Not: Bu makale Yerel Yönetim ve Denetim cilt 16, Sayı 12, Aralık 2011’ de yayımlanmıştır.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı
tarafından, sebze ve meyve ticaretinin
kaliteli, standartlara ve gıda güvenilirliğine uygun olarak serbest rekabet
şartları içinde yapılmasını sağlamak, toptancı hali içinde veya dışında işlem
gören sebze ve meyvelere ilişkin bilgileri elektronik ortamda tutmak, izlemek
ve duyurmak, meslek mensupları ile diğer ilgilileri kayıt altına almak, bunlara
yönelik veri tabanı oluşturmak ve toptancı halleri arasında ortak bilgi
paylaşımını ve iletişimi sağlamak amacıyla 5957 sayılı Sebze ve Meyveler ile
Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi
Hakkında Kanunun 15 inci ve 16 ncı maddelerine dayanılarak hazırlanıp 7 Aralık
2011 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Sebze ve Meyve Ticareti ile Hal Kayıt
Sistemi Hakkında Tebliğ (2011/1) sebze ve meyve ticaretinin düzenlenmesindeki
pragmatik değişimin önemli bir adımını teşkil etmektedir.
Bildirimciler ve Bildirimcilerin Yükümlülükleri
Bildirim üzerine temellendirilmiş
Tebliğde, bildirimciler toptan satış miktarı veya üzerindeki sebze ve
meyvelerin her ne şekilde olursa olsun alımı, satımı ve devrini yapan gerçek
veya tüzel kişiler olarak tanımlanmış
organik ve iyi tarım uygulamaları kapsamında üretilen sertifikalı
ürünlerin alım satım ve devrini yapan kişiler de buna dahil edilmiştir.
Bu çerçevede tanımı yapılan bildirimciler
tek tek sayılma metodu ile ve net biçimde açıklanmıştır. Bu kişiler; sınaî
üretimde kullanmak üzere mal satın alan sanayiciler, ihraç etmek üzere mal
satın alan ihracatçılar, ilgili mevzuatı çerçevesinde mal ithal eden
ithalatçılar, üretici örgütleri,
komisyoncular, tüccarlar, üreticiden temin ettiği malları, tüketiciye satan
market, manav, pazarcı ve diğer perakendeciler, üreticiden temin ettiği malları
münhasıran kendi tüketiminde kullanan lokanta, otel, yemekhane, hastane ve yurt
gibi kuruluşlardır.
Bakanlık
bünyesinde elektronik ortamda kurulan ve internet tabanlı çalışan merkezi hal
kayıt sistemini ifade eden “sistem”’e, yukarda adı geçen bildirimcilerin
kaydolma zorunluluğu getirilerek herhangi bir şekilde bir kişinin birden fazla
sıfata sahip olması halinde her bir sıfata ilişkin ayrı ayrı bilgilerin de
sisteme kaydedilme zorunluluğu olduğu vurgulanmıştır. Bu bağlamda örneğin bir
tüccar aynı zamanda yemekhane sahibi ise ve buna ilaveten meyve suyu fabrikası
sahibi ise bu kişi tüccar, yemekhaneci ve sanayici olmaktan mütevellit 3 sıfata
sahip olduğu için bu sıfatların her biri için ayrı ayrı sisteme kaydolması
gerekmektedir.
Tebliğ
ayrıca malların konulduğu depoların, işlendiği tesislerin ve dağıtım yapılması
için sevke edilen dağıtım merkezlerinin de sisteme kayıt kaydolunma zorunluluğu
getirerek sistemin nasıl işleyeceğinin ipuçlarını vermekte, daha satışa
sunulmayıp üreticilerce depolara konulan mal sahibi üreticilere de sisteme
kayıt zorunluluğu getirmiştir.
Bildirimciler;
Sisteme
kaydolmakla, toptan satış miktarı veya üzerinde alım, satım ve devri yapılan
mallara ilişkin bildirimde bulunmakla, bildirime bağlı olarak sistem tarafından
gönderilen bilginin doğruluğunu kontrol etmek, eksiklik veya yanlışlıkların
derhal düzeltilmesini sağlamakla, bildirim üzerine tahakkuk eden hal rüsumunu
beş iş günü içinde ödemek veya ödenmesini sağlamakla yükümlü kılınmışlardır.
Bildirimcilerin kaydı nasıl olacak
Tebliğde bildirimciler ile diğer
kişilerin kaydında hangi bilgi ve belgelerin isteneceği ortaya konulmamış,
bunların sistem internet sayfasında açıklanacağının altı çizilmiştir. Toptancı
hallerinde faaliyet gösterenlerin kaydının toptancı hallerince, toptancı hali
dışında faaliyet gösterenlerin kaydının ise Bakanlık il müdürlüğünce yapılacağı
belirtilmiştir. Ancak, Gümrük ve Ticaret Bakanlığının taşra teşkilatlanması tamamlanmadığı
için Tebliğ geçici madde ile bu görevin 3/6/2011 tarihli ve 640 sayılı Gümrük
ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin geçici 4 üncü maddesine istinaden Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığının il müdürlükleri tarafından yerine getirileceğini hüküm altına
alarak bu konudaki hukuki boşluğu doldurmuştur.
Toptancı
hal dışında faaliyet gösteren kişilerin sıfatları, kayıt için başvuracak kişi
ve kayıt için nereye başvurulacağı tablo şeklinde gösterilecek olunursa;
Sıfat
|
Kayıt İçin Başvuracak Kişi
|
Kayıt İçin Başvurulacak Yer
|
Sınaî
üretimde kullanmak üzere mal satın alan sanayiciler,
|
Gerçek
kişilerde bizzat kendisi veya vekâlet verdiği kişi tarafından, tüzel
kişilerde ise yetkili temsilcisi tarafından.
|
Kayıtlı
olduğu ticaret sicil memurluğu ya da esnaf sicil müdürlüğünün bulunduğu
yerdeki il müdürlüğüne
|
İhraç
etmek üzere mal satın alan ihracatçılar,
|
||
İlgili
mevzuatı çerçevesinde mal ithal eden ithalatçılar,
|
||
Komisyoncular,
|
||
Tüccarlar,
|
||
Üreticiden
temin ettiği malları, tüketiciye satan market, manav, pazarcı ve diğer
perakendeciler
|
||
Üretici
örgütleri
|
Kuruluş
merkezinin bulunduğu yerdeki il müdürlüğüne
|
|
Üreticiden
temin ettiği malları münhasıran kendi tüketiminde kullanan lokanta, otel,
yemekhane, hastane ve yurt gibi kuruluşlar
|
Kayıtlı
olduğu ticaret sicil memurluğu, esnaf sicil müdürlüğü ya da faaliyet
gösterdiği yerdeki il müdürlüğüne
|
|
Malların
depolandığı, işlendiği veya sevk edildiği depo, şube, tesis veya dağıtım
merkezleri
|
||
Kendilerince
üretilen ve henüz satışa konu olmayan malları depolama veya başka amaçlarla
sevk eden üreticiler
|
Bildirim nasıl
yapılacak?
Tebliğ,
bildirimi; toptan satış miktarı veya üzerindeki malların üretildiği yerden veya
girdiği gümrük kapısının bulunduğu yerden her ne sebeple olursa olsun sevkinden
önce bildirimciler tarafından sisteme yapılan beyan işlemi olarak tanımlamış ve
3 farklı bildirim usulü getirmiştir.
Doğrudan
toptancı haline başvurularak yapılacak bildirim:
Bu usulde bildirimci doğrudan toptancı haline başvurarak bildirimi
yapabilecektir. Bildirim, bildirimcinin veya yetkilendirdiği kişinin beyanına
göre toptancı halinde görevli personelce sistem üzerinden yapılacaktır.
Sistem
web sayfası üzerinden: hal.gov.tr’ yi ifade eden sistem
web sayfasına bildirimci tarafından giriş yapılarak bildirimci tarafından
yapılabilecektir.
Çağrı
merkezi yoluyla yapılacak bildirim: Bildirimcinin çağrı
merkezini aramak suretiyle beyan edeceği bilgiler doğrultusunda çağrı
merkezinde görevli personelce yapılacak olan bildirimdir.
Bahsedilen
tüm bildirim usullerinde bildirim sistem üzerinden gerçekleşecektir.
Bildirime
dair öne çıkan bazı önemli noktalar şunlardır:
- Toptan satış miktarı veya üzerindeki her mal
için ayrı ayrı bildirimde bulunulur.
- Eğer bir mal depoda saklanmak veya dağıtım
tesislerine gönderilmek isteniyorsa bu ancak bu yerlerin sisteme kaydedilmesi
ile mümkündür.
-
Toptancı hal dışında faaliyet gösteren tüccarlar toptancı hali dışında toptan
mal satamazlar.
- Bildirim üzerine tahakkuk eden hal rüsumu beş
iş günü içinde ödenmemesi halinde, ödeme yapılana kadar yeni bir bildirimde
bulunulamaz.
-
Bildirim yapıldıktan sonra bu işleme ilişkin oluşan künye numarası ve diğer
bilgiler; sistem tarafından elektronik ortamda bildirimcilerin kayıtlı cep
telefonu ve e-posta adresine iletilir.
Künye ve künye
numarasının oluşumu
Bir
malın üretim yerini, cins ve miktarını, hangi üretici ve işletmeye ait
olduğunu, varsa sertifika bilgilerini içeren künye, mala ait yapılan bildirim
işleminden sonra sistem tarafından üretilen numara ile ifade edilen bir çeşit
malın kimliğidir. Bu kimlik, künye belgesi adı verilen bir belge ile
delillendirilecektir.
Oluşturulan
bu künye numarasını ihtiva eden etiketlerin malların içinde bulunduğu kap ve
ambalajların üzerinde bulunulması 5957 sayılı Kanunla zorunlu tutulmuş idi.
Tebliğ bu zorunluluğu 1 Ocak 2013 tarihine kadar ertelemiş, künye belgesinin bu
etiket yerine kullanılabileceği belirtilmiştir. 1 Ocak 2013 tarihinden
itibaren, perakende satış yapan üreticiler, komisyoncular ile toptan veya
perakende satış yapan diğer satıcılar, satışa sunduğu malların üzerinde veya
kap ya da ambalajlarının herkes tarafından kolaylıkla görülebilecek bir yerinde
künye numaralarını ihtiva eden barkodlu etiketlerin bulundurulmasını sağlamak
zorundadır.
Barkodlu
etiketler sayesinde tüketicilerin bu numaraları sistemden sorgulayabilmeleri
imkanı doğmuştur. Sebze veya meyveyi satın alma noktası neresi olursa olsun
bunları üzerinde bulunan numaralar sayesinde kaynağını öğrenebilme imkanı
doğmuştur.
Hal rüsumunun
tahakkuku.
Toptancı
halinde satılanlardan yüzde bir, toptancı hali dışında satılanlardan yüzde iki
oranında hal rüsumu alınır. Ancak, her malın
bildirime zorunluluğu olmakla birlikte her mal rüsuma tabi değildir.
Rüsuma Tabi Mallar
|
Rüsum Alınmayacak Mallar
|
İlgili
mevzuatı çerçevesinde ithal edilen mallar
|
Sınaî
üretimde kullanılmak üzere satın alınan mallar.
|
Fatura
veya müstahsil makbuzu ile üreticilerden satın alınan mallar
|
İhraç
edilmek üzere satın alınan mallar.
|
Sınaî
üretimde kullanılmak üzere bildirimde bulunulan ancak sınaî üretimde
kullanılmayan mallar (iç piyasada satışa sunulan kısmından)
|
Organik
Tarım Kanunu kapsamında üretilen ürünler.
|
İhraç
edilmek üzere bildirimde bulunulan ihraç edilmeyen mallar (iç piyasada satışa
sunulan kısmından)
|
İyi tarım
uygulamaları kapsamında sertifikalandırılan ürünler.
|
Üreticilerce
perakende olarak doğrudan tüketicilere satılan mallardan
|
|
Üretici
örgütlerince toptancı hali içinde ve dışında satılan mallar.
|
Hal
rüsumunda;
-
Eğer mala ait gıda analizi yapılmış ise hal rüsumu, yarısı oranında alınır.
Ancak analiz yaptıracak bildirimciler bunu bildirim işlemi esnasında beyan
etmeleri ve analiz sonucunu 5 gün içinde sisteme iletmeleri gerekmektedir. Aksi
taktirde rüsum oranı yarısı oranında hesaplanmaz.
-
Mükerreren hal rüsumu alınamaz.
-
Hal rüsumunun tahakkuku bildirim işleminin bitmesiyle oluşur ve hesaplanmasında
toptan satış bedeli esas alınır.
-
Hal rüsumunu malı satın alan kişiler öder ve bu ödeme işleminin beş iş günü içinde
yapılması gerekmektedir.
- Hal rüsumu malın üretildiği yerdeki belediye
toptancı halinin hesabına yatırılır.
Hal
rüsumunun paylaşımı
Hal
rüsumu, malın üretildiği yerdeki toptancı halinin bağlı olduğu belediye veya
işletmecisi adına açılan hesaba yatırılır. Bu hesapta toplanan tutarın yüzde
yirmi beşi, adına hesap açılan belediye veya işletmeci tarafından bildirilen
banka hesabına aynı gün içinde, yüzde yetmiş beşi ise malın tüketime sunulduğu
yerdeki toptancı halinin bağlı olduğu belediye veya işletmecisi tarafından
bildirilen banka hesabına izleyen ayın beşinci gününde ilgili banka tarafından
aktarılır.
Eğer,
malın üretildiği yerde toptancı hali yoksa, hal rüsumunun tamamı malın tüketime
sunulduğu yerdeki toptancı halinin bağlı olduğu belediye veya işletmecisi adına
açılan hesaba yatırılır. Bu hesapta toplanan tutar, ilgili belediye veya
işletmeci tarafından bildirilen banka hesabına aynı gün içinde banka tarafından
aktarılır. Malın tüketildiği yerde toptancı hali bulunmaması durumunda, hal
rüsumunun tamamı malın üretildiği yerdeki toptancı halinin bağlı olduğu
belediye veya işletmecisi adına açılan hesaba yatırılır. Bu hesapta toplanan
tutar, ilgili belediye veya işletmeci tarafından bildirilen banka hesabına aynı
gün içinde banka tarafından aktarılır.
Hem
üretildiği yerde hem de tüketildiği yerde toptancı hali yoksa; hal rüsumu,
banka tarafından açılan ayrı bir hesaba yatırılır. Bu hesapta toplanan tutar,
aylık olarak izleyen ayın beşinci gününde, toptancı hallerinin bağlı olduğu
belediyelerin ülke geneli o ayki toplam rüsum gelirindeki payı dikkate alınarak
bu belediyelerin hesabına aktarılır.
Toptancı
halinde faaliyet gösteren tüccarlar tarafından yapılan satın alımlarda, malın
tüketime sunulduğu yer tüccarın faaliyet gösterdiği toptancı halinin bulunduğu
yerdir. Toptancı hali dışında faaliyet gösteren tüccarlar tarafından yapılan
satın alımlarda ise malın tüketime sunulduğu yer, tüccarın malı sattığı
toptancı halinin bulunduğu yerdir.
Cezalı hal rüsumunun
hesaplanması ve tahsilatı.
Eğer
bir mal;
Sisteme
bildirilmeden toptan alınıp satılmış, perakende satılmış veya sınaî üretimde
kullanılmak veya ihraç edilmek üzere satın alınıp bildirimde bulunulmadan iç
piyasada satışa sunulmuş ise,
Miktarına,
değerine, üretim şekline veya künyesinde belirtilen diğer hususlara ilişkin
gerçeğe aykırı beyanda bulunulmuş ise,
Bu
mallar için hal rüsumu cezalı olarak hesaplanır. Hesaplama, tespitin yapıldığı
yerdeki toptancı halinde o mallar için oluşan bir önceki gün birim fiyatlarının
en yükseği, bir önceki gün fiyat oluşmamışsa o mallar için oluşan en son birim
fiyatlarının en yükseği esas alınarak belirlenen toptan satış bedelinin yüzde
yirmi beşi oranında cezalı olarak yapılır. Eğer tespitin yapıldığı yerde
toptancı hali bulunmaması durumunda cezalı hal rüsumu, o yere en yakın il, ilçe
veya belde merkezindeki belediye toptancı halinde oluşan fiyatlar esas alınarak
hesaplanır. Bu hesaplama yapılırken o malın türü ve cinsi de dikkate alınır.
Hal
rüsumunun cezalı olarak alınmasına veya idari para cezası uygulanmasına yetkili
personelce düzenlenen ceza tutanağına istinaden ilgili belediye encümenince
tutanakların düzenlendiği günü takip eden ilk belediye encümen toplantısında
gündeme alınarak görüşülür ve karar verilir. Bu kararla birlikte tahakkuk işlemi
gerçekleşmiş olur. Eğer belediye encümeni ceza kesilmemesine karar vermiş ise
bu karar gerekçeli olarak alınır.
Cezalı hal rüsumuna ilişkin ödemeler, ilgili
belediyece bu iş için açılan banka hesabına yatırılmak suretiyle yapılır.
Cezalı hal rüsumundan, malları taşıyan
nakliyeciler ya da depolayanlar, mal sahibi ile birlikte müteselsilen
sorumludur. Ceza tutanakları üç nüsha olarak düzenlenir. Bu tutanakların bir
nüshası ilgiliye verilir, bir nüshası ceza tutanaklarına ilişkin rapora
eklenir, sabit nüshası dip koçan olarak saklanır.
Özel
toptancı hal işletmeleri ile belediye toptancı halinin işletim yetkisini
devralan işletmeler ve bu işletmelerde görevli kişiler, denetim yapamaz ve ceza
tutanağı düzenleyemez.
Belediyenin görev,
yetki ve sorumlulukları
Belediyeler;
Pazar
yerleri ile buralarda faaliyet gösterenlere ilişkin bilgileri sisteme
kaydetmek, kayıtlı bilgileri güncellemekle,
Sisteme
kaydedilen üretici ve pazarcıların her biri için dosya açmak ve ilgili evrakı
bu dosyada muhafaza etmekle,
Yetki
alanı içinde, Kanun ve diğer ilgili mevzuat çerçevesinde gerekli denetimleri
yapmak, yapılan denetimler sonucunda mevzuata aykırı eylemleri tespit
edilenlere idarî yaptırım uygulamak, cezalı hal rüsumu ve idari para cezalarına
ilişkin bu Tebliğde belirtilen diğer iş ve işlemleri yapmakla,
Kanunun
uygulanmasına ilişkin yapılan şikâyetleri değerlendirmek, görev ve yetki alanı
içinde olanları sonuçlandırmak, diğerlerini ilgili yerlere iletmekle,
Sistemin
kullanılmasına yönelik yetkilendirme işlemlerini yapmakla,
Bankalar
nezdinde, cezalı hal rüsumun yatırılacağı bir hesap açmakla yetkili ve görevli
kılınmışlardır.
Toptancı halinin
görev, yetki ve sorumlulukları
Toptancı
halleri;
Sistemde
yer alan toptancı haline ilişkin bilgileri güncellemek veya Bakanlık il müdürlüğü
aracılığıyla güncellenmesini sağlamakla,
Toptancı
halinde faaliyet gösterenler ile bunlardan alınan teminatlara ilişkin bilgileri
Sisteme kaydetmek ve bu bilgileri güncellemekle,
Toptancı
hali içinde, Kanun ve diğer ilgili mevzuat çerçevesinde gerekli denetimleri
yapmak, yapılan denetimler sonucunda mevzuata aykırı eylemleri tespit
edilenlere ceza uygulamakla,
Kanunun
uygulanmasına ilişkin yapılan şikâyetleri değerlendirmek, görev ve yetki alanı
içinde olanları sonuçlandırmak, diğerlerini ilgili yerlere iletmekle
Toptancı
haline gelen araçlar ile halden çıkan araçlarda bulunan mallara ilişkin kontrol
ve kayıt işlemleri ile bu bilgiler doğrultusunda stok kontrolünü yapmakla,
Sistem
üzerinden elde edilen veriler doğrultusunda sebze ve meyve fiyatları ile Bakanlıkça
uygun görülen diğer bilgileri uygun vasıtalarla yayımlamakla,
Bildirim
işlemlerini yapmak, bildirim sonucunda oluşan künye numarası ve diğer bilgileri
içeren belgeyi bildirimciye vermekle,
Bildirim
işleminin sistem üzerinden yapılamadığı durumlarda, Tebliğe EK-1’de yer alan
belgeyi onaylayarak bir nüshasını bildirimciye vermek ve bu belgede yer alan
bilgileri daha sonra sisteme işlemekle,
Sistemin
kullanılmasına yönelik yetkilendirme işlemlerini yapmakla,
Bildirimciler
tarafından iletilen analiz sonuçlarını aynı gün içinde sisteme işlemekle ve
Mevzuat ve Bakanlıkça verilen diğer
görevleri yapmakla yükümlü kılınmışlardır.
Uygulama Örnekleri
Örneğin:
Antalya merkezde bulunan bir üretici ürettiği 8000 kg miktarındaki malını
satılması amacıyla Antalya Merkez toptancı halinde bulunan komisyoncuya
getiriyor. Komisyoncuya getirilen ve sisteme bildirilen bu mala ait künye
numarası 123456 şeklinde üretiliyor.
Komisyoncuda bu malı aşağıda belirtildiği şekilde satıyor. Alım ve
satımı yapılan tüm yerlerde toptancı hal olduğundan rüsum paylaşımını sistem
aşağıdaki şekilde yapacaktır.
Antalya Merkez
|
Miktar
|
Antalya Merkez
|
Künye Numarası
|
Kime Satıldığı
|
Kg/ Fiyat/ Toplam
Fiyat
|
Oluşan Toplam Rüsum TL (%1)
|
Rüsum Paylaşımı
|
|
ÜRETİCİ
|
8000 KG
→
Künye Numarası:
123456
|
KOMİSYONCU
|
Üretildiği Yer (% 25)
|
Tüketildiği Yer (%75)
|
||||
123456
|
Pazarcı Antalya
|
1000/1/1000
|
10
|
2,5 TL Antalya
|
7,5 TL
Antalya
|
|||
123456
|
Isparta Manav
|
2000/1,2/2400
|
24
|
6 TL Antalya
|
18 TL Isparta
|
|||
123456
|
Burdur Market
|
3000/1,5/4500
|
45
|
11,25 TL
Antalya
|
33,75 TL
Burdur
|
|||
123456
|
Henüz satılmamış
|
2000
|
Mal henüz satılmadığından rüsum
hesaplaması yapılmamıştır. Mal komisyoncu stoğunda gözükmektedir.
|
Görüleceği
üzere malın üretildiği ve üretildiği yerde toptancı hali olduğu için rüsum
sistem tarafından üretim ve tüketim yerleri arasında paylaştırılacaktır.
Örneğin:
Finike merkezde bulunan bir üretici ürettiği 4000 kg miktarındaki malını
satılması amacıyla Antalya Merkez toptancı halinde bulunan komisyoncuya
getiriyor. Komisyoncuya getirilen ve sisteme bildirilen bu mala ait künye
numarası 654321 şeklinde üretiliyor.
Komisyoncuda bu malı aşağıda belirtildiği şekilde satıyor. Alım ve
satımı yapılan tüm yerlerde toptancı hal olduğundan rüsum paylaşımını sistem
aşağıdaki şekilde yapacaktır.
Finike
|
Miktar
|
Antalya Merkez
|
Künye Numarası
|
Kime Satıldığı
|
Kg/ Fiyat/ Toplam
Fiyat
|
Oluşan Toplam Rüsum TL (%1)
|
Rüsum Paylaşımı
|
|
ÜRETİCİ
|
4000 KG
→
Künye Numarası:
654321
|
KOMİSYONCU
|
Üretildiği Yer (% 25)
|
Tüketildiği Yer (%75)
|
||||
654321
|
Market
Denizli
|
1000/1/1000
|
10
|
2,5 TL
Denizli
|
2,5 TL
Denizli
|
|||
654321
|
Pazarcı Burdur (Kemer İlçesi)
|
1000/1/1000
|
10
|
2,5 TL Tüm Türkiye
|
7,5 TL Tüm Türkiye
|
|||
654321
|
Meyve Suyu Fabrikası (Ankara)
|
2000/1/2000
|
0
|
0 TL
|
0TL
|
|||
Görüleceği
üzere;
Denizlide
bulunan marketin satın alımında ortaya çıkan hal rüsumunun, Finike’de toptancı
hal olmadığı için tüketim bölgesi toptancı olarak tamamını Denizli Belediyesi
alacaktır..
Burdur ili
Kemer ilçesinde toptancı hal olmadığı için hem üretim hemde tüketim yeri
toptancı hali olmamasından kaynaklanan rüsumun tüm Türkiye’ye dağıtımı
gerçekleşecektir.
Meyve suyu
fabrikasının satın alımında ise rüsum istisnası olduğundan rüsum tahakkuk
etmeyecektir.
Sonuç
Sistemin odak
noktası bildirimdir. Alım ve satımın cereyan ettiği ilk noktada yapılması
zorunlu olan bildirimin hemen akabinde üretilen künye numarası mala ait kimliği
ortaya koyarak, malın bundan sonraki serüveninde takibatın yapılmasını
sağlayacaktır. Öyle ki; tarladan çıkışla beraber başlayan bu serüven, malın
nerde, ne şekilde ve kimde olduğunun cevaplarını verdiği sürece, sorunsuz
olarak devam edecektir. Sistem, bu takibatın aksadığı yerlerde idari
yaptırımları devreye sokarak sorunsuzluğu devam ettirecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder