GİRİŞ
Son yıllarda
ülkemizde belediyelerin çoğu sebze ve meyve toptancı hâl kurma eğilimine
girmişlerdir. Bunun nedenlerinden en önemlisi belediyelerin toptancı hallerde
satılan sebze ve meyvelerden aldıkları hâl rüsumu ve işyeri tahsislerinden
alınan kiralar ile elde ettikleri diğer sair gelirlerdir.
Ancak ne var
ki; bir toptancı halin kurulması iki dükkânın inşaatından ibaret değildir. Her
kuruluşta olduğu gibi toptancı hallerinin kurulması için bir takım
prosedürlerin yerine getirilmesi gereklidir. Bu prosedür, bürokratik
işlemlerden daha çok inşai nitelikte kendini göstermektedir.
Bu yazıda,
belediyelerin, toptancı hâl kurabilmesi için izlemeleri gerekli olan prosedürün
yanı sıra toptancı hallerde bulunması gerekli olan hizmet tesislerinden
bahsedilmiştir.
Kurucular
Toptancı
Hallerinin nasıl kurulacağı, kuruluşunda uyulması gerekli olan usul ve
esasların neler olacağı Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında
Yönetmelik’te anlatılmıştır. Söz konusu Yönetmelik, 11/3/2010 tarihli ve 5957
sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer
Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 3, 5, 9, 12, 15 ve 16’ncı
maddelerine dayanılarak hazırlanmış ve 07/07/2012 tarihli Resmi Gazetede
yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Toptancı
halleri, imar planında belirlenmiş alanlarda bu belediye sınırı ve mücavir
alanları içinde belediyeler, büyükşehir belediye sınırı ve mücavir alanları
içinde büyükşehir belediyeleri tarafından kurulur.
Büyükşehir
belediye sınırı ve mücavir alanları hariç, belediye sınırı ve mücavir alanları
içinde birden fazla toptancı hali kurulamaz. Ancak, Büyükşehir belediyeleri
sınırları ve mücavir alanları içinde belediye toptancı haline bağlı olarak şube
niteliğinde faaliyet göstermek üzere ilgili belediyece haller kurulabilir.
İlgili büyükşehir
belediyesinden izin almak kaydıyla büyükşehir belediye sınırı ve mücavir
alanları gerçek veya tüzel kişiler tarafından da toptancı hali kurulabilir.
Belediye toptancı halinin faaliyet
alanı, bulunduğu belediye sınırı ve mücavir alanlarıdır. Özel toptancı
hallerinden; bulunduğu belediye sınırı ve mücavir alanlarında belediye toptancı
hali olanların faaliyet alanı kurulu bulunduğu mevki, olmayanların ise
bulunduğu belediye sınırı ve mücavir alanlarıdır.
Toptancı hali
kurulacak yerlerin;
-
Coğrafi konumunun ve ulaşım imkânlarının uygun olması,
-
Yerleşim alanının giriş veya çıkışındaki bir ana karayolu veya suyolu yakınında
ya da demiryolu güzergâhında bulunması,
- Mesken
ve işyerleri ile gıda güvenilirliği bakımından risk oluşturan tesis ve benzeri
yerlere uzak olması,
- Kuru,
iyi drene edilmiş ve su baskınlarına maruz kalmayacak yapıda olması ve
- İlgili
mevzuata göre toptancı hali kurulmasına engel bir durumunun olmaması
gerekmektedir.
İmar
planında toptancı hal yeri olarak belirlenmiş alanlarda mülkiyeti Hazineye ait
taşınmaz var ise buralarda toptancı hali kurulmak üzere; belediyelere bedelsiz
olarak, üretici örgütlerine 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun 63’üncü
maddesinde yer alan harca esas değeri, diğer gerçek veya tüzel kişilere ise
rayiç bedeli üzerinden doğrudan satış yoluyla devredilir.
Devredilen
taşınmazların tapu kütüklerine; devir amacı dışında kullanılması, hukuken
geçerli bir mazeret olmaksızın belirlenen sürede tesisin inşaatına
başlanılmaması, inşaatın süresinde tamamlanmaması veya inşaat tamamlanmasına
rağmen faaliyete geçilmemesi hâllerinde Hazinece geri alınacağına yönelik
olarak şerh konulur.
Bu
şartlardan birinin gerçekleşmesi halinde, devredilen taşınmazlar Hazinece geri
alınır. Bu fıkra uyarınca devredilen taşınmazların devir amacında kullanıldığı,
belirlenen sürede tesisin inşaatına başlanıldığı ve tamamlandığının veya
faaliyete geçildiğinin belirlenmesi halinde, taşınmazların tapu kütüğünde
bulunan şerh ilgili defterdarlık veya mal müdürlüğünün talebi üzerine
kaldırılır.
İmar
planında toptancı hal yeri olarak belirlenmiş alanlarda özel mülkiyete ait
arazilerin bulunması halinde, bu araziler toptancı hali kurulmak üzere rızaen
satın alma veya kamulaştırma yolu ile iktisap edilir. Bu yerler için kamu
yararı kararı ilgili belediye encümeni tarafından verilir. Kamulaştırma
işlemleri, belediyeler tarafından yürütülür. Özel toptancı halleri için yapılan
kamulaştırma işlemlerinde kamulaştırma bedeli işletmeci tarafından belediyeye
ödenir.
Toptancı
hali kuruluş komisyonu
İmar
planlarında toptancı hal yeri olarak belirlenen veya belirlenecek alanın uygun
olup olmadığına karar veren bir komisyon kurulur.
Komisyonunun
başkanlığı, ilgili belediye başkanı ya da görevlendireceği yardımcısı
tarafından yürütülür. Komisyon, başkandan başka belediyenin imar ve denetim ile
ilgili müdürlüklerinden görevlendirilecek iki temsilci ile il müdürlüğü,
il/ilçe emniyet müdürlüğü, il/ilçe gıda, tarım ve hayvancılık müdürlüğü,
il/ilçe sağlık müdürlüğü/ilçe sağlık grup başkanlığı, çevre ve şehircilik il
müdürlüğü, ticaret odası/ticaret ve sanayi odası ile ziraat odasınca belirlenecek
birer temsilci olmak üzere on üyeden oluşur. Bu komisyonda, varsa ilgili meslek
örgütünden de bir temsilciye yer verilir.
Bu
komisyon kararını verirken malların arz ve talep derinliğinin bulunması,
üretici ve tüketicinin korunması, toptancı hali sayısı ve bunların birbirlerine
yakınlığı, üretici yoğunluğu ve tüketici piyasasının büyüklüğü ile çevreye,
altyapıya ve trafiğe getireceği yükleri dikkate alır. Bu alanın; coğrafi
konumunun ve ulaşım imkânlarının uygun olması, yerleşim alanının giriş veya
çıkışındaki bir ana karayolu veya suyolu yakınında ya da demiryolu güzergâhında
bulunması, mesken ve işyerleri ile gıda güvenilirliği bakımından risk oluşturan
tesis ve benzeri yerlere uzak olması, kuru, iyi drene edilmiş ve su
baskınlarına maruz kalmayacak yapıda olması ve ilgili mevzuata göre toptancı
hali kurulmasına engel bir durumunun olmaması gerekmektedir.
Toptancı
hal projesi
Toptancı
hali kuruluş komisyonu raporu üzerine belediye meclisi kararı alınır. Bu kararı
takiben bir yıl içinde bir toptancı hal projesi hazırlanır. Bu proje, aşağıda
belirtilen hizmet tesislerini içerecek şekilde ilgili belediye veya özel hal
kurma izni verilen kişilerce hazırlanır ve belediye encümenince onaylanır.
Toptancı
hal projesinin hazırlanmasında; toplam iş yeri sayısının en az yüzde yirmisinin
üretici örgütlerine ayrılması ve zorunlu hizmet tesislerinin amaçlarına uygun
olarak kullanılmasına imkân sağlayacak şekilde yerleştirilmesi hususuna dikkat
edilmesi gerekmektedir.
Toptancı
hal projesi, ihtiyaca göre belediye encümeni kararıyla değiştirilebilir.
Toptancı hal projesinin değiştirilmesinde, halde faaliyet gösterenlerin hakları
göz önünde bulundurulur.
Toptancı
hal projesinde yer alması gereken ve büyüklüklerine göre Toptancı halinde
bulunması gereken hizmet tesisleri ve özellikleri şunlardır:
|
Küçük
|
Orta
|
Büyük
|
Asgari
İşyeri Sayısı
|
Toplam işyeri sayısı, 30 ila 100
|
Toplam işyeri sayısı, 101-250
|
Toplam işyeri sayısı, 251 ve üzeri
|
İşyerlerinin
Tavan Yüksekliği
|
En az 5 m
|
En az 5 m
|
En az 5 m
|
İşyerlerinin
Alan Büyüklüğü
|
En az 50 metrekare
|
En az 80 metrekare
|
En az 120 metrekare
|
Zorunlu Hizmet
tesisleri
|
-
İş yerleri,
-
İdare binası,
-
Fiyat panosu,
-
Bilgi işlem sistemi,
-
Hoparlör sistemi,
-
Aydınlatma
sistemi,
-
Güvenlik
kamerası,
-
Giriş-çıkış kontrol kulübesi,
-
Ağırlık kontrol ünitesi,
-
Çöp toplama
yeri,
-
Tuvalet,
-
Otopark,
-
Boş ambalaj
depolama yeri
|
-
İş yerleri,
-
İdare binası,
-
Fiyat panosu,
-
Bilgi işlem sistemi,
-
Hoparlör sistemi,
-
Aydınlatma
sistemi,
-
Güvenlik
kamerası,
-Giriş-çıkış kontrol kulübesi,
-
Ağırlık kontrol ünitesi,
-
Çöp toplama
yeri,
-
Tuvalet,
-
Otopark,
- Boş ambalaj
depolama yeri
|
-
İş yerleri,
-
İdare binası,
-
Fiyat panosu,
-
Bilgi işlem sistemi,
-
Hoparlör sistemi,
-
Aydınlatma
sistemi,
-
Güvenlik
kamerası,
-
Giriş-çıkış kontrol kulübesi,
-
Ağırlık kontrol ünitesi,
-
Çöp toplama
yeri,
-
Tuvalet,
-
Otopark,
- Boş ambalaj
depolama yeri
|
Zorunlu Hizmet
Tesisleri
|
|
-Laboratuvarlar
|
-Laboratuvarlar
|
Şarta Bağlı
Zorunlu Hizmet Tesisleri
(işyerlerinde
faaliyet gösterenlerin üçte birinin yazılı talebi üzerine)
|
|
-
soğuk
hava deposu (en az 2000 metreküp)
-
tasnifleme
ve ambalajlama tesisleri
|
-
soğuk
hava deposu (en az 5000 metreküp)
-
tasnifleme
ve ambalajlama tesisleri
|
|
Zorunlu
ve şarta bağlı zorunlu hizmet tesislerinde
verilen hizmetler (Laboratuvarlar, soğuk hava tesisleri ve ambalajlama tesisleri)
yapılacak
belirli süreli sözleşme veya protokoller ile toptancı halinin bulunduğu yerdeki gerçek veya tüzel kişiler eliyle yürütülebilir. Bu takdirde bunların toptancı halde kurulma zorunluluğu bulunmamaktadır.
Gıda güvenilirliği analizi hizmet alımına yönelik sözleşme veya protokollerin, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca yetkilendirilmiş kamu laboratuvarları veya özel laboratuvarlarla yapılması zorunludur.
|
İdare
Binası
Toptancı
halinin büyüklüğü ve kapasitesi göz önüne alınarak hal yönetimi, zabıta ve
diğer personelin ihtiyacını karşılayabilecek özellikte olması gerekmektedir.
İdare
binası içinde, gerekli donanım ve teçhizata sahip ilk yardım merkezi ve yangın
söndürme sistemi ile zabıta bürosu bulunmalıdır.
Bilgi
İşlem Sistemi ve Dijital Fiyat Panosu
Bilgi
işlem sistemi, toptancı haline, meslek mensuplarına ve işlem gören mallara
ilişkin bilgilerin tutulmasına, sistem için gerekli olan verilerin sağlanması
ve bunların sisteme aktarılmasına imkân sağlayacak yeterli kapasitede
oluşturulmalıdır.
Sebze ve
meyve fiyatları ile uygun görülen diğer bilgilerin yayımlanması amacıyla,
toptancı hal bünyesindeki bilgi işlem sistemine bağlı dijital fiyat panosu,
yeterli sayıda ve kolaylıkla görülebilecek yerlerde kurulur.
Aydınlatma
ve Güvenlik
Gerekli
görülen duyuruların yapılabileceği uygun ve yeterli kapasitedeki hoparlör
sistemi ile toptancı halinin yeterli düzeyde aydınlatılmasına imkân sağlayacak
aydınlatma sistemi kurulur.
Can ve
mal güvenliğinin sağlanması amacıyla, toptancı hallerinin kapasitesi göz önünde
bulundurularak yeterli sayı ve özellikteki güvenlik kameraları uygun alanlara
yerleştirilir.
Kontrol
Üniteleri ve Diğer Tesisler
Toptancı
haline gelen araçlar ile halden çıkan araçlarda bulunan mallara ilişkin kontrol
ve kayıt işlemlerinin yapılacağı bilgi işlem alt yapısına sahip yeterli sayı ve
kapasitede kontrol kulübesi halin giriş ve çıkışlarına konulur. Toptancı
halinin etrafı, insan ve mal girişine izin vermeyecek şekilde çevrilir.
Malların
ağırlığının tartılabileceği, ilgili mevzuata uygun yeterli sayı ve kapasitede
ağırlık kontrol ünitesi toptancı halinin giriş ve çıkışlarına veya uygun
görülecek alanlara yerleştirilir.
Toptancı
halinde oluşan çöplerin kaldırılıncaya kadar tutulacağı çöp toplama yeri,
toptancı halinin uygun bir yerinde oluşturulur. Çöp toplama yerlerinin
kapasitesi, toptancı halinin büyüklüğü ve iş hacmine göre belirlenir.
Tuvaletler,
toptancı halinin kapasitesi göz önünde bulundurularak ihtiyacı karşılayacak
sayıda ve özellikte olmalıdır.
Mal
getirme, boşaltma ve yükleme işlerinin kolaylıkla yapılabilmesine imkân verecek
yeterli alan, yol ve otopark bulunur. Yollar, maksada uygun olarak beton veya
asfalt ile kaplanır. Otopark yerinin belirlenmesinde, malların gıda
güvenilirliği ve hijyen bakımından olumsuz etkilenmemesi, otopark alan
büyüklüğünün belirlenmesinde ise toptancı halinin iş hacmi ile işyeri sahipleri
ve çalışanların ihtiyaçları da dikkate alınır.
Tüzel
Kişilerce Özel Toptancı Hal Kurulması
Özel
toptancı hallerinin tüzel kişilerce kurulması esastır.
Tüzel
kişiliğin;
- Anonim
şirket veya kooperatif şeklinde kurulması gerekmektedir. Anonim şirket, Türk Ticaret Kanununun 329
uncu maddesinde ve devamında sermayesi belirli ve paylara bölünmüş
olan, borçlarından dolayı yalnız malvarlığıyla sorumlu bulunan şirket olarak
tanımlanmış, kanunen yasaklanmamış her
türlü ekonomik amaç ve konular için kurulabileceği hüküm altına alınmıştır.
Anonim şirketin kurulabilmesi için pay sahibi olan bir veya daha fazla
kurucunun varlığı şarttır. Anonim şirketlerin tamamı esas sözleşmede taahhüt
edilmiş bulunan sermayeyi ifade eden esas sermaye ellibin Türk Lirasından ve
sermayenin artırılmasında yönetim kuruluna tanınmış yetki tavanını gösteren
kayıtlı sermaye sistemini kabul etmiş bulunan halka açık olmayan anonim
şirketlerde başlangıç sermayesi yüzbin Türk Lirasından aşağı olamaz. Bu en az
sermaye tutarı Bakanlar Kurulunca artırılabilir.
Kooperatif ise; 1163
sayılı Kooperatifler Kanunun 1 nci maddesinde; tüzel kişiliği haiz olmak üzere
ortaklarının belirli ekonomik menfaatlerini ve özellikle meslek ve geçimlerine
ait ihtiyaçlarını karşılıklı yardım, dayanışma ve kefalet suretiyle sağlayıp
korumak amacıyla gerçek ve kamu tüzel kişileri ile özel idareler, belediyeler,
köyler, cemiyetler ve dernekler tarafından kurulan değişir ortaklı ve değişir
sermayeli teşekküllere denir şeklinde tanımlanmıştır.
- Ödenmiş
sermayesinin küçük ve orta toptancı halleri için en az beş yüz bin, büyük
toptancı halleri için ise en az bir milyon Türk Lirası olması,
- Ana
sözleşmesinin Kanun ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun olması ve bu sözleşmenin
amaç bölümünde toptancı hal kurmak ve işletmek ibaresine yer verilmesi,
- En az
iki yüz elli bin Türk Lirası tutarında teminat verilmesi,
- Vergi
mükellefi olması,
- İlgili
mevzuatla aranılan diğer şartlara sahip olması,
- Mali ve
ticari itibar bakımından engel bir durumunun bulunmaması gerekmektedir.
Tüzel
Kişiliğin Yönetim Kurulu üyelerinin ise;
-
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten
işlenen bir suçtan dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle ya da devletin
güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı
suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni
kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat
karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık
suçlarından mahkûm olmaması,
-
Mali ve ticari itibar bakımından engel bir
durumunun bulunmaması gerekmektedir.
Özel
toptancı hali kurmak için bir dilekçe ile ilgili belediyeye başvurulur.
Dilekçeye;
-
Ana sözleşmenin onaylı örneği,
-
Sermayenin ödendiğine dair yeminli mali
müşavir raporu,
-
Yönetim Kurulu üyelerinin aranılan
şartlara sahip olduğuna ve bu kişiler ile şirketin mali ve ticari itibar
bakımından engel bir durumunun bulunmadığına ilişkin beyanname,
-
Belediye adına ve lehine düzenlenmiş
teminatlar ile gayri kabili rücu yetki belgesi,
-
Kayıtlı olunan vergi dairesi adı ve vergi
kimlik numarası beyanı,
-
Temsile yetkili olanların bu yetkilerini
gösterir imza sirküleri,
-
Toptancı hali kurulması ve işletilmesine
ilişkin yönetim kurulu kararının onaylı örneği,
-
Bakanlıkça gerekli görülen diğer belgeler
eklenir.
Belediyeler, adli sicile ilişkin beyanın doğruluğunu ilgili mercilerden
teyit eder. Yönetim kurulu üyelerinin adli sicil geçmişinin araştırılması ve
kişilerin sabıka kayıtlarının yukardaki açıklana bağlamında değerlendirilmesi
yükümlülüğünün Belediyelere ait olduğu açıktır.
Gerçek Kişilerce
Toptancı Hal Kurulması
Toptancı hal
kurmak isteyen gerçek kişilerin;
- En az
iki yüz elli bin Türk Lirası tutarında teminat verilmesi,
- Vergi
mükellefi olması,
- İlgili
mevzuatla aranılan diğer şartlara sahip olması,
- Mali ve
ticari itibar bakımından engel bir durumunun bulunmaması,
- Fiil ehliyetine sahip olması,
- Mali ve
ticari itibar bakımından engel bir durumunun bulunmaması,
- 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten
işlenen bir suçtan dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle ya da devletin
güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı
suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni
kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat
karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık
suçlarından mahkûm olmaması gerekmektedir.
Yukarda
öngörülen teminat, nakit olarak verilebileceği gibi bu tutara eşit olarak banka
teminat mektubu, Hazine bonosu, Devlet tahvili, hisse senedi, mali sorumluluk
sigortası ve gayrimenkul rehni olarak da verilebilir. Toplam teminat içinde,
gayrimenkul rehni oranı yüzde elliden fazla olamaz.
Özel
Hal Kurma İzni
Yapılan
inceleme sonucunda, yukarda aranılan şartları taşıdığı anlaşılanlara belediye
encümenince özel hal kurma izni verilir.
Toptancı
hal kuruluşuna ilişkin toptancı hal kuruluş komisyonunun incelemesi ve belediye
meclisi kararını takip eden bir yıl içinde toptancı hal projesini ilgili
belediyeye sunmayan ya da yazılı olarak taahhüt edilen süre içinde toptancı
hali kuruluş işlemlerini tamamlamayanların özel hal kurma izni ilgili
belediyece iptal edilir.
Toptancı
Halinin Taşınması Durumunda
Şehir
içinde kalan, çevreye, altyapıya ve trafiğe yük getiren, ulaşım imkânları ve
alan büyüklüğü yetersiz olan ve uygun çalışma ortamı bulunmayan toptancı
halleri, belediye meclisinin kararı ile başka bir alana taşınabilir.
Belediye
meclisi, taşınma gerekçesine ilişkin hususları toptancı hal kuruluş komisyonuna
incelettirir.
Toptancı
halinin başka bir alana taşınmasında, toptancı hali kuruluşuna ilişkin
Yönetmelikte belirtilen hükümler uygulanır. Taşınma işlemi tamamlanan toptancı
haline ilişkin bilgiler, en geç bir ay içinde ilgili belediye tarafından il
müdürlüğüne bildirilir.
SONUÇ
Görüleceği
üzere, bir toptancı halin kuruluşu sanıldığı kadar ucuz ve kolay değildir.
Yapılan bu düzenlemelerin amacı, sebze ve meyve ticaretinin kaliteli,
standartlara ve gıda güvenilirliğine uygun olarak serbest rekabet şartları
içinde yapılmasını sağlamak ve toptancı hallerini modern bir yapıya
kavuşturmaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder