GİRİŞ
Türk Ticaret
Kanununun (TTK) 40’ncı maddesinin ikinci fıkrası ve 210 uncu maddesine
dayanılarak hazırlanan ve şirketlerin kuruluş aşamasında kurucuların
şirket sözleşmesine atacakları imzaların ticaret sicili müdürlüğünde
onaylanmasına ve imza beyannamesinin ticaret sicili müdürlüklerinde
yetkilendirilmiş personel huzurunda verilmesine ilişkin usul ve esasları belirleyen “Şirket Kuruluş Sözleşmesinin Ticaret Sicili
Müdürlüklerinde İmzalanması Hakkında Tebliğ” ilk olarak 6 Aralık 2016 tarihli
ve 29910 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmış ve yürürlüğe girmiş, daha sonra bu
Tebliğde değişiklikler yapılarak 13.03.2018 tarihli Resmi Gazetede
yayımlanmıştır.
Bu çalışma şirket kuruluşlarına yönelik gerek TTK değişiklikleri gerekse
yukarda bahsedilen Tebliğ ile getirilen yeni düzenlemeleri anlatmaktadır.
A. TÜRK TİCARET KANUNUNDA YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
10.03.2018 tarihli ve 30356 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yatırım
Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunla
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunun bazı maddelerinde değişiklik yapılarak şirket
kuruluşlarına yönelik önemli düzenlemeler getirilmiştir.
Söz konusu düzenlemelerin mülga hali ve cari hali aşağıdaki gibidir.
Mülga Hüküm
|
Değiştirilmiş Hali
|
MADDE 40- (2) Her tacir
kullanacağı ticaret unvanını ve bunun altına atacağı imzayı notere
onaylattırdıktan sonra sicil müdürlüğüne verir. Tacir tüzel kişi ise, unvanla
birlikte onun adına imzaya yetkili kimselerin imzaları da notere
onaylattırılarak sicil müdürlüğüne verilir. (Ek cümle: 15/7/2016-6728/66 md.)
Gerçek kişi tacir ile tüzel kişi tacir adına imza atmaya yetkili kişi,
ticaret unvanını ve bunun altına atacağı imzayı, noter onayı şartı
aranmaksızın ticaret sicili müdürü yahut yardımcısı huzurunda yazılı beyanda
bulunmak suretiyle de verebilir.
|
MADDE 40-“(2) Her tacir kullanacağı ticaret
unvanını ve bunun altına atacağı imzayı sicil müdürlüğüne verir. Tacir, tüzel
kişi ise unvanla birlikte onun adına imzaya yetkili kimselerin imzaları da
sicil müdürlüğüne verilir. İmza beyanı, herhangi bir ticaret sicili
müdürlüğünde yetkilendirilmiş personelin huzurunda yazılı beyanda bulunmak
suretiyle verilir. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Gümrük
ve Ticaret Bakanlığınca çıkarılacak tebliğ ile belirlenir.”
|
MADDE 64- (3)
(Değişik: 26/6/2012-6335/8 md.) Fiziki ortamda tutulan yevmiye defteri,
defteri kebir ve envanter defteri ile dördüncü fıkrada sayılan defterlerin
açılış onayları, kuruluş sırasında ve kullanılmaya başlanmadan önce noter
tarafından yapılır. Bu defterlerin izleyen faaliyet dönemlerindeki açılış
onayları, defterlerin kullanılacağı faaliyet döneminin ilk ayından önceki
ayın sonuna kadar notere yaptırılır. Pay defteri ile genel kurul toplantı ve
müzakere defteri yeterli yaprakları bulunmak kaydıyla izleyen faaliyet
dönemlerinde de açılış onayı yaptırılmaksızın kullanılmaya devam edilebilir. (Değişik dördüncü cümle:
28/3/2013-6455/78 md.) Yevmiye defterinin kapanış onayı, izleyen faaliyet
döneminin altıncı ayının sonuna kadar, yönetim kurulu karar defterinin
kapanış onayı ise izleyen faaliyet döneminin birinci ayının sonuna kadar
notere yaptırılır. Ticaret şirketlerinin ticaret siciline tescili sırasında
defterlerin açılışı ticaret sicili müdürlükleri tarafından da onaylanabilir.
Açılış onayının noter tarafından yapıldığı hâllerde noter, ticaret sicili
tasdiknamesini aramak zorundadır. Ticari defterlerin elektronik ortamda
tutulması hâlinde bu defterlerin açılışlarında ve yevmiye defteri ile yönetim
kurulu karar defterinin kapanışında noter onayı aranmaz. Fiziki ortamda veya
elektronik ortamda tutulan ticari defterlerin nasıl tutulacağı, defterlere
kayıt zamanı, onay yenileme ile açılış ve kapanış onaylarının şekli ve
esasları Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye Bakanlığınca müştereken çıkarılan
tebliğle belirlenir.
|
MADDE 64- (3) (Değişik: 26/6/2012-6335/8 md.) Fiziki
ortamda tutulan yevmiye defteri, defteri kebir ve envanter defteri ile
dördüncü fıkrada sayılan defterlerin açılış onayları, kuruluş sırasında ve
kullanılmaya başlanmadan önce noter tarafından yapılır. Bu defterlerin
izleyen faaliyet dönemlerindeki açılış onayları, defterlerin kullanılacağı
faaliyet döneminin ilk ayından önceki ayın sonuna kadar notere yaptırılır.
Pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri yeterli yaprakları
bulunmak kaydıyla izleyen faaliyet dönemlerinde de açılış onayı
yaptırılmaksızın kullanılmaya devam edilebilir. (Değişik dördüncü cümle: 28/3/2013-6455/78 md.) Yevmiye
defterinin kapanış onayı, izleyen faaliyet döneminin altıncı ayının sonuna
kadar, yönetim kurulu karar defterinin kapanış onayı ise izleyen faaliyet
döneminin birinci ayının sonuna kadar notere yaptırılır. Ancak anonim
ve limited şirketlerin ticaret siciline tescili sırasında
defterlerin açılış onayları ticaret sicili müdürlükleri tarafından yapılır. Ticari
defterlerin elektronik ortamda tutulması hâlinde bu defterlerin açılışlarında
ve yevmiye defteri ile yönetim kurulu karar defterinin kapanışında noter veya ticaret sicili müdürlüğü onayı aranmaz.
Fiziki ortamda veya elektronik ortamda tutulan ticari defterlerin nasıl
tutulacağı, defterlere kayıt zamanı, onay yenileme ile açılış ve kapanış
onaylarının şekli ve esasları Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye
Bakanlığınca müştereken çıkarılan tebliğle belirlenir.
(6) Ancak
anonim ve limited şirketlerin ticaret siciline tescili sırasında
defterlerin açılış onayları ticaret sicili müdürlükleri tarafından yapılır.
|
MADDE
575-
(1) Şirket sözleşmesinin yazılı şekilde yapılması ve kurucuların
imzalarının noterce onaylanması veya
şirket sözleşmesinin ticaret sicili müdürü yahut yardımcısı huzurunda
imzalanması şarttır. (Ek cümle: 15/7/2016-6728/67 md.) Şirketin
kuruluşunda, şirket sözleşmesini ihtiva eden kâğıtlardan değerli kâğıt bedeli
alınmaz.
|
MADDE 575- (1) Şirket
sözleşmesinin yazılı şekilde yapılması ve kurucuların imzalarının kurucular tarafından ticaret
sicili müdürlüğünde yetkilendirilmiş personelin huzurunda imzalanması şarttır. (Ek cümle:
15/7/2016-6728/67 md.) Şirketin kuruluşunda, şirket sözleşmesini ihtiva
eden kâğıtlardan değerli kâğıt bedeli alınmaz.
|
MADDE 585- (Değişik:
26/6/2012-6335/31 md.)
(1)
Şirket, kurucuların, kanuna uygun olarak düzenlenmiş bulunan, sermayenin
tamamını ödemeyi şartsız olarak taahhüt ettikleri, imzalarının noterce
onaylandığı veya ticaret sicili müdürü yahut yardımcısı huzurunda imzaladığı
şirket sözleşmesinde limited şirket kurma iradelerini açıklamalarıyla
kurulur. Esas sermaye pay bedellerinin ödenmesi, ödeme yeri, ifa borcu, ifa
etmemenin sonuçları, bedelleri tamamen ödenmemiş payların devri hususlarında
bu Kanunun anonim şirketlere ilişkin hükümleri kıyasen uygulanır. 588 inci
maddenin birinci fıkra hükümleri saklıdır.
|
MADDE 585- (Değişik: 26/6/2012-6335/31
md.)
(1) Şirket, kurucuların, kanuna uygun
olarak düzenlenmiş bulunan, sermayenin tamamını ödemeyi şartsız olarak
taahhüt ettikleri, imzalarının ticaret sicili müdürlüğünde yetkilendirilmiş
personelin huzurunda
imzaladığı şirket sözleşmesinde limited şirket kurma iradelerini
açıklamalarıyla kurulur. Esas sermaye pay bedellerinin ödenmesi, ödeme yeri,
ifa borcu, ifa etmemenin sonuçları, bedelleri tamamen ödenmemiş payların
devri hususlarında bu Kanunun anonim şirketlere ilişkin hükümleri kıyasen
uygulanır. 588 inci maddenin birinci fıkra hükümleri saklıdır. Ancak nakden taahhüt edilen
payların itibari değerlerinin en az yüzde yirmibeşinin tescilden
önce ödenmesi şartı limited şirketler bakımından uygulanmaz
|
MADDE 587- (1) Şirket
sözleşmesinin tamamı, kurucuların imzalarının noterce onaylanmasını veya
şirket sözleşmesinin ticaret sicili müdürü yahut yardımcısı huzurunda
imzalandığı tarihi izleyen otuz gün içinde, şirketin merkezinin bulunduğu yer
ticaret siciline tescil ve Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde ilan olunur.
Tescil ve ilan edilen şirket sözleşmesine, aşağıda sayılanlar dışında, 36 ncı
maddenin birinci fıkrası hükmü uygulanmaz:
|
MADDE 587- (1) Şirket
sözleşmesinin tamamı, kurucuların imzalarının ticaret sicili müdürlüğünde yetkilendirilmiş
personelin
huzurunda imzalandığı tarihi izleyen otuz gün içinde, şirketin merkezinin
bulunduğu yer ticaret siciline tescil ve Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde
ilan olunur. Tescil ve ilan edilen şirket sözleşmesine, aşağıda sayılanlar
dışında, 36 ncı maddenin birinci fıkrası hükmü uygulanmaz:
|
B. TEBLİĞ
İLE GETİRİLEN HUSUSULAR
1. Sözleşmenin Hazırlanması ve Müdürlüğe Başvuru
Tebliğe
göre;
Şirket
sözleşmesi MERSİS’te hazırlanacaktır. MERSİS, Merkezi
Sicil Kayıt Sistemi olup, ticaret sicili işlemlerinin elektronik ortamda
yürütüldüğü, ticaret sicili kayıtları ile tescil ve ilan edilmesi gereken
içeriklerin düzenli olarak depolandığı ve elektronik ortamda sunulduğu, Gümrük
ve Ticaret Bakanlığı ile TOBB nezdinde oluşturulan ve işletilen merkezi ortak
veri tabanını da içeren bilgi sistemini ifade etmektedir.
Tebliğe göre şirket; Kollektif, komandit, anonim,
limited ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketi, sermayesi paylara
bölünmüş komandit şirketi ve kooperatifi,
şirket sözleşmesi ise; Kollektif, komandit, sermayesi
paylara bölünmüş komandit ve limited şirkette şirket sözleşmesini, anonim
şirkette esas sözleşmeyi, kooperatifte ise ana sözleşmeyi işaret etmektedir.
Şirket kurmak isteyen kurucular, sözleşmenin imzalanması
için şirketin kurulacağı yer müdürlüğünde hazır bulunur. Kurucu, şirket kurmaya teşebbüs eden kişi veya kişiler olarak
tanımlanmıştır.
Kurucusu
gerçek kişi veya tüzel kişi olan şirketlerin sözleşmesi müdürlükte bizzat kendileri
veya temsilcileri tarafından imzalanır. Temsilci; kurucu adına imza yetkisine sahip vekil, veli, vasi,
kayyım ile tüzel kişilerde temsil ve ilzama yetkili kişidir. Tebliğ, vekili; vekâlet
verenin işini görmeyi veya işlemini yapmayı üstlenen kişi, vasiyi; vesayet
altındaki küçüğün veya kısıtlının kişiliği ve malvarlığı ile ilgili bütün
menfaatlerini korumak ve hukuki işlemlerde onu temsil etmekle yükümlü kişiyi,
veliyi ise; velayet
altındaki küçüğü temsil eden velayet sahibi kişi veya kişiler olarak tanımlamıştır.
On sekiz
yaşından küçük kişilerin şirkette kurucu ortak olabilmesi için şirket
sözleşmesinin velileri tarafından imzalanması gerekir. Velinin tek kişi olması
halinde, nüfus kayıt örneğinin ibraz edilmesi zorunludur.
On sekiz
yaşından küçük kişinin velisiyle birlikte şirket kurucusu olması halinde, vasi
veya kayyım kararı müdürlüğe ibraz edilir.
Kurucu Türk
vatandaşı ise geçerli kimlik kartı, pasaport veya sürücü belgesi ibraz edilir.
Kimlik kartı; gerçek kişinin Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşı olduğunu ve aile kütüğüne kayıtlı bulunduğunu gösteren
Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı, sürücü belgesi ise; 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanununda belirtilen motorlu araçların sürülmesine yetki veren belgedir.
Kurucunun
doğumla Türk vatandaşı olup da çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığını
kaybeden kişi olması durumunda mavi kart ibraz edilir. Mavi kart; Doğumla Türk vatandaşı olup da çıkma izni almak
suretiyle Türk vatandaşlığını kaybedenler ve bunların 5901 sayılı Türk
Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesinde belirtilen altsoylarına verilen ve
söz konusu maddede belirtilen haklardan faydalanabileceklerini gösteren resmi
belgedir.
Kurucu adına
imza atacak temsilciler, sıfat ve yetkileri ile işlemi yapmaya izinli
olduklarını gösterir belge ibraz etmekle yükümlüdür. Ayrıca bu kişiler, geçerli
kimlik belgelerini ibraz eder.
Eğer, kurucu
adına imza atacak kişi vekil ise vekâletname düzenlemeye yetkili makam veya
noterlerce onanmış vekâletnamenin aslı ibraz edilir.
Kurucu adına
imza atacak kişi vasi veya kayyım ise halinde konuya ilişkin mahkeme kararının
aslı veya onaylı sureti ibraz edilir.
İbraz edilen
belgelerin birer örneği tarih kaşesi ile mühürlenerek dosyasında saklanır.
2. Müdürlükçe Yapılacak İşlemler
Tebliğde yer alan hükümler çerçevesinde kuruluş
aşamasında kurucuların şirket sözleşmesine atacakları imzaların onaylanması ve
imza beyannamesinin düzenlenmesi işlemlerini yerine getirmek üzere ticaret
sicili müdürü tarafından görevlendirilen ticaret sicili müdürlüğü personelini
ifade eden yetkilendirilmiş personel; şirket kuruluş işlemi için başvuruda
bulunan kişinin kimliğini kanıtlayan resmi belgeyi inceler, belgedeki fotoğraf
ile gelen kişiyi karşılaştırır, kişi bilgileri ile varsa soğuk mühür izini
kontrol eder.
Yetkilendirilmiş personel, ibraz edilen
belgeden şüpheye düşülmesi halinde ispata yarar ikinci bir belge ister.
Başvuruda bulunan kişinin, gerçekten ibraz edilen kimliğin sahibi olup olmadığı
hususunda Sistem üzerinden gerekli kontrollerde bulunulacaktır.
İbraz edilen belgenin yırtık veya
yıpranmış olması, belgedeki resmin eski olması veya benzeri durumlar nedeniyle
kimlik doğrulanmasında tereddüt yaşanması durumunda, belgenin değiştirilmesi
veya yenilenmesi istenir.
Bunun yanında;
Sözleşmenin imzalanmasından önce kurucu
veya temsilciler, iradesini serbestçe ve kendi isteğine uygun olarak beyan
eder.
Ticaret Sicili Müdürü veya müdür
yardımcısı yahut yetkilendirilmiş personel, kurucunun yaşlılık, hastalık gibi
nedenlerle ayırt etme gücünün bulunmadığına ilişkin şüpheye düşerse, şüphe edilen
hususun açıklığa kavuşturulması amacıyla, şahsın ayırt etme gücünü haiz
olduğuna ilişkin yetkili makamlardan alınacak bir belgenin ibraz edilmesini
isteyebilir.
Kurucunun, okur-yazar olmaması durumunda
sözleşme, mühür veya bir alet ya da parmak izi kullanmak suretiyle imzalanır.
Kurucunun Türkçe bilmemesi durumunda
yeminli bir tercüman bulundurulması zorunludur.
Kurucunun, sağır, dilsiz veya görme
engelli olup da yazı ile anlaşmanın mümkün olmadığı hallerde; sağır ve
dilsizler bakımından işaret dilinden anlayan yeminli bir tercümanın, görme
engelliler için iki tanığın huzurda bulunması zorunludur.
İmzanın yeminli tercüman veya tanık
huzurunda atılması halinde bu husus bir tutanağa bağlanır. Ayrıca tutanakta
yeminli tercüman veya tanıkların kimlik bilgileri ile imzalarına yer verilir.
Söz konusu tutanak sicil dosyasında saklanır.”
3. Sözleşmenin imzalanması,
saklanması, teslimi ve süresi
Doğrulama
işlemlerinin ardından, sözleşmenin müdürlük tarafından MERSİS’ten alınacak
nüshası kurucular veya temsilciler tarafından müdür huzurunda imzalanır.
İmzalanan
sözleşme nüshalarının her sayfası, Ticaret Sicili Müdürü veya müdür yardımcısı yahut yetkilendirilmiş personel tarafından
imzalanarak mühürlenir. Ayrıca nüshaların son sayfasına işlem tarihi de yazılır
veya tarih kaşesi basılır.
İmza onay
belgesi hazırlanarak Ticaret Sicili Müdürü
veya müdür yardımcısı yahut yetkilendirilmiş personel tarafından
imzalanır. Söz konusu belge mühürlenir ve sözleşmenin arkasına eklenir.
Müdür
tarafından yapılan bu onay, imzaların kuruculara veya temsilcilere ait
olduğunun tasdikidir. Bu tasdik, Türk Ticaret Kanununun 32 nci maddesinde “Sicil
müdürü tescil için aranan kanuni şartların var olup olmadığını incelemekle
yükümlüdür. Tüzel kişilerin tescilinde, özellikle şirket sözleşmesinin,
emredici hükümlere aykırı olup olmadığı ve söz konusu sözleşmenin kanunun
bulunmasını zorunluluk olarak öngördüğü hükümleri içerip içermediği incelenir.
Tescil edilecek hususların gerçeği tam olarak yansıtmaları, üçüncü kişilerde
yanlış izlenim yaratacak nitelik taşımamaları ve kamu düzenine aykırı
olmamaları şarttır. Çözümü bir mahkeme kararına bağlı bulunan veya sicil müdürü
tarafından kesin olarak tescilinde duraksanan hususlar, ilgililerin istemi
üzerine geçici olarak tescil olunur. Ancak, ilgililer üç ay içinde mahkemeye
başvurduklarını veya aralarında anlaştıklarını ispat etmezlerse geçici tescil
resen silinir. Mahkemeye başvurulduğu takdirde kesinleşmiş olan hükmün sonucuna
göre işlem yapılır” şeklinde yer alan inceleme görevinin yerine getirilmesi
sonucunu doğurmaz.
Sözleşmenin
imzalanması ve mühürlenmesinden sonra sözleşmede herhangi bir değişiklik olması
halinde, ilgililerden sözleşme nüshası adedince düzeltme beyanı alınır. Düzeltme
beyanı, sözleşme nüshalarının arkasına eklenir.
İmzalanan ve
mühürlenen sözleşmenin bir nüshası müdürlükçe alınır ve şirketin tescil
başvurusu ile birleştirilerek dosyasında saklanır. Kalan sözleşme nüshaları
ilgililere teslim edilir.
Müdürlükte
imzalanan sözleşmenin onay tarihinden itibaren üç ay içinde tescili için
başvuruda bulunulmaması halinde, sözleşmede imzası bulunanların şirket kurma
iradelerinin devam ettiğine dair beyanda bulunmaları gerekir. Kurucuların bu
beyanı, sözleşme nüshalarının arkasına eklenir.
4. İmza
Beyannamesinin Hazırlanması
Şirket kuruluş ve ticari işletme açılışı
işlemlerinde müdürlüklere ibrazı zorunlu olan imza beyannameleri, herhangi bir ticaret sicili müdürlüğünde
yetkilendirilmiş personelin huzurunda düzenlenebilir. İmza beyannameleri,
gerçek kişi tacir ile tüzel kişi tacir adına imza atmaya yetkili kişinin,
ticaret unvanı ve bunun altına atacağı imzayı içeren belgedir.
Müdürlüğe imza beyannamesi verilebilmesi
için, MERSİS üzerinden şirketin kuruluş veya ticari işletme açılış başvurusunun
onaya gönderilerek talep numarası alınması gerekir.
Yetkilendirilmiş personel talep numarası
ile MERSİS üzerinden oluşturacağı formu, kimlik bilgileri doğrulandıktan sonra
gerçek kişi tacire veya kurulacak şirket adına imzaya yetkili şahsa imzalatır;
ayrıca yetkilendirilmiş personel tarafından mühür basılmak ve imzalanmak
suretiyle form onaylanır. İmza beyannamesi kuruluş başvurusunun yapıldığı
Müdürlükte düzenlenmesi durumunda onaylanan beyanname şirketin veya işletmenin
dosyasına konur.
İmza beyannamesinin kuruluş başvurusunun
yapıldığı Müdürlükten başka bir Müdürlüğe verilmesi durumunda beyanname iki
nüsha olarak düzenlenir. Beyannameyi onaylayan Müdürlük beyannameyi MERSİS’e
yükler ve beyannamenin bir nüshasını fiziki ortamda ilgili Müdürlüğe gönderir
ve bir nüshasını da Müdürlükte ayrı bir dosyada saklar.
Şirketin kuruluş veya işletmenin açılış
tescili, imzaya yetkili kişilerin tamamının imza beyannamelerinin kuruluş
başvurusunun yapıldığı Müdürlüğe verilmesi veya MERSİS’e yüklenmesinin ardından
gerçekleştirilir.
Ancak; kurucunun, şirket sözleşmesini
müdür veya müdür yardımcısı yahut yetkilendirilmiş personel huzurunda asaleten
imzalaması ve aynı zamanda şirketi temsile yetkili olması durumunda ayrıca imza
beyannamesi verilmez.
Ayrıca, şirket sözleşmesinin müdür veya
müdür yardımcısı yahut yetkilendirilmiş personel huzurunda vekâleten
imzalanması ve kurucunun aynı zamanda şirketi temsile yetkili olması durumunda,
kurucunun ıslak imzasını ihtiva eden vekâletnamenin Müdürlüğe ibraz edilmesi
koşuluyla ayrıca imza beyannamesi verilmez.
Vekâletnamenin yabancı bir ülkede
düzenlenmesi halinde, Türk konsolosluğundan veya Yabancı Resmi Belgelerin
Tasdiki Mecburiyetinin Kaldırılması Sözleşmesi hükümlerine göre tasdik
ettirilmesi ve noter onaylı Türkçe çevirisi ile birlikte Müdürlüğe verilmesi
durumunda da imza beyannamesi verilmez.
5. Ticaret Sicili Hizmet Bedeli
Tebliğde yer alan; sözleşmenin
imzalanması, düzeltme beyanı, irade beyanı, imza beyannamesi, sözleşmenin
tescili ve defter tasdiki işlemlerinden alınacak hizmet bedeli asgari ücretin
yüzde onbeşinden fazla olamaz.
İşlemlerin birlikte veya ayrı ayrı
yapılmasına bakılmaksızın bu hizmetler için tek hizmet bedeli tahsil edilir.
SONUÇ
7099 sayılı
Kanun ile yapılan yeni düzenlemeler ile; şirketler tarafından fiziki ortamda
tutulacak defterlerin kuruluştaki açılış onaylarının yalnızca ticaret sicili
müdürlüklerince yerine getirilmesi sağlanmakta, böylelikle başka bir işleme
gerek kalmamaktadır.
Limited
Şirketler ile Kooperatiflerin kurucularının sözleşmedeki imzalarının noterce
onaylanması uygulaması kaldırılmakta olup, kurucuların şirket sözleşmesini
Ticaret Sicili Müdürlüğünde yetkilendirilmiş personel huzurunda imzalanacaktır.
Gerçek Kişi
Tacirler ile Tüzel Kişi Tacirlerin yetkilileri için Ticaret Sicili Müdürlüğüne
ibraz etmeleri zorunlu olan İmza Beyannameleri de Ticaret Sicili
Müdürlüklerinde yetkilendirilen personel huzurunda düzenlenecektir.
Anonim ve
Limited Şirketler ile Kooperatifler tarafından fiziki ortamda tutulacak
defterlerin kuruluştaki açılış onayları yalnızca Ticaret Sicili Müdürlüklerince
yerine getirilecek olup, söz konusu şirketlerin kuruluşunda Defter Tasdiki için
Notere gitme zorunluluğu kaldırılmıştır.
Limited
Şirketlerde Esas Sermaye Pay Bedelinin şirketin tescilinden itibaren yirmi dört
ay içinde ödenmesi ve pay bedelinin ¼’ ünün kuruluştan önce bankaya Bloke
edilmesi zorunluluğu kaldırılmıştır.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bu Tebliğ ile
şirket kuruluşlarında Noterleri devreden çıkarmış, şirket kuruşunu hem
kolaylaştırmış hem de masrafını azaltmıştır. Masraflar, asgari ücretin %15’i
kadar olacak ve işlemler Noterlerde değil ticaret sicillerinde
yapılacaktır.
Bu Tebliğ
ile,
Kurucusu
gerçek veya tüzel kişi olan şirketlerin sözleşmesi, ticaret sicili
müdürlüklerinde yetkilendirilmiş personel huzurunda imzalanabilecek, imza
beyannamesi burada yetkilendirilmiş personel huzurunda verilecek,
Her tacir,
kullanacağı ticaret unvanını ve bunun altına atacağı imzayı notere
onaylattıktan sonra ticaret sicil müdürlüğüne sunacak, tacir tüzel kişi ise
unvanla birlikte onun adına yetkili kimselerin imzaları da notere onaylatılarak
sicil müdürlüğüne takdim edilecek
Kooperatifler,
şirketler gibi kuruluş sözleşmelerini ticaret sicili müdürlüklerindeki personel
önünde imzalayabilecek,
Sözleşmenin
imzalanmasından önce kurucu veya temsilciler, iradesini serbestçe ve kendi isteğine
uygun olarak beyan edecek,
Şirketlerin
defter tasdiki, ticaret sicil müdürlüklerinde yapılabilecek.
Müdürlüğe
imza beyannamesi verilebilmesi için MERSİS üzerinden şirketin kuruluş veya
ticari işletme açılış başvurusu onaya gönderilerek talep numarası alınacak,
İşlemler
karşılığı tahsil edilecek hizmet bedeli, asgari ücretin yüzde 15'inden fazla
olamayacak, işlemlerin birlikte veya ayrı yapılmasına bakılmaksızın hizmetler
için tek bedel tahsil edilecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder