19 Temmuz 2018 Perşembe

TİCARET ODALARI VE TİCARET BORSALARINDA SEÇİMLER NASIL GERÇEKLEŞİR?


ÖZET

Ülkemizde üst birlik olan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin (TOBB) yanı sıra 181 ticaret ve sanayi odası, 57 ticaret odası, 12 sanayi odası, 2 deniz ticaret odası ve 113 ticaret borsası bulunmaktadır.  Bu çalışma bu kurumların her 4 yılda bir gerçekleşen organ seçimlerinin nasıl gerçekleştiğini, seçimlerde dikkat edilecek hususları anlatmaktadır..
Anahtar Kelimeler: Oda,Borsa,Seçim,Organ,Temsiliyet


GİRİŞ

Oda, borsa ve Birlik organları ile şubelerinin seçimleri, 01.06.2004 tarihli ve 25479 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununda yazılı esas ve usullere göre, ortak veri tabanında oda ve borsa meslek gruplarına göre seçme ve seçilme niteliklerini haiz olan üyeleri gösteren güncel üye listeleri dikkate alınarak yargı gözetiminde yapılır.
Yapılan seçimler; süreler, temsiliyet, organların oluşumu çerçevelerinde dikkatli bir şekilde ele alınması gereken bir süreçe sahiptir.


A. ORGAN SEÇİMLERİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR NELERDİR?


a. Genel Olarak
Seçimlerde oy verme işlemleri gizli oy ve açık tasnif esaslarına göre yerine getirilir.
Seçimin devamı sırasında yapılan işlemler ile ilan süresi içinde seçim sonuçlarına yapılacak itirazlar, görevli hâkim tarafından aynı gün incelenir ve karara bağlanır. İlçe seçim kurulunun itiraz üzerine vereceği kararlar, seçim yerinde asılmak suretiyle bir tam iş günü ilân edilir. Bu kararlara karşı, ilan süresi içinde il seçim kurulu nezdinde itiraz edilebilir. İl seçim kurulunun bir gün içinde vereceği karar kesindir.
Meslek komitesi ve meclis seçimlerinden azami üç ay, asgari bir ay önce mahalli gazetelerde ve odanın/borsanın duyuru panosunda ilan edilmek suretiyle üyeler, vergi mükellefiyetlerine ilişkin oda/borsa kayıtlarını kontrole davet edilir. Bu ilanlarda, kayıtların incelemeye açık tutulacağı süre, kayıtların düzeltilmesi için uygulanacak yöntem ve süresinde başvurulmaması nedeniyle kayıtların düzeltilememesi halinde oda ve borsa kayıtlarının doğruluğunun üye tarafından kabul edilmiş sayılacağı hususları belirtilir.

b. Odalarda Mesleklerin Gruplandırılması Nasıl Yapılır?

Odalarda meslekler; Odalarda Mesleklerin Gruplandırılması Hakkında Yönetmelik[1] hükümlerine göre gruplandırılmaktadır.
Bu Yönetmeliğin 5 ve devamı maddelerine göre;
Odalarda meslekler, TOBB tarafından yayımlanan Rehbere uygun olarak gruplandırılır. TOBB, Rehberde yer alan mesleklerin gerektiğinde değiştirilmesine, çıkarılmasına veya ticaret ve ticaret ve sanayide meydana gelen gelişmeler sonucunda teşkiline lüzum görülen yeni mesleklerin Rehbere eklenmesine yetkilidir.
Bir meslek grubu kurulabilmesi için, kurulması düşünülen meslek grubu üye sayısı oda üyelerinin sayısı ile ilintilidir.
 Bu çerçevede sayıların aşağıdaki şekilde olması gerekmektedir.
Oda Üye Sayısı
Meslek Grubu Üye Sayısı (En az)
0-1000
25
1001-5000
50
5001-10000
100
10001-25000
150
25001-50000
200
50001-15000
250
150001-
500
Yukardaki sayılar, yönetim kurulunun teklifi üzerine meclisin üye tam sayısının salt çoğunluğunun kararı ve Birliğin onayı ile iki katına kadar arttırılabilir.
Sanayi odalarına, deniz ticaret odalarına ve ticaret ve sanayi odalarının sanayici niteliğindeki üyelerine münhasır olmak üzere meslek grubu kurulabilmesi için gereken asgari üye sayıları yönetim kurulunun teklifi üzerine meclisin üye tam sayısının salt çoğunluğunun kararı ve Birliğin onayı ile üçte bir oranında indirilebilir.
Faaliyette bulunan odaların meslek grupları, ticari ve sınai ihtiyaçların veya grup üyelerinin sayısındaki azalmalar ya da artmaların gerekli kılması üzerine Rehbere uygun olarak birleştirilebilir, ayrılabilir veya yeni meslek grupları kurulabilir.
Meslek gruplarının birleştirilebilmesi, ayrılabilmesi veya yeni meslek gruplarının kurulabilmesi, yönetim kurulunun veya yukarda grup kurulabilmesi için gerekli olan asgari üye sayısının teklifi üzerine meclisin üye tamsayısının salt çoğunluğunun kararı ve Birliğin onayına bağlıdır.
Birliğin onayına sunulan meclis kararının, meslek komitesi ve meclis üyeliği seçim tarihinden en az altı ay önce ve gerekçeli olarak alınması zorunludur. Altı aylık sürenin hesaplanmasında, meclisin ilk karar tarihi dikkate alınır. Birlik tarafından onaylanmayan kararlar, müracaat tarihinden itibaren otuz (30) gün içinde gerekçeli olarak ilgili odaya bildirilir. Birliğin bu konudaki kararı kesindir.

c. Borsalarda Mesleklerin Gruplandırılması Nasıl Yapılır?

Borsalarda meslekler; Ticaret Borsalarında Mesleklerin Gruplandırılması Hakkında Yönetmelik[2] hükümlerine göre gruplandırılmaktadır.
Bu Yönetmeliğin 5 ve devamı maddelerine göre;
Borsalarda, borsa kotasyonuna dâhil maddelere ait meslekler, TOBB tarafından yayımlanan Rehbere uygun olarak gruplandırılır. TOBB, Rehberde yer alan mesleklerin gerektiğinde değiştirilmesine, çıkarılmasına veya borsa kotasyonuna dâhil madde nevinde meydana gelen değişmeler sonucunda teşkiline lüzum görülen yeni mesleklerin Rehbere eklenmesine yetkilidir.
Borsalarda bir meslek grubu kurulabilmesi için; kurulması düşünülen meslek grubu üye sayısının;
Borsa Üye Sayısı
Meslek Grubu Üye Sayısı (En az)
0-500
25
501-5000
30
5001-
60
Olması gerekmektedir. Ancak, bu sayılar, yönetim kurulunun teklifi üzerine meclisin üye tam sayısının salt çoğunluğu kararı ve Birliğin onayı ile iki katına kadar artırılabilir.
Meslek gruplarının birleştirilebilmesi, ayrılabilmesi veya yeni meslek gruplarının kurulabilmesi; yönetim kurulunun veya yukarda grup kurulabilmesi için gerekli olan asgari üye sayısının teklifi üzerine meclisin üye tamsayısının salt çoğunluğunun kararı ve TOBB’un onayına bağlıdır. TOBB tarafından onaylanan meslek grupları izleyen ilk genel seçimlerde uygulanır. Ancak, seçim tarihinden itibaren geriye doğru altı ay içinde yapılan meslek grubu değişiklikleri seçimlerde dikkate alınmaz.
TOBB’ un onayına sunulan meclis kararının, meslek komitesi ve meclis üyeliği seçim tarihinden en az altı ay önce ve gerekçeli olarak alınması zorunludur. Altı aylık sürenin hesaplanmasında, meclisin ilk karar tarihi dikkate alınır. TOBB tarafından onaylanmayan kararlar, müracaat tarihinden itibaren otuz (30) gün içinde gerekçeli olarak ilgili borsaya bildirilir. TOBB’un bu konudaki kararı kesindir.

d. Meslek Grubu Kararına İtiraz Hususu

Üyenin odaya/borsaya kaydedilmesine ilişkin yönetim kurulu kararında, üyenin faaliyet kodu ve meslek grubu Rehbere uygun olarak belirlenir. Faaliyet kodu ve meslek grubu belirlenirken, üyenin Ticaret Sicili Müdürlüğüne (Borsalar için Ticaret Sicili Müdürlüğüne veya Esnaf Siciline) beyan ettiği, fiilen yapacağı iştigal konusu esas alınır.
Odaya/Borsaya kaydedilen üyeye, faaliyet kodu ve dâhil edildiği meslek grubunun açıkça belirtildiği bir tebligat yapılır ve faaliyet kodu ve meslek grubunun belirlenmesi işleminin Rehbere uygunluğunun değerlendirilmesi amacıyla kayıt işlemi Birliğe bildirilir.
Odanın/Borsanın belirlediği faaliyet kodu ve meslek grubunun Rehbere uygun olmadığının Birlik tarafından tespit edilmesi halinde, Birlik bu tespitini, kayıtlarını değiştirmesi için bildirim tarihinden itibaren bir ay içinde odaya/borsaya gönderir. Oda/borsa tarafından yapılan değişiklikler üyeye tebliğ edilir.
Üye, oda/borsa tarafından kendisine tebliğ edilen faaliyet koduna ve dâhil edildiği meslek grubuna ilişkin kararlara karşı, tebellüğ tarihinden itibaren on gün içinde Birliğe itiraz edebilir. Bu madde gereğince Birliğe yapılacak itirazlar, bir ay içinde incelenir ve karara bağlanır. Sonucu Birlik tarafından ilgiliye ve odaya/borsaya tebliğ edilir. Süresinde itiraz edilmeyen ve itiraz üzerine Birlik tarafından verilen kararlar kesindir.

e. İştigal Konusunun Değişmesinin Meslek Grubuna Etkisi Nedir?

Oda/Borsa üyeleri, fiilen yaptıkları iştigal konularında meydana gelen değişiklikleri, değişikliğin gerçekleşmesinden itibaren bir ay içinde kayıtlı oldukları odaya/borsaya bildirmek zorundadır.
Odaya/Borsaya kayıtlı üyenin iştigal konusunun değiştiğinin beyan üzerine veya oda/borsa ya da Birlik tarafından re’sen tespit edilmesi halinde; üyenin faaliyet kodu ve meslek grubu ilgilinin talebi üzerine veya oda/borsa ya da Birliğin tespiti çerçevesinde re’sen oda/borsa yönetim kurulu kararıyla değiştirilir.
Üyenin faaliyet kodu ve meslek grubu değişikliğinin yapılabilmesi için iştigal konusu değişikliğinin üye tarafından belgelendirilmesi veya kayıtlı bulunduğu oda/borsa veya Birlik tarafından tespit raporuna dayandırılması gerekir.
Üyenin, faaliyet kodu ve meslek grubunun değiştirilmesine ilişkin kararlar oda/borsa tarafından ilgiliye tebliğ edilir ve yapılan değişiklik işleminin Rehbere uygunluğu değerlendirilmek üzere Birliğe bildirilir.
Odanın/borsanın belirlediği faaliyet kodu ve meslek grubu değişikliğinin Rehbere uygun olmadığının Birlik tarafından tespit edilmesi halinde, Birlik bu tespitini, kayıtlarını değiştirmesi için bildirim tarihinden itibaren bir ay içinde odaya/borsaya gönderir. Oda/borsa tarafından yapılan değişiklikler üyeye tebliğ edilir.
Üye, oda/borsa tarafından kendisine tebliğ edilen faaliyet kodu ve meslek grubu değişikliğine ilişkin kararlara karşı, tebellüğ tarihinden itibaren on gün içinde Birliğe itiraz edebilir. Bu madde gereğince Birliğe yapılacak itirazlar, bir ay içinde incelenir ve karara bağlanır. Sonucu Birlik tarafından ilgiliye ve odaya/borsaya tebliğ edilir. Süresinde itiraz edilmeyen ve itiraz üzerine Birlik tarafından verilen kararlar kesindir.

B. SEÇİM SÜRECİ
a. Seçim Takviminin Belirlenmesi
Odalar ve borsalar belirlenen takvim içerisinde seçim sürecine ait tarihleri kendileri belirlerler.
Odalar ve borsalarda seçim süreci aşağıdaki gibidir
Yönetim Kurulu seçim kararı alır.

Seçim tarihinden en az 20 gün önce seçmen listeleri İlçe Seçim Kuruluna 3 nüsha olarak üst yazıyla sunulur

En fazla 5 gün içinde İlçe Seçim Kurulu listeleri onaylar.

Listeler 3 Tam iş günü askıda kalır

Listelere İtiraz varsa
Listelere itiraz yoksa

İlçe Seçim Kurulu 2 gün içinde itirazı karara bağlar

3 gün içinde İlçe Seçim Kurulu kararına İl Seçim Kuruluna itiraz edebilir

3 gün içinde İl Seçim Kurulu itirazı karara bağlar. Bu karara itiraz edilemez.

Listeler 3 tam iş günü askıda kalır
Seçim tarihi beklenir

Meslek Komitesi ve/veya Meclis seçimleri

Seçim sonuçlarının kesinleşmesinden itibaren 2 gün içinde


Yönetim Kurulu Başkan ve üyeleri, disiplin kurulu üyeleri ve TOBB delege seçimleri

Meslek Komitesi seçiminin kesinleşmesinden 3 gün itibaren Başkan ve Yardımcı seçimi

Meclis Üyeliği Seçiminin kesinleşmesinden sonra ilk toplantıda Başkan ve Yardımcı seçimi ile Hesapları İnceleme Komisyonu üyeleri seçimi

Seçim sonuçlarının kesinleşmesinden itibaren 2 gün içinde Yönetim Kurulu ilk toplantısını yapar Başkan yrd. ve sayman üye seçilir. Disiplin Kurulu Başkanı seçilir.

b.  Seçimlerde Gerçek ve Tüzel Kişilerin Temsiliyeti.


Tüzel kişiler meslek komiteleri ve meclis üyeliği seçimlerine tüzel kişi olarak katılırlar. Meslek komiteleri ve meclis üyeliği seçiminde oy pusulalarına tüzel kişinin unvanı, yazılır. (Örneğin; SRA Danışmanlık ve Bağımsız Denetçilik A.Ş.)
Meslek komitesi ve meclis üyeliği seçimleri hariç yapılacak diğer seçimlerde seçilen tüzel kişi değil, tüzel kişinin temsilcisi olan gerçek kişidir. Oy pusulasına tüzelkişilerin gerçek kişi temsilcisinin adı yazılır. (Örneğin; Yönetim Kurulu seçimine SRA Danışmanlık ve Bağımsız Denetçilik A.Ş. tüzel kişiliği değil bu tüzel kişiliğin temsilcisi Süleyman Ruhi AYDEMİR)
Borsalarda en az yedi meslek grubu kurulamaması nedeniyle meclis üyeleri doğrudan seçiliyor ise meclise seçilen tüzel kişiliktir. Meclis üyeliği seçimi hariç diğer seçimlerde ve görev bölümünde oylar tüzel kişiliğe değil, onun temsilcisi gerçek kişiye verilir.
Tüzel kişilerin gerçek kişi temsilcilerinin, temsil ettikleri tüzel kişinin tescilli ana sözleşmeleri gereğince temsil ve bağlayıcı işlem yapma yetkisine sahip olduklarına dair düzenlenmiş imza sirkülerinin aslı veya noter tasdikli sureti veya ticaret sicil müdürlüğünden doksan gün içerisinde alınmış yetki belgesinin oy kullanma sırasında ibrazı gerekir. İbraz edilen imza sirkülerinin bir fotokopisi oy kullanılan sandık kurulu başkanına teslim edilir. Ticaret sicil müdürlüklerince organ seçimlerinin başladığı tarihten önceki doksan gün de dâhil olmak üzere oda ve borsa organ seçimlerinin yapıldığı aylarda seçim amacıyla tasdik edilen bu belgelerden harç ve hizmet bedeli tahsil edilmez. 
Tüzel kişilerin ve şubelerin gerçek kişi temsilcisi için düzenlenecek yetki belgesi talepleri dilekçe ile yapılır ve Yalnızca bir temsilci için yetki belgesi düzenlenir. Müşterek yetkiye sahip temsilciler bulunması halinde hangi temsilci için yetki belgesi düzenleneceği dilekçede belirtilir ve müşterek yetkililerce imzalanır. Münferit yetkiye sahip birden fazla temsilci bulunması halinde dilekçe müştereken imzalanabileceği gibi münferit yetkiye sahip temsilcilerden biri tarafından da imzalanabilir. Münferit yetkililerden ilk başvurana yetki belgesi verilir. Düzenlenen yetki belgesi iade edilmedikçe yeni yetki belgesi düzenlenmez. Yetki belgesinin zayi olması halinde, aynı kişi/kişiler tarafından talep edilmesi şartıyla aynı kişi adına yeni bir yetki belgesi düzenlenir. Zayi olan yetki belgesinin başka bir temsilci adına düzenlenmesinin talep edilmesi halinde, başvuru dilekçesinin temsil ve bağlayıcı işlem yapma yetkisine sahip tüm temsilciler tarafından imzalanması zorunludur. Münfesih, tasfiye haline girmiş, iflasına karar verilmiş şirketlerin temsilcileri ile adi ortaklık adına organ seçimlerinde kullanılmak üzere yetki belgesi düzenlenmez.
Gerçek kişiler ise seçimlere bizzat kendileri iştirak ederler. Bu kişiler, seçme ve seçilme haklarını vekâleten veya ticari mümessil vasıtasıyla kullandıramazlar.
Birden fazla firma sahibi gerçek kişiler, kayıtlı oldukları bütün meslek gruplarında meslek komitesi seçimlerine iştirak edebilir. Ancak, birden fazla firma sahibi gerçek kişi mecliste birden fazla firmasını temsilen bulunamaz.
ÖRNEK: Ticari faaliyetleri nedeniyle 4 ayrı firması bulunan Bay C, 4 ayrı meslek grubuna kayıtlıdır. Bay C, bütün meslek gruplarında seçimlere iştirak etmiş ve 4 meslek grubunda da meslek komitesi üyeliğine seçilmiştir. Bay C, mecliste ise sadece 1 firmasını temsilen bulunacaktır.
Tüzel kişileri meslek komitesi ve meclis üyeliği seçimlerinde temsil edecek gerçek kişinin seçmen olabilmesi ve seçilme yeterliliğine sahip olma şartları farklıdır.
Seçmen Olabilme Şartları
Seçilebilme Şartları
a) Seçim tarihi itibarıyla en az 2 yıldır Oda ve borsaya kayıtlı olmak,
b) Gerçek kişiler ile tüzel kişilerin gerçek kişi temsilcileri için seçim günü itibarıyla on sekiz yaşını doldurmuş olmak,
c)Tüzel kişilerin gerçek kişi temsilcileri için tescilli ana sözleşmelerinde temsil ve bağlayıcı işlemler yapma yetkisine sahip olmak,
ç)Oda ve borsaya kaydını gerektiren ticari ve sınaî kazanç dolayısıyla gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olmak,
d)Kanunun 10 uncu ve 32 nci maddeleri uyarınca meslek grubu ve seçmen listelerinden silinmemiş olmak veya Kanunda belirtilen yükümlülüklerini yerine getirmiş olmak suretiyle yeniden meslek grubu ve seçmen listelerine dâhil edilmiş olmak,
e) Ticaret şirketlerinde, şirketin ortağı ve/veya yöneticisi
olmak ve şirketi temsil ile bağlayıcı işlem yapmaya yetkili olmak,
f) Ticaret şirketleri dışındaki tüzel kişilere ait ticari işletmelerde, gerçek kişi temsilcinin işletmenin yöneticisi olmak ve ticari işletmeyi temsil ile bağlayıcı işlem yapmaya yetkili bulunmak,
g) Gerçek kişilere ait ticari işletmelerde ticaret siciline tescil edilmiş temsilcinin bulunması halinde bunların işletmeyi temsil ile bağlayıcı işlem yapmaya yetkili bulunmak 
a)Seçim tarihi itibarıyla, tacir ve sanayiciler için ticaret siciline, borsa üyelerinden esnaf niteliğinde olanlar için ise esnaf ve sanatkâr siciline kayıtlı bulunmak şartıyla, yeni kurulan oda ve borsalar hariç en az iki yıldan beri oda veya borsaya kayıtlı olmak,
b)Gerçek kişiler ile tüzel kişilerin gerçek kişi temsilcileri için seçim günü itibarıyla 25 yaşını doldurmuş ve okur-yazar olmak,
c)İflas etmemiş ya da iflas etmiş olsa bile itibarını hükmen yeniden kazanmış olmak,
c) Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle ya da devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı veya haksız mal edinme suçlarından hapis cezasına mahkûm olmamak,
d) Kanunun 10 uncu ve 32 nci maddeleri uyarınca meslek grubu ve seçmen listelerinden silinmemiş olmak veya Kanunda belirtilen yükümlülüklerini yerine getirmiş olmak suretiyle yeniden meslek grubu ve seçmen listelerine dâhil edilmiş olmak,
f)Oda ve borsaya kaydını gerektiren ticari ve sınaî faaliyetten elde edilen kazanç dolayısıyla gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olmak
g) Ticaret şirketlerinde, şirketin ortağı ve/veya yöneticisi olması ve şirketi temsil ile bağlayıcı işlem yapmaya yetkili bulunmak,( seçimden en az altı ay öncesini kapsaması)
g) Ticaret şirketleri dışındaki tüzel kişilere ait ticari işletmelerde, gerçek kişi temsilcinin işletmenin sahibi veya temsilcisi olmak ve ticari işletmeyi temsil ile bağlayıcı işlem yapmaya yetkili bulunmak, ( seçimden en az altı ay öncesini kapsaması)
h) Gerçek kişilere ait ticari işletmelerde ticaret siciline tescil edilmiş temsilcinin bulunması halinde bunların işletmeyi temsil ile bağlayıcı işlem yapmaya yetkili bulunmak, ( seçimden en az altı ay öncesini kapsaması) 
Meslek komitesi ve meclise seçilen tüzel kişileri, meslek komitesi ve meclis üyeliği seçimlerinde oy kullanan gerçek kişi temsilcileri temsil edebileceği gibi, seçilme yeterliliğini taşıyan başka gerçek kişiler de temsil edebilir.
ÖRNEK: SRA Danışmanlık ve Bağımsız Denetçilik A.Ş. tüzel kişiliğini temsil etmek üzere oy kullanan kişi Süleyman Ruhi Aydemir’dir. Bu tüzel kişiliği meslek komitesi ve mecliste temsil edecek kişi Süleyman Ruhi Aydemir olabileceği gibi şirketi temsilen başka bir gerçek kişi de olabilir.
Organ üyeliklerindeki boşalma nedeniyle meslek komitesi veya meclise yedek üye olarak seçilen tüzel kişinin asil üyeliğe çağrılması halinde, bu tüzel kişiyi meslek komitesi ve mecliste temsil edecek gerçek kişi, adli sicil belgesini[3] üyeliğe davet yazısının yapıldığı tarihten itibaren bir ay içinde odaya/borsaya ibraz etmek zorundadır. Süresi içinde bu belgenin ibraz edilmemesi durumunda, diğer yedek üyeler sırası ile meslek komitesi veya meclis asil üyeliğine çağrılır.
Bir gerçek kişinin, ana sözleşme uyarınca tüzel kişiyi temsil ve ilzama yetkili kılınmadan, yalnızca oda veya borsa seçimlerinde oy kullanması veya organlarda tüzel kişiyi temsil etmesi mümkün değildir.
Bir tüzel kişinin hem meslek komitesine hem de meclis üyeliğine seçilmesi halinde, tüzel kişiyi meslek komitesinde ve mecliste aynı gerçek kişi temsil eder.
ÖRNEK: SRA Danışmanlık ve Bağımsız Denetçilik A.Ş. tüzel kişiliği hem meslek komitesine hem de meclis üyeliğine seçilmiş ve bu şirketi Süleyman Ruhi AYDEMİR temsil ediyor ise Süleyman Ruhi Aydemir hem meslek komitesi hem de meclis üyesi olacaktır.
Aynı gerçek kişi kendi adına bir meslek komitesine, tüzel kişi temsilcisi olarak bir başka meslek komitesine seçilebilir veya değişik meslek komitelerinde değişik tüzel kişileri temsil edebilir. Ancak, aynı gerçek kişi aynı meslek komitesinde veya aynı mecliste birden fazla gerçek ve tüzel kişiyi temsil edemez.
ÖRNEK: Süleyman Ruhi AYDEMİR hem gerçek kişi olarak sahibi olduğu Aydemir Kırtasiye adına Kırtasiyeciler Meslek Komitesine hem de SRA Danışmanlık ve Bağımsız Denetçilik A.Ş. tüzel kişiliği adına Danışman Firmalar Meslek Komitesine seçilebilir. Ancak, Aydemir Kırtasiye ve SRA Danışmanlık ve Bağımsız Denetçilik A.Ş. tüzel kişiliğinin ikisi de meclis üyeliğine seçilmiş ise ikisinin de meclisteki temsilcisi Süleyman Ruhi Aydemir olamaz.
Tüzel kişilerin gerçek kişi temsilcisi temsil yetkisini kaybettiği takdirde, temsilcinin, seçilmiş olduğu yönetim kurulu başkan ve üyeliği, disiplin kurulu üyeliği, Genel Kurul delegeliği ile temsil edilen tüzel kişinin meclis üyeliği son bulur. Ancak, tüzel kişilik meslek komitesi üyeliğini, en az yedi meslek grubu kurulamayan borsalarda ise meclis üyeliğini muhafaza eder.
Bu şekilde boşalan delege ve üyeliklerin yerine geri kalan süreyi tamamlamak üzere yedek delege ve üyeler çağrılır. Ancak, meslek komitesi ile en az yedi meslek grubu kurulamayan borsalarda meclis üyeliğini muhafaza eden tüzel kişiler bir ay içinde kendilerini temsil edecek gerçek kişinin ismini oda veya borsaya bildirir. Bu süre içinde bu belgenin ibraz edilmemesi durumunda, diğer yedek üyeler sırası ile meslek komitesi veya meclis asil üyeliğine çağrılır.
Tüzel kişi seçilme yeterliliğini kaybettiği takdirde, bu tüzel kişi meslek komitesi ve meclis üyeliğinden, en az yedi meslek grubu teşkil edilemeyen borsalarda ise meclis üyeliğinden düşer. Temsilcisi olan gerçek kişinin de seçilmiş olduğu oda, borsa ve Birlik organlarındaki görevleri sona erer ve yerlerine yedek üyeler çağrılır.
Tüzel kişileri temsile yetkili olanlar birden fazla ise, temsil yetkisini muhafaza ettiği sürece meslek komitesi ve meclis toplantılarında ve yönetim kurulu başkan ve üyeliği, disiplin kurulu üyeliği ile Genel Kurul delegeliği seçimlerinde aynı gerçek kişi temsil eder.
ÖRNEK 1: Meclis üyeliğine seçilen ve meclis başkan yardımcısı ve aynı zamanda TOBB delegesi olan ABC İthalat ve İhracat Şirketinin temsilcisi olan Bay E temsilciliği devam ederken görevi kötüye kullanma suçundan hüküm giymiştir. Bu takdirde Bay E’nin organlardaki tüm görevleri sona erer. ABC İthalat ve İhracat Şirketini temsil etmek üzere şirketten yeni temsilci istenilecektir. Ancak, bildirilecek yeni temsilci Bay E’nin temsil ettiği meclis başkan yardımcılığı ve TOBB delegeliği üyeliklerini devam ettiremez.
ÖRNEK 2: Yönetim Kurulu üyeliğine seçilen DEF Nakliyat A.Ş iflas nedeniyle kapanmıştır. Bu şekilde DEF Nakliyat A.Ş seçilme yeterliliğini kaybetmiş olduğu için organlardaki tüm üyelikler sona erer ve yerine DEF A.Ş’ yi temsil edecek diğer kişi değil Yönetim Kurulu yedek üyesinin çağrılması gerekmektedir.
Gerçek ve tüzel kişilerin varsa şubelerini veya fabrikalarını bu şube veya fabrika namına ilzama yetkili olanlar temsil ederler. Şube veya fabrika temsilcilerinin bu Yönetmeliğinin seçme ve seçilme yeterliliklerini tevsik eden belgelere sahip olmaları şarttır.

C. ODA/BORSA ORGANLARINA SEÇİLECEK ÜYE SAYISININ BELİRLENMESİ.

Oda ve borsaların organları; meslek komiteleri, meclis, yönetim kurulu ve disiplin kuruludur.
Oda ve Borsa organlarına seçilecek üye sayısı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Organ Seçimleri Hakkında Yönetmelik[4] hükümlerine göre yapılmaktadır.
a. Odalarda Meslek Komitesi Üye sayısının Belirlenmesi
Odalarda meslek komiteleri üye sayıları; oda üye sayısı ve meslek grubu üye sayısına göre farklılık göstermektedir.

Oda Üye Sayısı

Meslek Grubu Üye Sayısı
Meslek Komitesi Üye Sayısı (Asil)
Meslek Komitesi Üye Sayısı (Yedek)
1000 ve daha az
25-100
5
5
101 ve daha fazla
7
7
1001-5000
50-150
5
5
151 ve daha fazla
7
7
5001-10000
100-200
5
5
201 ve daha fazla
7
7
10001-25000
150-400
5
5
401-1000
7
7
1001-2500
9
9
2501 ve daha fazla
11
11
25001–50000
200-750
5
5
751-2000
7
7
2001-4000
9
9
4001 ve daha fazla
11
11
50001–150000
250-1000
5
5
1001-2500
7
7
2501-5000
9
9
5001 ve daha fazla
11
11
150000 ve daha fazla
500-2000
5
5
2001-5000
7
7
5001-10000
9
9
10001 ve daha fazla
11
11
Çalışma alanı birden fazla ili kapsayan deniz ticaret odalarında ise, meslek grubu kurulabilmesi için gereken asgari üye sayılarının üçte bir oranında indirilerek uygulanması halinde, yukarda yer alan meslek grubu üye sayıları da üçte bir oranında indirilerek uygulanır.

b. Borsalarda Meslek Komitesi Üye Sayısının Belirlenmesi
Borsalarda da meslek komiteleri üye sayıları; borsa üye sayısı ve meslek grubu üye sayısına göre farklılık göstermektedir.

Borsa Üye Sayısı
Meslek Grubu Üye Sayısı
Meslek Komitesi Üye Sayısı
(Asil)
Meslek Komitesi Üye Sayısı
(Yedek)
500 ve daha az
25-40
5
5
41 ve daha fazla
7
7
501-5000
30-60
5
5
61 ve daha fazla
7
7
5001-10000
60-1500
5
5
1501 ve daha fazla
7
7
10001 ve daha fazla
60-1500
5
5
1501-2000
7
7
2001-3000
9
9
3001 ve daha fazla
11
11
Komiteler kendi üyeleri arasından dört yıl için bir başkan ve bir başkan yardımcısı seçer.
c. Oda/Borsa Meclis Üye Sayısının Belirlenmesi
Oda ve borsa meclisleri, meslek gruplarının sayıları oranında gönderdikleri üyelerden oluşur. Bu sayılar şu şekildedir:
Meslek Komitesi Üye Sayısı
Meclis Üyesi Sayısı (Asil)
Meclis Üyesi Sayısı (Yedek)
5
2
2
7
3
3
9
4
4
11
5
5
En az yedi meslek grubu kurulamayan borsalarda meclisler borsaya kayıtlı olanların kendi aralarından seçecekleri on dört üye ile kurulur. Bu takdirde meslek komitelerinin görevleri meclislerce seçilecek ihtisas komisyonları tarafından yerine getirilir. Meclis, kendi üyeleri arasından dört yıl için başkan ile bir veya iki başkan yardımcısı seçer.
Ayrıca aynı sayıda yedek üye seçilir.
d. Oda/Borsa Yönetim Kurulu Üye Sayısının Belirlenmesi
Oda ve borsa yönetim kurulu ise meclisçe dört yıl için seçilen üyelerden oluşur.  Meclis kendi üyeleri arasından yönetim kurulunun başkanını, asıl ve yedek üyelerini tek liste halinde seçer.
Yönetim Kurulu üye sayısı da meclis üye sayısı oranına bağlı olarak değişir.


Meclis Üye Sayısı
Yönetim Kurulu Üye Sayısı (Asil)
Yönetim Kurulu Üye Sayısı (Yedek)[5]
20 den az
5
4
20-29
7
6
30-39
9
8
40 ve daha fazla
11
10
Oda/borsa disiplin kurulu, meclisçe odaya/borsaya kayıtlı olanlar arasından dört yıl için seçilen altı asıl ve altı yedek üyeden oluşur. Disiplin kurulu, seçimden sonraki ilk toplantısında üyeleri arasından bir başkan seçer. Başkanın bulunmadığı zamanlarda en yaşlı üye kurula başkanlık eder.
e. Disiplin Kurulu Üye Sayısının Belirlenmesi

Organ Seçimleri Hakkında Yönetmeliğin “Seçilme Yeterlilikleri” başlıklı 6’ncı maddesinde oda ve borsa organlarına seçilebilmek için gerekli şartlar sayılmış, Oda ve Borsa Üyelerine Verilecek Disiplin ve Para Cezaları ile Disiplin Kurulu ve Yüksek Disiplin Kurulu Hakkında Yönetmeliğin[6] 26’ncı maddesinde Disiplin Kurulu asil ve yedek üyeliliklerine seçilen kişilerce ibraz edilecek belgelere ilişkin hususlar düzenlenmiştir.
Disiplin Yönetmeliğinin belirtilen 26’ncı maddesine göre, disiplin kurulu üyeliğine seçilebilmek için;
a) Seçim tarihi itibarıyla, tacir ve sanayiciler için ticaret siciline, borsa üyelerinden esnaf niteliğinde olanlar için ise esnaf ve sanatkâr siciline kayıtlı bulunmak şartıyla, yeni kurulan oda ve borsalar hariç en az iki yıldan beri oda veya borsaya kayıtlı olmak,
b) Gerçek kişiler ile tüzel kişilerin gerçek kişi temsilcileri için seçim günü itibarıyla 25 yaşını doldurmuş olmak,
c) İflas etmemiş ya da iflas etmiş olsa bile itibarını hükmen yeniden kazanmış olmak,
ç) Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle ya da devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı veya haksız mal edinme suçlarından hapis cezasına mahkûm olmamak,
d) Kanunun 10 uncu ve 32 nci maddeleri uyarınca meslek grubu ve seçmen listelerinden silinmemiş olmak veya Kanunda belirtilen yükümlülüklerini yerine getirmiş olmak suretiyle yeniden meslek grubu ve seçmen listelerine dâhil edilmiş olmak,
e) Oda ve borsaya kaydını gerektiren ticari ve sınaî faaliyetten elde edilen kazanç dolayısıyla gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olmak
f)Daha önce herhangi bir disiplin veya para cezası almamış olmak
g)En az lise ve dengi okul mezunu olmak gerekmektedir.
Disiplin Kurulu üyeliğine seçilebilmek için meslek komitesi veya meclis üyesi olmak zorunlu değildir.
Disiplin kurulu asil ve yedek üyeliğine seçilenlere seçimlerin kesinleşmesini müteakip on beş gün içinde oda/borsa genel sekreterliğince tebligat yapılır. Bu tebligatta, öğrenim durumlarını gösterir belgeyi tebellüğ tarihinden itibaren otuz gün içinde oda veya borsa genel sekreterliğine evrak kayıt numarası almak suretiyle ibraz etmek zorunda oldukları, belgenin süresi içinde ibraz edilmemesi halinde disiplin kurulu asil veya yedek üyeliğinin kendiliğinden sona ereceği belirtilir.
Disiplin kurulu asil ve yedek üyeliğine seçilenlerin ibraz ettikleri öğrenim durumunu gösterir belge ile bu üyelerin daha önceden disiplin veya para cezası alıp almadığı hususu oda veya borsa genel sekreterlerince incelenir ve seçilme yeterliliği bulunmadığı anlaşılanların disiplin kurulu asil veya yedek üyeliğinin kendiliğinden sona erer.
C. DİĞER HUSUSLAR

a. Aynı Anda İki Ayrı Odada/Borsada Görev Alınabilinir mi?

Bir oda veya borsanın meslek komitesi veya meclis üyeliğine seçilen gerçek kişiler ile tüzel kişilerin gerçek kişi temsilcileri aynı faaliyet alanı içinde bulunan başka bir oda veya borsanın meslek komitesi veya meclisinde görev alamazlar.
Seçildikleri takdirde hangi oda veya borsa meslek komitesi ve meclisinde görev alacaklarını seçimlerin kesinleşmesinden itibaren on beş (15) gün içinde ilgili oda/borsa yönetim kurulu başkanlığına yazılı olarak bildirirler. Bu süre içinde bildirmedikleri takdirde ilgilinin seçilmiş olduğu organ üyelikleri kendiliğinden sona erer.
Aynı faaliyet alanı içinde bulunan birden çok oda ve borsaya kayıtlı tüzel kişiler, temsilcilerinin farklı gerçek kişiler olması şartıyla bu kuruluşların meslek komitesi ve meclislerinde görev alabilir.
ÖRNEK:  Ticari faaliyetleri nedeniyle A Ticaret Odası ve B Ticaret Borsasına üyeliği devam eden ABC A.Ş, organ seçimleri sonucunda A Ticaret Odasının meslek komitesine, aynı zamanda da B Ticaret Borsası meclis üyeliğine seçilmiştir.
Seçimlerin kesinleşmesinden sonra işlerinin yoğunluğu nedeniyle 15 günlük süre zarfında hangi oda/borsada görev alacağına ilişkin talepte bulunmada ihmalkârlık etmiştir. Bu durumda ABC A.Ş.’nin hem odadaki hem de borsadaki seçilmişliği sona erecektir.

b. Aynı Anda Hem Esnaf Odası Hem de Oda/Borsa Organlarında Görev Alınabilinir mi?

Organ Seçimleri Yönetmeliğinde; oda ve borsaların meslek komiteleri ve meclis üyeliğine seçilmiş gerçek kişiler ile tüzel kişilerin gerçek kişi temsilcileri, 17/7/1964 tarihli ve 507 sayılı Esnaf ve Küçük Sanatkârlar Kanununa[7] tabi olarak kurulan odalarda görev alamazlar denilmektedir
Ancak, 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanununun 76’ncı maddesiyle 17.7.1964 tarihli ve 507 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Kanunu yürürlükten kaldırılmıştır.
Bu maddede; “diğer kanunlarda, 507 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Kanununa yapılmış olan atıflar bu Kanuna yapılmış sayılır” denildiği için aynı yasaklama devam etmektedir.
 Bu durumda olanlar, seçimlerin kesinleşmesinden itibaren tercihlerini on beş (15) gün içinde ilgili oda/borsa yönetim kurulu başkanlığına yazılı olarak bildirir. Bu süre içinde bildirmedikleri takdirde, ilgilinin odadaki/borsadaki meslek komitesi ve meclis üyelikleri kendiliğinden sona erer.
ÖRNEK: Organ seçimleri sonucunda A Ticaret Borsası meclis üyeliğine seçilen Bay B, aynı zamanda pazarcılar odası başkanıdır. Bay B, aynı zamanda 5362 sayılı Kanuna tabi meslek kuruluşunda görev yaptığı için, organ seçimlerinin kesinleşmesine müteakip on beş gün içerisinde pazarcılar odası başkanlığı ile borsa meclis üyeliği arasında tercih yapmak zorundadır. Bu bağlamda, borsa yönetim kuruluna yazılı olarak başvurması gerekmektedir. Bu başvuruyu yapmadığı takdirde Borsa meclis üyeliği kendiliğinden sona erecektir.
c. Adli Sicil Belgelerinin Zamanında Getirilmesinin Önemi.
Organ Seçimleri Hakkında Yönetmeliğin 7/1’inci maddesine göre; Oda ve borsa meslek komitesi, meclis ve disiplin kurulu üyeliğine seçilenler, seçimlerin kesinleşmesini müteakip on beş (15) gün içinde oda/borsa genel sekreterliğince yapılacak tebligat üzerine, bu Yönetmeliğin 6’ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen hususu tevsik eden adli sicil belgesini tebellüğ tarihinden itibaren otuz (30) gün içinde oda veya borsa ge­nel sekreterliğine imza karşılığında veya evrak kayıt numarası almak suretiyle tes­lim etmek zorundadır.
Burada dikkat edilecek husus; seçimlerin kesinleşmesinden sonra oda/borsa genel sekreterliğince seçilenlere 15 gün içerisinde tebligat yapılması, bu tebligatın içeriğinin durumu izah eder şekilde olması ve söz konusu tebligatın seçilmiş kişiye ulaşmasından itibaren 30 gün içerisinde seçilmiş kişi tarafından adli sicil belgesini odaya/borsaya getirmiş olması ve bu getirme karşılığında evrak kayıt numarasının alınmış olmasıdır.
Tüzel kişilerde bu zorunluluk, gerçek kişi temsilcileri tarafından yerine getirilir. Adli sicil belgesinin süresi içinde teslim edilmemesi halinde üyenin oda ve borsa organlarında­ki görevi kendiliğinden sona erer.
Bunun dışında, herhangi bir nedenle asıl üyeliklerin boşalması sonucu göreve çağrılan yedek üyeler de, genel sekreterin göreve davet tebligatını tebellüğden itibaren otuz gün içinde adli sicil belgesi ibraz etmek zorundadır.

d. Şirketlerin Tür Değişikliğinin Organ Üyeliklerine Etkisi.

5174 sayılı Kanunun 83’üncü maddesinde;
Seçilme yeterliliği bulunmadığı sonradan anlaşılanlar ile seçilme yeterliliğini kaybedenlerin yanı sıra, üye şirketin münfesih olması, şirketin veya işletmenin işyerini veya merkez kaydını başka bir oda ya da borsanın çalışma alanına taşıması hallerinde üyelik ile birlikte seçilmiş olduğu oda, borsa ve Birlik organlarındaki görevi kendiliğinden sona erer hükmü bulunmaktadır.
Organ Seçimleri Hakkında Yönetmeliğinin 41’inci maddesinde; tüzel kişilerin meslek komiteleri ve meclis üyeliği seçimlerine tüzel kişi olarak katılacağı, gerçek kişilerin ise seçimlere bizzat iştirak edecekleri, bu kişilerin, seçme ve seçilme haklarını vekâleten kullandıramayacakları yazılmıştır.
42’nci maddesinde ise; tüzel kişinin seçilme yeterliliğini kaybetmesi halinde, bu tüzel kişinin meslek komitesi ve meclis üyeliğinden, en az yedi meslek grubu teşkil edilemeyen borsalarda ise meclis üyeliğinden düşeceği, temsilcisi olan gerçek kişinin de seçilmiş olduğu oda, borsa ve Birlik organlarındaki görevleri sona ereceği ve yerlerine yedek üyeler çağrılacağı belirtilmiştir.
Bu çerçevede; bir üyenin seçilmiş olduğu oda, borsa ve Birlik organlarındaki görevinin kendiliğinden sona ermesi;
Seçilme yeterliliğinin bulunmadığının tespit edilmesi,
Seçilme yeterliliğinin sonradan kaybedilmesi,
Üye şirketin münfesih olması hallerine bağlıdır.
Bunun dışında; bir ticaret şirketinin bir başka ticari şirkete dönüşmesi suretiyle tür değiştirmesi durumu 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 180 inci maddesi çerçevesinde ele alınmaktadır. Bir şirket hukuki şeklini değiştirebilir. Yeni türe dönüştürülen şirket eskisinin devamıdır. Bu bağlamda; şirketin hukuki şeklinin değiştirilebileceği ve tür değiştirmede şirketin varlığının sona ermediği, tüzel kişiliğinin aynen devam edeceği dolayısıyla şirketin seçilebilme yeterliğini yitirmediği ve seçilmiş olduğu organlardaki üyeliklerinin devam edeceği açıktır.
Bir ticaret şirketinin bir ticari işletmeye dönüşmesi, tüzel kişinin şekil değiştirerek bir ticari işletme haline gelmesidir. Her ticaret şirketi, tabi olduğu sorumluluk sistemi ne olursa olsun bir ticari işletmeye dönüşebilir. Dönüşme sonucunda meydana gelen ticari işletme dönüşen ticaret şirketinin devamıdır. Bir ticari işletmenin bir ticaret şirket türüne dönüşmesi halinde yeni türün tescili için zorunlu olan olguların tescili ile birlikte tür değişikliği nedeniyle ticari işletmeye ilişkin kayıtlarda gerekli değişiklikler yapılır. Tescil, eski türün sicil kaydı üzerinden yapılır. Bu husus hem Türk Ticaret Kanununun 194’ üncü maddesinde hem de Ticaret Sicil Yönetmeliğinin 134 ve 135 inci maddelerinde düzenlenmiştir.
Ticaret şirketinin ticari işletmeye dönüşmesinde, ticari işletmenin tüzel kişiliğinin olmaması nedeniyle ticari işletmenin sahibinin gerçek kişi de olabilmesi yanında Ticaret Sicili Yönetmeliğinde önceki şirketin tüzel kişiliğinin de sona erdiğinin tescil edileceğinin hükme bağlandığı açıkça ifade edildiğinden 5174 sayılı Kanun kapsamında ticari işletmeye dönüşen şirketin münfesih sayıldığı kabul edilmelidir. Bu bağlamda şirketin üyelik ile birlikte seçilmiş olduğu oda, borsa ve Birlik organlarındaki görevinin kendiliğinden sona erecektir.
Ticari işletmenin ticaret şirketine dönüşmesi halinde ise yeni türün tescili için zorunlu olan olguların tescili ile birlikte tür değişikliği nedeniyle ticari işletmeye ilişkin kayıtlarda gerekli değişikliklere ilişkin tescil, eski türün sicil kaydı üzerinden yapılması gerekmektedir. Bu bağlamda; gerçek kişi olarak seçimlere giren ve bu sıfatla organlara seçilen üyenin ticaret şirketine dönüşmesi halinde seçilme yeterliliğini kaybedecek ve dolayısıyla organ üyeliğini yitirecektir.
ÖRNEK 1: Aydemir Kırtasiye temsilcisi olarak seçimlere giren ve yönetim kurulu üyeliğine seçilen Süleyman Ruhi AYDEMİR ticari işletmesini anonim şirkete çevirmiş ve SRA Kırtasiye A.Ş olmuş ise organlardaki tüm üyelikleri sona erecektir. Zira, Süleyman Ruhi AYDEMİR seçimlere Aydemir Kırtasiye temsilcisi olarak seçimlere katılmış ve seçilmiştir. Sermaye şirketine dönüştüğü için seçilme yeterliliğini kaybetmiş olacaktır. Zira SRA Kırtasiye A.Ş seçimlere katılmamıştır.
ÖRNEK 2: Seçimlere SRA Kırtasiye A.Ş katılmış ve organ üyeliklerine seçilmiş, daha sonra SRA Kırtasiye A.Ş tür değiştirerek Aydemir Kırtasiye ticari işletmesine dönüşmüş ise benzer şekilde SRA Kırtasiye A.Ş seçilme yeterliliğini kaybetmiş olacaktır. Aydemir Kırtasiye ticari işletmesi ise zaten seçimlere bu sıfatla katılmadığı için temsil edilememektedir. Dolayısıyla temsilcisi aynı kişi olsa bile yukardaki durumlarda her iki işletmenin temsil edilebilmesi mümkün değildir.
ÖRNEK 3: Seçimlere SRA Kırtasiye A.Ş katılmış  ve organ üyeliklerine seçilmiş olan şirket türünü değiştirerek SRA Kırtasiye Ltd.Şti. olmuştur. Bu durumda yeni türe dönüştürülen şirket eskisinin devamı olduğu için şirketin seçilebilme yeterliğini yitirmemekte ve seçilmiş olduğu organlardaki üyeliklerinin devam etmektedir.
SONUÇ
Ülkemizde üst birlik olan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin (TOBB) yanı sıra 181 ticaret ve sanayi odası, 57 ticaret odası, 12 sanayi odası, 2 deniz ticaret odası ve 113 ticaret borsası bulunmakta ve bu kurumların seçimleri, 01.06.2004 tarihli ve 25479 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununda yazılı esas ve usullere göre, ortak veri tabanında oda ve borsa meslek gruplarına göre seçme ve seçilme niteliklerini haiz olan üyeleri gösteren güncel üye listeleri dikkate alınarak yargı gözetiminde yapılmaktadır.
Yapılan seçimler; süreler, temsiliyet, organların oluşumu çerçevelerinde dikkatli bir şekilde ele alınması gereken bir sürece sahip olduğu için seçme ve seçilme haklarının kullandırılması da aynı çerçevede ele alınmalıdır.






[1] Resmi Gazete Tarihi: 19.01.2005 Resmi Gazete Sayısı: 25705
[2] Resmi Gazete Tarihi: 19.01.2005 Resmi Gazete Sayısı: 25705
[3] Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle ya da devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı veya haksız mal edinme suçlarından hapis cezasına mahkûm olmamak şartını içerir belge
[4] Resmi Gazete Tarihi: 19.01.2005 Resmi Gazete Sayısı: 25705
[5] Yönetim kurulu başkanı dışındaki tüm üyelerin yedekleri seçildiği için sayıya Yönetim Kurulu Başkanı dahil edilmemiştir.
[6] Resmi Gazete Tarihi: 02.03.2005 Resmi Gazete Sayısı: 25743
[7] Resmi Gazete Tarihi: 21.06.2005 Resmi Gazete Sayısı: 25852

Hiç yorum yok: