19 Temmuz 2018 Perşembe

TOPTANCI HALLERİNDE DENETİM

Not: Türkiye Belediyeler Birliği Dergisi sayı 787-788, Kasım-Aralık 2013 ‘ te yayımlanmıştır


5957 sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun (Kanun) veya kamuoyunda bilinen kısa adıyla Hal Kanunu ile Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) toptancı hallerinde yapılacak denetimle ilgili düzenlemeleri açık bir şekilde ortaya koymuştur. Kanun ve Yönetmelik, denetim olgusunu Bakanlık denetimi ve belediye denetimi şeklinde ikiye ayırmıştır[1]. Bakanlığın denetim yetkisi makro denetim olarak nitelendirilebilen bir denetim olduğu halde belediyelerin denetim yetkisi mikro denetim olarak dikkati çekmektedir.
Kanun, denetimi 17 nci maddede “denetim” olarak başlıklandırsa da, denetimin içeriği diğer maddelere dağıtılmıştır.
A-   Denetim Yetkisinin Makro ve Mikro Düzeyde Dağılımı
Kanun; 1 nci maddesindeki tanımlandırmasıyla Bakanlık olarak Gümrük ve Ticaret Bakanlığını ele almış ve Bakanlığın denetimini 17 nci maddede; “Bakanlık, denetim elemanları aracılığıyla toptancı halleri, pazar yerleri, hal hakem heyetleri, üretici örgütleri, meslek mensupları ile diğer gerçek veya tüzel kişiler nezdinde bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili olarak her türlü araştırma, inceleme ve denetim yapmaya yetkilidir.” şeklinde açıklamıştır.
17 nci maddesinde belirtilen denetim elemanlarından kasıt Gümrük ve Ticaret Müfettişleridir. Gümrük ve Ticaret Müfettişlerinin görev, yetki ve sorumlulukları Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliğinde açıklanmış ve Gümrük ve Ticaret Müfettişlerinin toptancı halleri, pazar yerleri, hal hakem heyetleri ve üretici örgütlerini incelemeye ve denetlemeye yetkili oldukları vurgulanmıştır. Yönetmeliğin 44 üncü maddesinde ise denetlenenlerin yükümlülük ve sorumlulukları belirtilerek, denetime tabi birim ve kuruluşların görevlilerin, istendiğinde para ve para hükmündeki kıymetli evrak ile geçici depolama yeri ve gümrük antrepolarında bulunanlar da dâhil her türlü eşyayı, kasa, depo ve ambarları; gizli de olsa bütün defter, belge ve verileri müfettişe hemen göstermek, sayımını ve incelemesini kolaylaştırmak, denetlenen birim ve kuruluşlar ile bunların her kademedeki personelin müfettişlerin sözlü ve yazılı sorularını cevaplamak, bilgi işlem sistemlerine, raporlama araçlarına, internet, intranet ve benzeri ağlar ile veri tabanlarına erişimini sağlamak, elektronik, manyetik ve benzeri bilgi işlem ortamlarındaki bilgiler ve kayıtları, sözlü veya yazılı talep halinde müfettişe göstermek, incelenmesine sunmak ve bunların asıl veya onaylı kopyalarını müfettişe teslim etmek zorunda oldukları belirtilerek teftiş, inceleme, denetleme ve soruşturma yapılan kurum ve kuruluşlar ile denetime tabi olan gerçek ve tüzel kişi yöneticilerinin, hizmetin gereği gibi yürütülmesi için, müfettişlere görevleri süresince konumlarına uygun çalışma yeri ve imkânları sağlamakla yükümlü oldukları vurgulanmıştır.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliğinde detaylandırılan bu husus Hal Kanununun 17 nci maddesinde de tekrarlanmıştır. Buna göre; Bakanlıkça görevlendirilen denetim elemanları, bu Kanun kapsamına giren hususlarda ilgili kamu kurum ve kuruluşları dâhil birinci fıkrada belirtilen kişilerden her türlü bilgi, belge ve defterleri istemeye, bunları incelemeye ve örneklerini almaya, işlem ve hesapları denetlemeye, ilgililerden yazılı ve sözlü bilgi almaya ve gerek duyulduğunda kolluk kuvvetleri ile belediye zabıtasından yardım talebinde bulunmaya yetkili olup; ilgililer istenilen bilgi, belge ve defterler ile bunların örneklerini noksansız ve gerçeğe uygun olarak vermek, yazılı ve sözlü bilgi taleplerini karşılamak ve her türlü yardım ve kolaylığı göstermekle yükümlüdür.
Görüldüğü üzere Bakanlık denetim yetkisini Gümrük ve Ticaret Müfettişleri aracılığıyla kullanırken salt belirli maddelere koymamış, genel denetim, inceleme, soruşturma yetkisini bir bütün olarak ortaya koymuştur. Bu nedenle Kanunun ve ikincil mevzuatın ortaya koyduğu herhangi bir husus Bakanlık denetim konusu olabilecektir.
Toptancı haller üzerindeki denetim yetkisi tanınan kurumlardan ikincisi belediyelerdir. Belediyelerin denetim yetkisi mikro düzeyde denetimdir ve bu denetimi hal zabıtası vasıtasıyla yerel düzeyde kullanır. Kanunun 17 nci maddesinde belediyelerin denetim yetkisi; “Belediyeler, yetki alanlarıyla sınırlı olmak kaydıyla bu Kanun ve ilgili yönetmelik hükümleri ile Bakanlık düzenlemeleri çerçevesinde gerekli denetim ve uygulamaları yapmakla görevli ve yetkilidir. Denetim yapmakla görevli, yetkili belediye personelinin talebi üzerine, kolluk kuvvetlerince gerekli yardım sağlanır” şeklinde genel çerçeve olarak ele alınmıştır. Ancak Kanunun diğer maddeleriyle Yönetmelikte bu yetki maddeler bağlamında somutlaştırılmıştır.
B-            Denetim Yetkisinin Maddesel Sonuçları
1-              Bakanlık Yönünden

Toptancı haller üzerinde makro düzeyde denetim yetkisi bulunan Bakanlığın üç  farklı şekilde denetimi bulunmaktadır.

1.1.İdari Para Cezası Verme Yetkisi
Bakanlığın idari para cezası verme yetkisi Kanunun geçiş hükümlerinde ele alınmıştır. Bakanlık Kanunun yürürlüğe girmesinden önce kurulmuş olan toptancı hallerine, Kanunda yazılı hükümlerin bazılarına kendilerini uyumlu hale getirmesi için süre vermiştir.
Bunlardan ilki; toptancı haline teknolojik altyapısını oluşturulması için verilen süredir. Toptancı halleri, halde veya hale bildirilerek işlem gören malların cinsine, miktarına, fiyatına, alıcı ve satıcısına ilişkin bilgiler ile Bakanlıkça gerekli görülecek diğer hususları elektronik ortamda tutmak, bunlardan 6 ncı maddenin dördüncü fıkrasında belirtilenleri kamuoyuna duyurmak, hal kayıt sistemi için gerekli olan verileri sağlamak ve bunları sisteme aktarmak, hale giren ve çıkan malları kontrol altına almak ve denetlemekle görevli ve yükümlüdür. Bu görev ve yükümlülüklerin yerine getirilmesi için ihtiyaç duyulan bilgi işlem sisteminin kurulmasından ve lüzumlu diğer teknik donanımın sağlanmasından özel toptancı hali işletmecileri ile belediyeler sorumlu tutulmuştur. Eğer 1 yıl içerisinde bu sorumluluğun yerine getirilmesi için ihtiyaç duyulan bilgi işlem sistemini kurmayan ve lüzumlu diğer teknik donanımı sağlamayan toptancı hali varsa, bunlara Bakanlık tarafından yüz bin Türk Lirası idarî para cezası verilmesi öngörülmüştür.
Bu husus Yönetmeliğin geçiş hükümlerinde de ele alınmış, “1/1/2012 tarihinden önce kurulmuş toptancı halleri, 1/1/2013 tarihine kadar 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinde belirtilen bilgi işlem sistemini kurar ve lüzumlu teknik donanımı sağlar. Bu sistemi kurmayan ve lüzumlu teknik donanımı sağlamayanlara mahallin mülkî idare amiri tarafından yüz bin Türk Lirası idarî para cezası verilir” şeklinde ki hükmüyle toptancı hallerine hem süre vermiş hem de idari para cezasındaki yetkisini Kanunun Geçici 1 inci maddesindeki hükme dayanarak mülki idare amirine devretmiştir.
Diğeri ise fiziksel alt yapının oluşturulması için verilen süredir. Kanun uyarınca toptancı halleri imar planlarında belirlenmiş alanlarda, halin sınıfına, büyüklüğüne ve işlem hacmine göre yönetmelikle belirlenen müzayede, depolama, tasnifleme ve ambalajlama tesisleri ile laboratuvar ve soğuk hava deposu gibi diğer asgarî koşulları taşıyan projeler çerçevesinde gerçek veya tüzel kişiler ile belediye sınırları içinde belediyeler, büyükşehir belediye sınırları içinde büyükşehir belediyeleri tarafından kurulacaktır. Daha önce kurulmuş olan toptancı halleri ise 3 yıl içinde bu fiziksel altyapıdan kaynaklanan eksikleri gidermekle sorumlu tutulmuştur. Bu sorumluluğu gidermeyenlere yine Bakanlık tarafından yüz bin Türk Lirası idarî para cezası verilmesi öngörülmüştür.
Bu husus da Yönetmeliğin geçiş hükümlerinde;  “1/1/2012 tarihinden önce kurulmuş toptancı halleri, 1/1/2015 tarihine kadar 9 uncu maddede belirtilen zorunlu hizmet tesislerini oluşturur[2]. Birinci fıkra hükmü saklıdır. Soğuk hava deposu ile tasnifleme ve ambalajlama tesislerinin 1/1/2015 tarihine kadar orta ve büyük toptancı hallerinde oluşturulması, bu hallerdeki işyerlerinde faaliyet gösterenlerin üçte birinin altı ay içinde yazılı talepte bulunmasına bağlıdır. Bu tesisleri oluşturmayanlara mahallin mülkî idare amiri tarafından yüz bin Türk Lirası idarî para cezası verilir.” şeklinde ele alarak süreyi tayin etmiş ve yetkisini mülki idare amirine devretmiştir.

1.2.Toptancı Halinin Faaliyetlerini Durdurma Yetkisi
Kanunda, teknolojik altyapısını 1 yıl, fiziksel alt yapısını ise 3 yıl içinde Kanunda belirtilen şekilde oluşturmayan veya uyumlaştırmayan ve bu nedenle kendisine idarî para cezası verilen toptancı hallerinin, bu aykırılıklarını idarî para cezasının verilmesine ilişkin kararı takip eden bir yıl içinde gidermezlerse faaliyetlerinin, aykırılık giderilene kadar durdurulacağı belirtilmiş, Yönetmeliğin Geçici 1 inci maddesinin ikinci fıkrası ile bu yetki idari para cezası uygulanmasında olduğu gibi mahallin mülki idare amirine devredilmiştir.
Bunun yanında, Kanun ve Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edilmesi veya Kanun ve Yönetmelikte belirtilen görevlerini Bakanlığın yazılı uyarısına rağmen yerine getirilmemesi halinde Bakanlık tarafından elli bin Türk Lirası idarî para cezası verilen toptancı hallerinin faaliyetleri, idari para cezasına konu eylemin bir takvim yılı içinde tekrarı durumunda, aykırılık giderilene kadar Bakanlık tarafından durdurulacaktır.
Faaliyeti durdurulan toptancı hallerinin, yeniden faaliyete başlayıncaya kadar hal statüsünü kaybetmesi ve bu toptancı halleri ile burada faaliyet gösterenlere ilişkin Hal Kayıt Sistemi üzerinden gerekli işlemlerin yapılması öngörülmüştür.
Hal statüsünü kaybetmenin çeşitli sonuçları olacaktır. Bunlardan ilki, burada faaliyet gösterenlerin yaptıkları işlemlerin hal dışı işlem kategorisine girmesidir. Bu ise, söz konusu kişilerce yapılan işlemler için hal rüsumunun %1 yerine %2 olarak tahakkuk etmesi, tacirlerin ise hal dışında faaliyet gösteren kişi durumuna gelerek Kanunun ilgili hükümleri gereği yalnızca toptancı haline mal satabilmesi sonucunu doğuracaktır.
Diğeri ise, tahsil edilen rüsumların dağıtımında toptancı halinin bağlı bulunduğu belediyenin ya da özel toptancı halinin dışarıda kalmasıdır. İlgili Yönetmelik hükmü uyarınca hal rüsumu, malın üretildiği yerde hal yoksa malın tüketime sunulduğu yerdeki, malın tüketime sunulduğu yerde hal yoksa malın üretildiği yerdeki toptancı halinin bağlı bulunduğu belediyenin veya işletmecisinin hesabına aktarılmaktadır. Faaliyet durdurulan toptancı hali, bu paylaşımda devre dışı kalmaktadır.

1.3.Toptancı Halini Kapatma Yetkisi
Bakanlığa toptancı hallerini kapatma yetkisi Kanunun 3 üncü maddesi ve Yönetmeliğin 16 ncı maddesiyle verilmiştir. Ancak kapatma eylemi doğrudan Bakanlık eliyle kullanılmamakta, belediye marifetiyle olmaktadır. Kanunun 3 üncü maddesinde; toptancı hallerinin, imar planlarında belirlenmiş alanlarda, halin sınıfına, büyüklüğüne ve işlem hacmine göre yönetmelikle belirlenen müzayede, depolama, tasnifleme ve ambalajlama tesisleri ile laboratuvar ve soğuk hava deposu gibi diğer asgarî koşulları taşıyan projeler çerçevesinde gerçek veya tüzel kişiler ile belediye sınırları içinde belediyeler, büyükşehir belediye sınırları içinde büyükşehir belediyeleri tarafından kurulacağı hüküm altına alınmıştır.
Yönetmeliğin 16 ncı maddesi ise, Yönetmeliğin 5 nci maddesinin yedinci fıkrasında belirtilen “Toptancı halinin kurulmasında, malların arz ve talep derinliğinin bulunması, üretici ve tüketicinin korunması, toptancı hali sayısı ve bunların birbirlerine yakınlığı, üretici yoğunluğu ve tüketici piyasasının büyüklüğü ile çevreye, altyapıya ve trafiğe getireceği yükler dikkate alınır” ibaresi ile toptancı hali kurulacak yerlerde aranacak özellikleri sıralayan 6 ncı maddesinde belirtilen a) Coğrafi konumunun ve ulaşım imkanlarının uygun olması, b) Yerleşim alanının giriş veya çıkışındaki bir ana karayolu veya suyolu yakınında ya da demiryolu güzergâhında bulunması, c) Mesken ve işyerleri ile gıda güvenilirliği bakımından risk oluşturan tesis ve benzeri yerlere uzak olması, ç) Kuru, iyi drene edilmiş ve su baskınlarına maruz kalmayacak yapıda olması ve d) İlgili mevzuata göre toptancı hali kurulmasına engel bir durumunun olmaması şartlarını taşımadığı Bakanlıkça tespit edilen toptancı hallerinin kapatılmasını öngörmektedir.

2-              Belediyeler Yönünden
Belediyelerin toptancı haller üzerindeki denetim yetkisinin maddesel sonuçları idari para cezası verme ve uygulama anlamında ortaya çıkmaktadır. Gerek Kanunda gerekse Yönetmeliklerde, emredici hükümlere aykırılık neticesinde uygulanacak yaptırımlar açık biçimde yazılarak mücavir alanı içerisinde toptancı hal olsun veya olmasın tüm belediyelere para cezası verme ve uygulama görevi verilmiştir.
Söz konusu idari para cezaları eylem ve yer bazında miktar sınırlamasına tabi kılınmıştır. Böylelikle idari para cezasına karşılık gelen eylemler Kanun ve yönetmeliklerde sayılmış, bazı eylemlerin pazar yerinde yapılmasına verilecek cezalar farklılaştırılmıştır[3].
Yasaklar karşılığında verilecek cezalar Kanunun 14 üncü maddesinde hüküm altına alınmıştır. Bu çerçevede idari para cezalarını; genel olarak idari para cezaları ve pazar yerlerindeki tahsis sahipleriyle ilgili idari para cezaları olarak ayırmak mümkündür. İdari para cezalarının yanısıra bazı eylemlerin tekrarı halinde Belediyelerin faaliyetten men cezası verme yetkileri bulunmaktadır.
İdari para cezasının uygulanması halinde, Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’in ekinde yer alan EK-1 tutanağı denetim yapmakla görevli personelce düzenlenecek ve düzenlendiği günü takip eden ilk toplantıda görüşülüp karar alınmak üzere Encümene havale edilecektir. Eğer Encümence ceza verilmemesine karar verilecekse bu kararın gerekçesini belirtmek zorundadır.

2.1. İdari Para Cezası Verme Yetkisi

Belediyelerin toptancı halin işleyişine yönelik yapmış olduğu denetimler neticesinde uygulayacağı idari para cezaları, eylemin ağırlığına göre 100, 500, 2000, 3000, 5000 ve 10.000 TL olmak üzere farklılaştırılmıştır.
Toptancı halinde toptan satış miktarının altında mal satılması halinde 100 TL,
İşyeri bulunmaksızın toptancı halinde toptan yada perakende satış yapılması, toptancı halindeki işyeri dışında yada buralardaki geçiş yollarında mal teşhir edilmesi, satılması, mal veya boş kap bulundurulması, toptancı halinde, çevreyi rahatsız edecek şekilde satış yapılması, alıcı veya tüketiciye karşı sözlü veya fiilî kötü muamelede bulunulması, toptancı halinde, atık malzemelerin belirlenen şekilde veya alanlarda toplanmaması ya da işyerinin temiz tutulmaması hallerinde 500 TL,
Komisyoncuların satış bedeli üzerinden alacakları komisyon oranını yüzde sekizin üzerinde tespit etmesi ve fiilen aracılık hizmeti verilmedikçe komisyon ücreti alınması, komisyoncuların teslim aldıkları malları cinslerine, doğal özelliklerine, standartlarına, gıda güvenilirliğine ve kalitesine ilişkin şartlara göre özenle korumaması ve gerekli bilgileri vermemesi, kanunî kesintileri satış bedelinden düştükten sonra mal bedelini satış tarihinden itibaren on beş iş günü içinde üreticiye veya üretici örgütüne ödeme zorunluluğunu yerine getirmemesi, teslim alınan malların satış bedeli ile satın alınan malların alış bedelinden kanuni kesintiler dışında başka kesintiler yapılması, üreticiler ve üretici örgütleri hariç, Kanunun 5. maddesinin 8. fıkrasında sayılan komisyoncular ve tüccarların toptancı halleri içinde kendi aralarında mal alması, satması veya devretmesi, kanuna aykırı olarak üretici, üretici örgütleri veya tüccarların komisyonculuk faaliyetinde bulunması, işyerinde izin alınmaksızın değişiklik yapılması veya bu yerlere ilaveler yapılması, aynı kap veya ambalaj içine değişik kalitede ve/veya üzerinde yazılı olan miktardan az mal konulması, ölçü ve tartı aletlerinin hileli bir şekilde kullanılması yada hileli olarak karışık veya standartlara aykırı mal satılması, toptancı halinden satın alınmayan veya toptancı haline bildirilmeyen malların taşınması veya depolanması, Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca belirlenen asgarî şartların ve bilgilerin sözleşmelerde bulundurulmaması ve malların, gıda güvenilirliğine, kalite ve standardına, teknik ve hijyenik şartlara aykırı olarak satışa sunulması hallerinde 2000 TL,
Malın miktarının, satış değerinin, komisyon oranı veya ücretinin ya da kanunî kesintilerin üreticiye gerçeğe uygun olmayarak intikal ettirilmesi ve halde oluşan mal atıklarının ayıklanarak hal içinde yada dışında toptan veya perakende satılması hallerinde 3000 TL,
Perakende satış yapan üreticiler ile toptan veya perakende satış yapan diğer satıcıların; malları cinsine, doğal özelliklerine, kalite ve standartlarına göre sınıflandırmak, gıda güvenilirliğine, teknik ve hijyenik şartlara uygun olarak ürünün özelliğine göre satışa sunmak ve satışa sunulan malların izlenebilirliğine yönelik bilgileri içeren, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Gıda, Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca belirlenecek teknik özelliklere sahip künyelerin kap veya ambalajlarının üzerinde bulundurulmaması, malın kalitesine, standardına veya gıda güvenilirliğine ilişkin belgelerde yada künyesinde bilerek değişiklik yapılması, bunların tahrif veya taklit edilmesi yada bunlarda üçüncü şahısları yanıltıcı ifadelere yer verilmesi hallerinde 5.000 TL
Meslek mensuplarının, serbest rekabeti engellemek amacıyla kendi aralarında veya üreticilerle ticarî anlaşmalar yapmaları, uyumlu eylemde bulunmaları ve hâkim durumlarını kötüye kullanmaları, piyasada darlık yaratmak, fiyatların yükselmesine sebebiyet vermek veya fiyatların düşmesine engel olmak için malların belirli ellerde toplanması, satışından kaçınılması, stoklanması, yok edilmesi, bu amaçla propaganda yapılması veya benzeri davranışlarda bulunulması ve gerçeğe aykırı analiz raporu düzenlenmesi veya gerçeğe aykırı bu raporun düzenlenmesine yardımcı olunması hallerinde ise 10.000 TL idari para cezası verilecektir.
Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’in 48 nci maddesinin sekizinci fıkrasında; idari para cezalarının her takvim yılı başından itibaren geçerli olmak üzere o yıl için 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılacağı hüküm altına alınmıştır. Bu arttırma nedeniyle ceza miktarları 2013 yılı başında Bakanlık tarafından Hal Kayıt Sisteminin web adresi olan www.hal.gov.tr’de http://www.hal.gov.tr/Sayfalar/MatbuFormlar.aspx sayfasındaki 2013 yılı Toptancı Hal Ceza Miktarları formuna dercedilmiştir.
Eğer bir fiil idari para cezasını gerektiren bir fiil ise ve bir takvim yılı içinde tekrar edilmiş ise idari para cezası miktarı her tekrarda bir önceki cezanın iki katı olarak verilir. Cezayı gerektiren fiilin 2. kez tekrar edilmesi halinde 2 kat, 3. kez tekrar edilmesi halinde verilecek olan ceza ilk cezanın 4 katı, 4. kez tekrar edilmesi halinde ise 8 kat idari para cezası verilecektir. İdari para cezalarının katlanarak verilebilmesi için ihlal edilen yasağın aynı fiillerin tekrarı şeklinde gerçekleşmesi gerekmektedir.
Katlamalı idari para cezasının uygulanabilmesi fiillerin aynı takvim yılı içinde olmasına bağlıdır. İhlallerden birisinin nisan ayında diğerinin ertesi yıl şubat ayında olması halinde katlamalı idari para cezası verilemez.

2.2.Faaliyetten Men Cezası Verme Yetkisi
Faaliyetten men cezası Belediyelerin denetim yetkisinin işlevsel sonucudur. Eğer;
Toptancı halinde işyeri dışında ya da buralardaki geçiş yollarında mal teşhir edilir, satılır, mal veya boş kap bulundurulursa,
Toptancı halinde, çevreyi rahatsız edecek şekilde satış yapılır, alıcı veya tüketiciye karşı sözlü veya fiilî kötü muamelede bulunulursa,
Toptancı halinde atık malzemelerin belirlenen şekilde veya alanlarda toplanmamışsa veya işyerinin temiz tutulmamışsa,
ve yukarda sayılan fiillerin bir takvim yılı içinde iki kez işlenmesi halinde, bu fiilleri işleyen kişiler belediye encümeni tarafından bir aya kadar faaliyetlerinden faaliyetten men edebilirler. Buradaki 1 aylık süre azami süre olup daha az süreyle men cezası verme belediyenin takdirine bırakılmıştır. Ayrıca, ihlalin ikinci kez olup olmadığı hususunun tespitinde takvim yılı esas alınacaktır.

2.3.  Kiralamayı İptal Etme Yetkisi
Belediyelerin toptancı halde yaptıkları denetim uygulama sonuçlarından biri de kiralamanın iptal edilmesi cezasıdır. Sonuçları itibarıyla diğer cezalardan daha ağır olan bu cezanın uygulanabilmesi için belediye ve işletim yetkisi devredilmiş toptancı hallerindeki işyerlerinde faaliyet gösterenlerin;
Kira bedelini belediyenin yazılı uyarısına rağmen ödememesi,
Teminatını süresinde vermemesi veya eksilen teminatını süresinde tamamlamaması,
Hukuken geçerli bir mazereti bulunmaksızın toptancı halindeki işyerini aralıksız on beş gün veya bir takvim yılında altmış gün kapatması,
34 üncü maddenin beşinci fıkrasına aykırı olarak[4] aynı toptancı halinde kendi aralarında mal alınması, satılması veya devredilmesi,
Serbest rekabeti engellemek amacıyla toptancı halinde faaliyet gösteren başka bir kişi ile veya üreticilerle ticarî anlaşmalar yapması, uyumlu eylemde bulunması veya hâkim durumlarını kötüye kullanması,
Piyasada darlık oluşturmak, fiyatların yükselmesine sebebiyet vermek veya fiyatların düşmesine engel olmak için malları belirli ellerde toplaması, satışından kaçması, yok etmesi, bu amaçla propaganda yapması veya benzeri davranışta bulunması,
Malların, gıda güvenilirliğine, kalite ve standardına, teknik ve hijyenik şartlara aykırı olarak satışa sunulması, aynı kap veya ambalaj içine değişik kalitede ve/veya üzerinde yazılı olan miktardan az mal koyması, ölçü ve tartı aletlerini hileli bir şekilde kullanması ya da hileli olarak karışık veya standartlara aykırı mal satması eylemlerini bir takvim yılında üç kez gerçekleştirmesi,
Bir takvim yılı içinde üretici alacağını süresi içinde üç kez ödememesi,
Halde yaptıkları satışlarda, bir takvim yılında iki kez fatura düzenlememesi veya noksan fatura düzenlemesi,
Kiraladıkları işyerlerini 32 nci madde hükümlerine[5] aykırı olarak başkasına devretmesi ya da kiraladıkları veya satın aldıkları işyerlerini herhangi bir şekilde kullandırması,
 Doğrudan veya dolaylı olarak aynı toptancı halinde birden fazla işyeri kiralaması  veya satın alması ve bunun sonradan anlaşılması,
Belediyenin yazılı uyarısına rağmen, kira sözleşmesine aykırılığı yirmi gün içinde gidermemesi,
29 uncu maddede öngörülen şartları[6] taşımadığının veya sonradan kaybettiğinin anlaşılması,
kira sözleşmesinin feshine ya da satış işleminin iptaline belediye encümenince karar verilir.
Kira sözleşmesinin feshine ya da satış işleminin iptaline karar verilenler, bu kararın kendilerine tebliğinden itibaren işyerlerini otuz gün içinde tahliye etmeye mecburdur. Bu süre sonunda tahliye edilmeyen yerler, belediye zabıtası tarafından tahliye ettirilir.
Kira sözleşmesi feshedilenler ile satış işlemi iptal edilenler ve bunların imzaya yetkili ortak veya üyesi oldukları tüzel kişiliklere, fesih veya iptale ilişkin belediye encümeni kararını takip eden bir yıl içinde doğrudan veya dolaylı olarak yeniden kiralama veya satış yapılamaz.
Bulunduğu yerin mevsimsel şartları ve üretim sezonu dikkate alınarak yılın belli bir döneminde faaliyet göstermeyeceği toptancı hal yönetim birimince belirlenen toptancı hallerindeki işyerleri için bu maddenin birinci fıkrasının (b) bendindeki hüküm[7] uygulanmaz.
Özel toptancı halinde faaliyet gösterenlerin kira sözleşmeleri veya satış işlemleri birinci fıkrada belirtilen hallerde fesih veya iptal edilir. Kira sözleşmesi feshedilenler ile satış işlemi iptal edilenler ve bunların imzaya yetkili ortak veya üyesi oldukları tüzel kişiliklere fesih ya da iptale ilişkin yetkili kişi veya organlarca verilen kararı takip eden bir yıl içinde doğrudan ya da dolaylı olarak yeniden kiralama veya satış yapılamaz.

2.4.              Toptancı Halini Kapatma Yetkisi
Yönetmeliğin 5 nci maddesinin yedinci fıkrasında belirtilen “Toptancı halinin kurulmasında, malların arz ve talep derinliğinin bulunması, üretici ve tüketicinin korunması, toptancı hali sayısı ve bunların birbirlerine yakınlığı, üretici yoğunluğu ve tüketici piyasasının büyüklüğü ile çevreye, altyapıya ve trafiğe getireceği yükler dikkate alınır” ibaresi ile toptancı hali kurulacak yerlerde aranacak özellikleri sıralayan 6 ncı maddesinde belirtilen a) Coğrafi konumunun ve ulaşım imkanlarının uygun olması, b) Yerleşim alanının giriş veya çıkışındaki bir ana karayolu veya suyolu yakınında ya da demiryolu güzergâhında bulunması, c) Mesken ve işyerleri ile gıda güvenilirliği bakımından risk oluşturan tesis ve benzeri yerlere uzak olması, ç) Kuru, iyi drene edilmiş ve su baskınlarına maruz kalmayacak yapıda olması ve d) İlgili mevzuata göre toptancı hali kurulmasına engel bir durumunun olmaması şartlarını taşımadığı belediye tespit edilen toptancı halleri ile “toptancı hallerinin,  imar planlarında belirlenmiş alanlarda, halin sınıfına, büyüklüğüne ve işlem hacmine göre yönetmelikle belirlenen müzayede, depolama, tasnifleme ve ambalajlama tesisleri ile laboratuvar ve soğuk hava deposu gibi diğer asgarî koşulları taşıyan projeler çerçevesinde gerçek veya tüzel kişiler ile belediye sınırları içinde belediyeler, büyükşehir belediye sınırları içinde büyükşehir belediyeleri tarafından kurulacağı hüküm altına alınmıştır” şeklindeki Kanunun 3 üncü maddesinde belirlenen şartları taşımadığı tespit edilen toptancı halleri Belediye Meclisince kapatılır.

2.5.Cezaların Uygulanma Süreci
İdari para cezalarına konu eylemlerin tespit edilmesi toptancı hal zabıtası ve toptancı halindeki işyeri ve diğer yerlerle sınırlı olmak kaydıyla hal yöneticisince görevlendirilen personel marifetiyle olur. Özel ve işletim yetkisi devredilmiş toptancı hal işletmeleri ve bu işletmelerde görevli kişiler, denetim yapamaz ve ceza tutanağı düzenleyemez. Denetim yapmakla görevli personel, tespit ettiği eyleme ilişkin olarak Yönetmelik ekinde bulunan (Ek-1) tutanağı düzenler. 3 nüsha olarak düzenlenen bu tutanakların bir nüshası ilgiliye verilir, bir nüshası belediye encümenine sunulur, sabit nüshası dip koçan olarak saklanır.
Bu tutanaklar, otokopili kağıtlara seri itibarıyla matbu cilt ve sıra numarası taşıyacak şekilde bastırılması ve yetkili personele zimmet karşılığında verilmesi gerekmektedir. Kullanılan ciltlerin dip koçanları teslim alınmadan yeni cilt verilmez. Tutanaklar üzerinde kazıntı ve silinti yapılamaz. Yanlış tanzim edilen tutanaklar, üzerine gerekli açıklama yapılmak suretiyle iptal edilir ve dip koçanlarıyla birlikte muhafaza edilir.
Düzenlenen tutanaklar derhal belediye encümenine sevkedilir. Encümen, sevkedilmiş tutanağı düzenlendiği takip eden ilk toplantısında gündeme alınarak görüşülür ve karara bağlanır. Eğer Encümen, ceza kesilmemesine ilişkin karar alırsa aldığı bu kararı gerekçeli almak zorundadır.

SONUÇ
Gerek 5957 sayılı Hal Kanunu gerekse bu Kanuna bağlı olarak yürürlüğe konulan ikincil mevzuat (Sebze ve Meyve Üretici Örgütleri Hakkında Yönetmelik[8], Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik[9], Hal Hakem Heyeti ve Toptancı Hal Konseyi Hakkında Yönetmelik[10] ile Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik[11]’), malların ticaretinin kaliteli, standartlara ve gıda güvenilirliğine uygun olarak serbest rekabet şartları içinde yapılması, malların etkin şekilde tedariki, dağıtımı ve satışı, üretici ve tüketicilerin hak ve menfaatlerinin korunması, meslek mensuplarının faaliyetlerinin düzenlenmesi, toptancı halleri ile pazar yerlerinin çağdaş bir sisteme kavuşturulması ve işletilmesi şeklindeki amaca uygun şekilde düzenlemeleriyle dikkati çekmekte, eski mevzuattan kaynaklanan pek çok hukuki boşluğu gidermektedir.
Bu düzenlemelerden biri olan toptancı hallerde denetim olgusu, Bakanlık ve belediyelerin mevzuatla konulan yükümlülüklerin ihlali durumunda maddi sonuçları açıkça belirtilmiş yaptırımları ortaya koyması açısından önemlidir. İhmallerin neler olduğu açıkça yazılmak suretiyle tereddütler ortadan kaldırılmış, eski düzendeki karışıklıklar giderilmiştir.




[1] Bunun yanında, Kanun kapsamında diğer bazı bakanlıkların da denetim yetkisi bulunmaktadır. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, malların kalitesine, standardına ve gıda güvenilirliğine ilişkin gerekli denetimleri yapmakla görevli ve yetkilidir. Yine Sağlık Bakanlığının, genel sağlığın korunması ve hijyen ile ilgili olarak diğer mevzuattan kaynaklanan görev ve yetkileri saklı tutulmuştur.  Ancak, çalışmanın kapsamı gereği bu Bakanlıkların Hal Kanunu uyarınca yaptıkları denetime değinilmeyecektir.

[2] Toptancı halleri, Yönetmeliğin 5 inci maddesinde işyeri sayısına göre küçük, orta ve büyük şeklinde sınıflandırılmıştır. Zorunlı hizmet tesislerinin oluşturulmasında bu sınıflandırma esas alınmıştır.
[3] Belediyelerin Pazar yerlerine ilişkin denetimleri makale konusu dışında tutulmuştur.
[4]34. maddenin 3. fıkrası şu şekildedir: “Değişik:RG-1/7/2013-28694) Aynı toptancı halinde faaliyet gösterenler, mal fiyatlarının yükselmesine sebebiyet vermemek veya düşmesine engel olmamak kaydıyla, kendi aralarında mal alabilir, satabilir veya devredebilir. Ancak, bu alım, satım ve devirler, piyasa şartlarına göre malların bir kısmı veya tamamı için toptancı hali bazında ya da genel olarak Bakanlıkça sınırlandırılabilir”
[5] 32. madde şu şekildedir: “İşyerlerinin devri
MADDE 32 – (1) Kiralanan işyerleri, vefat etme veya iş göremeyecek derecede kaza geçirme, hastalık ya da yaşlılık gibi zaruri hallerde kanuni mirasçılara devredilebilir.
(2) Kiracının vefatı halinde devir, vefat tarihinden itibaren üç ay içinde yazılı talepte bulunulması ve kanuni mirasçıların anlaşmasına bağlıdır. Mirasçıların anlaştığını gösterir noter onaylı belge ile veraset ilamı talep dilekçesine eklenir.
(3) Vefat dışında birinci fıkrada belirtilen diğer durumlarda devir, yazılı talepte (Değişik ibare:RG-1/7/2013-28694)bulunulmasına bağlıdır.
(4) Birinci fıkrada belirtilen nedenlerden dolayı yapılan devir işlemlerinden herhangi bir ücret tahsil edilmez.
(5) 36 ncı maddenin dokuzuncu veya on birinci fıkralarındaki ya da 37 nci maddenin birinci fıkrasının (g) bendindeki veya 42 nci maddenin altıncı fıkrasındaki hükümlere aykırı hareket etmeleri nedeniyle herhangi bir cezai işlem uygulanmamış olan kiracılar, birinci fıkra hükmü dışında işyerlerini başkalarına devredebilir.
(6) Beşinci fıkraya göre işyerlerini devredecekler, devir taleplerini toptancı hal yönetim birimine yazılı olarak bildirir. Devir talebinin bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğu, (Mülga ibare:RG-1/7/2013-28694) (…) hal yönetim birimince kontrol edilir. Talebin, belediye ve işletim yetkisi devredilmiş toptancı hallerinde belediye encümenince, özel toptancı hallerinde ise hal yöneticisince uygun görülmesi halinde, mevcut kira sözleşmesi aynı şartlar dâhilinde kiracılık hakkını devralacak olanlarla yapılır. Bu şekilde kiracılık hakkını devralanlar, kiracılık hakkını devredenlerle yapılmış olan kira sözleşmesinde belirtilen süreyi tamamlar.
(7) Kiracılık hakkını devralacaklarda, 29 uncu maddedeki şartlar aranır.
(8) İşyeri malikleri, işyerlerini 29 uncu maddede belirtilen şartları haiz olan gerçek veya tüzel kişilere satış yoluyla devredebilir. Devir talebi, toptancı hal yönetim birimine yazılı olarak bildirilir. Devir talebinin bu Yönetmelik hükümlerine uygunluğu, (Mülga ibare:RG-1/7/2013-28694) (…) hal yönetim birimince kontrol edilir. Talebin, belediye ve işletim yetkisi devredilmiş toptancı hallerinde belediye encümenince, özel toptancı hallerinde ise hal yöneticisince uygun görülmesi halinde, devir işlemi bu Yönetmelik ve diğer ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilir.
(9) İşyerlerinin başkalarına devri için ilgililerin haklarında uygulanmamış olması gereken beşinci fıkradaki cezai işlemler, Kanunun 11 inci maddesinde belirtilen diğer cezaları da kapsayacak şekilde Bakanlıkça yeniden belirlenebilir”

[6] 29 uncu madde şu şekildedir: “İşyerinde faaliyet gösterenlerde aranılacak şartlar
MADDE 29 – (1) Toptancı halinde işyeri kiralanacak veya satılacak üreticilerde aşağıda belirtilen şartlar aranır:
a) Sebze veya meyve üreticisi olması,
b) Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı bünyesinde tutulan ilgili sistemlere kayıtlı olması,
c) Belediye meclisince belirlenen tutardaki teminatı vermesi,
ç) Başvuru tarihinden önceki bir yıl içinde toptancı halindeki işyerinin kira sözleşmesinin feshine veya satış işleminin iptaline karar verilmemiş olması,
d) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; (Mülga ibare:RG-31/12/2012-28514 4.mükerrer)(1) (…) devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olmaması,
e) İlgili mevzuatla aranılan diğer şartlara sahip olması.
(2) Toptancı halinde işyeri kiralanacak veya satılacak üretici örgütlerinde aşağıda belirtilen şartlar aranır:
a) Vergi mükellefi olması,
b) Başvuru tarihinden önceki bir yıl içinde toptancı halindeki işyerinin kira sözleşmesinin feshine veya satış işleminin iptaline karar verilmemiş olması,
c) Yönetim kurulu üyelerinin birinci fıkranın (d) bendinde aranılan şartlara sahip olması,
ç) Belediye meclisince belirlenen tutardaki teminatı vermesi,
d) İlgili mevzuatla aranılan diğer şartlara sahip olması.
(3) Toptancı halinde işyeri kiralanacak veya satılacak komisyoncu ve tüccarlarda aşağıda belirtilen şartlar aranır:
a) Sebze veya meyve toptan ticareti ile iştigal etmesi,
b) İlgili meslek odasına kayıtlı olması,
c) Vergi mükellefi olması,
ç) Başvuru tarihinden önceki bir yıl içinde toptancı halindeki işyerinin kira sözleşmesinin feshine veya satış işleminin iptaline karar verilmemiş olması,
d) Komisyoncu ve tüccarların gerçek kişi olması halinde bu kişilerin, tüzel kişi olması halinde ise yönetim kurulu üyelerinin birinci fıkranın (d) bendinde aranılan şartlara sahip olması,
e) Belediye meclisince belirlenen tutardaki teminatı vermesi,
f) İlgili mevzuatla aranılan diğer şartlara sahip olması.
(4) (Değişik:RG-1/7/2013-28694) İşyeri kiralama veya satın alma talebinde bulunanlar, Ek-3’te yer alan dilekçe, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı bünyesinde tutulan ilgili sistemlere kayıtlı olduğunu gösterir belge/üretici örgütü belgesi/ilgili meslek odasına kayıtlı olduğunu gösterir belge ve 31 inci maddeye göre belediye adına ve lehine düzenlenmiş teminatlar ile gayri kabili rücu yetki belgesi ile birlikte ilgili toptancı haline başvurur.
(5) (Mülga:RG-1/7/2013-28694)
(6) Dördüncü (Değişik ibare:RG-1/7/2013-28694)fıkrada belirtilen teminat ve gayri kabili rücu yetki belgesi, kiralama veya satışa ilişkin sözleşmenin akdine kadar verilebilir”
[7] Hukuken geçerli bir mazereti bulunmaksızın toptancı halindeki işyerini aralıksız on beş gün veya bir takvim yılında altmış gün kapatması,

[8] 04.08.2012 tarih ve 28374 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
[9] 12.07.2012 tarih ve 28351 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
[10] 11.07.2012 tarih ve 28350 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
[11] 07.07.2012 tarih ve 28346 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.

Hiç yorum yok: