25 Temmuz 2018 Çarşamba

5957 SAYILI HAL KANUNU VE UYGULAMA YÖNETMELİKLERİ ÇERÇEVESİNDE BELEDİYE CEZALARI



Not: Bu Makale Yerel Yönetim ve Denetim Dergisi Eylül 2012 sayısında yayımlanmıştır.

26.03.2010 tarihli ve 27533 Resmi Gazetede yayımlanan 5957 sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun veya kamuoyunda bilinen kısa adıyla Hal Kanununa dayanılarak Sebze ve Meyve Üretici Örgütleri Hakkında Yönetmelik[1], Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik[2], Hal Hakem Heyeti ve Toptancı Hal Konseyi Hakkında Yönetmelik[3] ile Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik[4]’ ler yayımlanmıştır.
Gerek Kanunda gerekse Yönetmeliklerde, emredici hükümlere aykırılık neticesinde uygulanacak yaptırımlar açık biçimde yazılarak mücavir alanı içerisinde toptancı hal olsun veya olmasın tüm belediyelere para cezası verme ve uygulama görevi verilmiştir.
Söz konusu idari para cezaları eylem ve yer bazında miktar sınırlamasına tabi kılınmıştır. Böylelikle idari para cezasına karşılık gelen eylemler Kanun ve yönetmeliklerde sayılmış, bazı eylemlerin pazar yerinde[5] yapılmasına verilecek cezalar farklılaştırılmıştır.
Yasaklar karşılığında verilecek cezalar Kanunun 14 üncü maddesinde hüküm altına alınmıştır. Bu çerçevede idari para cezalarını; genel olarak idari para cezaları ve pazar yerlerindeki tahsis sahipleriyle ilgili idari para cezaları olarak ayırmak mümkündür. İdari para cezalarının yanısıra bazı eylemlerin tekrarı halinde Belediyelerin faaliyetten men cezası verme yetkileri bulunmaktadır.
İdari para cezasının uygulanması halinde, Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’ in ekinde yer alan EK-1 tutanağı denetim yapmakla görevli personelce düzenlenir ve düzenlendiği günü takip eden ilk toplantıda görüşülüp karar alınmak üzere Encümene havale edilir. Eğer Encümence ceza verilmemesine karar verilecekse bu kararın gerekçesini belirtmek zorundadır.

A-   İdari Para Cezaları

1-     Genel Olarak İdari Para Cezaları
100 TL İdari Para Cezası Uygulanacak Eylemler;
·     Toptancı halinde[6],  toptan satış miktarının[7] altında mal satılması.
·     Malların etiketlenmesine, pazar yerine mal getirilmesine, bu yerlerde araç bulundurulmasına, satış yeri numarasını gösterir levhaya, tahsis sahiplerince kullanılacak kimlik kartlarına ve bunlarca giyilecek kıyafetlere ilişkin olarak bu Kanun uyarınca çıkarılan yönetmeliklerdeki usul ve esaslara aykırı hareket edilmesi,

500 TL İdari Para Cezası Uygulanacak Eylemler;
·     İşyeri[8] bulunmaksızın toptancı halinde toptan yada perakende[9] satış yapılması,
·     Toptancı halindeki işyeri dışında yada buralardaki geçiş yollarında mal teşhir edilmesi, satılması, mal veya boş kap bulundurulması, 
·     Toptancı halinde, çevreyi rahatsız edecek şekilde satış yapılması, alıcı veya tüketiciye karşı sözlü veya fiilî kötü muamelede bulunulması,
·     Toptancı halinde, atık malzemelerin belirlenen şekilde veya alanlarda toplanmaması yadaişyerinin temiz tutulmaması.

2.000 TL İdari Para Cezası Uygulanacak Eylemler;
·     Komisyoncuların satış bedeli üzerinden alacakları komisyon oranını yüzde sekizin üzerinde tespit etmesi ve fiilen aracılık hizmeti verilmedikçe komisyon ücreti alınması,
·     Komisyoncuların teslim aldıkları malları cinslerine, doğal özelliklerine, standartlarına, gıda güvenilirliğine ve kalitesine ilişkin şartlara göre özenle korumaması ve gerekli bilgileri vermemesi,
·     Kanunî kesintileri satış bedelinden düştükten sonra mal bedelini satış tarihinden itibaren on beş iş günü içinde üreticiye[10] veya üretici örgütüne[11] ödeme zorunluluğunu yerine getirmemesi,
·     Teslim alınan malların satış bedeli ile satın alınan malların alış bedelinden kanuni kesintiler dışında başka kesintiler yapılması,
·     Üreticiler ve üretici örgütleri hariç, Kanunun 5. maddesinin 8. fıkrasında sayılan[12] komisyoncular ve tüccarların toptancı halleri içinde kendi aralarında mal alması, satması veya devretmesi[13],
·     Kanuna aykırı olarak üretici, üretici örgütleri veya tüccarların komisyonculuk faaliyetinde bulunması,
·     İşyerinde izin alınmaksızın değişiklik yapılması veya bu yerlere ilaveler yapılması,
·     Aynı kap veya ambalaj içine değişik kalitede ve/veya üzerinde yazılı olan miktardan az mal konulması,
·     Ölçü ve tartı aletlerinin hileli bir şekilde kullanılması yada hileli olarak karışık veya standartlara aykırı mal satılması,
·     Toptancı halinden satın alınmayan veya toptancı haline bildirilmeyen malların taşınması veya depolanması,
·     Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca[14] belirlenen asgarî şartların ve bilgilerin sözleşmelerde[15] bulundurulmaması,
·     Malların, gıda güvenilirliğine, kalite ve standardına, teknik ve hijyenik şartlara aykırı olarak satışa sunulması.
3.000 TL İdari Para Cezası Uygulanacak Eylemler;
·     Malın miktarının, satış değerinin, komisyon oranı veya ücretinin yada kanunî kesintilerin üreticiye gerçeğe uygun olmayarak intikal ettirilmesi,
·     Halde oluşan mal atıklarının ayıklanarak hal içinde yada dışında toptan veya perakende satılması,

5.000 TL İdari Para Cezası Uygulanacak Eylemler;
·     Perakende satış yapan üreticiler ile toptan veya perakende satış yapan diğer satıcıların; malları cinsine, doğal özelliklerine, kalite ve standartlarına göre sınıflandırmak, gıda güvenilirliğine, teknik ve hijyenik şartlara uygun olarak ürünün özelliğine göre satışa sunmak ve satışa sunulan malların izlenebilirliğine yönelik bilgileri içeren, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Gıda, Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca[16] belirlenecek teknik özelliklere sahip künyelerin[17] kap veya ambalajlarının üzerinde bulundurulmaması,
·     Malın kalitesine, standardına veya gıda güvenilirliğine ilişkin belgelerde yada künyesinde bilerek değişiklik yapılması, bunların tahrif veya taklit edilmesi yada bunlarda üçüncü şahısları yanıltıcı ifadelere yer verilmesi.

10.000 TL İdari Para Cezası Uygulanacak Eylemler;
·     Meslek mensuplarının[18], serbest rekabeti engellemek amacıyla kendi aralarında veya üreticilerle ticarî anlaşmalar yapmaları, uyumlu eylemde bulunmaları ve hâkim durumlarını kötüye kullanmaları,
·     Piyasada darlık yaratmak, fiyatların yükselmesine sebebiyet vermek veya fiyatların düşmesine engel olmak için malların belirli ellerde toplanması, satışından kaçınılması, stoklanması, yok edilmesi, bu amaçla propaganda yapılması veya benzeri davranışlarda bulunulması,
·     Gerçeğe aykırı analiz raporu düzenlenmesi veya gerçeğe aykırı bu raporun düzenlenmesine yardımcı olunması,

2-   Pazar Yerlerindeki Tahsis Sahipleriyle İlgili İdari Para Cezaları

200  TL idari para cezası verilecek eylemler;
·     Malların, gıda güvenilirliğine, kalite ve standardına, teknik ve hijyenik şartlara aykırı olarak satışa sunulması,
·     Aynı kap veya ambalaj içine değişik kalitede ve/veya üzerinde yazılı olan miktardan az mal konulması,
·     Ölçü ve tartı aletlerinin hileli bir şekilde kullanılması ya da hileli olarak karışık veya standartlara aykırı mal satılması.

50 TL idari para cezası verilecek eylemler;

·     Pazar yerindeki satış yeri dışında yada buralardaki geçiş yollarında mal teşhir edilmesi, satılması, mal veya boş kap bulundurulması,
·     Pazar yerinde, çevreyi rahatsız edecek şekilde satış yapılması, alıcı veya tüketiciye karşı sözlü veya fiilî kötü muamelede bulunulması,
·     Pazar yerinde, atık malzemelerin belirlenen şekilde veya alanlarda toplanmaması yada satış yerinin temiz tutulmaması.
İdari para cezasını gerektiren fiillerin bir takvim yılı içinde tekrar edilmesi halinde idari para cezası miktarı her tekrarda bir önceki cezanın iki katı olarak verilir. Cezayı gerektiren fiilin 2. kez tekrar edilmesi halinde 2 kat, 3. kez tekrar edilmesi halinde verilecek olan ceza ilk cezanın 4 katı, 4. kez tekrar edilmesi halinde ise 8 kat idari para cezası verilecektir. İdari para cezalarının katlanarak verilebilmesi için ihlal edilen yasağın aynı fiillerin tekrarı şeklinde gerçekleşmesi gerekmektedir.
Katlamalı idari para cezasının uygulanabilmesi fiillerin aynı takvim yılı içinde olmasına bağlıdır. İhlallerden birisinin nisan ayında diğerinin ertesi yıl şubat ayında olması halinde katlamalı idari para cezası verilemez.

3-   Belediyelerce Verilen Faaliyetten Men Edilme Cezaları
Aşağıdaki yazılı fiillerin bir takvim yılı içinde iki kez olması halinde aykırı davranışta bulunan kişiler belediye encümeni tarafından bir aya kadar faaliyetlerinden faaliyetten men edebilirler. Buradaki 1 aylık süre azami süre olup daha az süreyle men cezası verme belediyenin takdirine bırakılmıştır. Ayrıca, ihlalin ikinci kez olup olmadığı hususunun tespitinde takvim yılı esas alınacaktır. Bu filler şunlardır; 
·     Toptancı halinde yada pazar yerindeki işyeri veya satış yeri dışında yada buralardaki geçiş yollarında mal teşhir edilmesi, satılması, mal veya boş kap bulundurulması,
·     Toptancı halinde veya pazar yerinde, çevreyi rahatsız edecek şekilde satış yapılması, alıcı veya tüketiciye karşı sözlü veya fiilî kötü muamelede bulunulması,
·     Toptancı halinde veya pazar yerinde, atık malzemelerin belirlenen şekilde veya alanlarda toplanmaması yada satış yeri veya işyerinin temiz tutulmaması,
·     Malların etiketlenmesine[19], pazar yerine mal getirilmesine[20], bu yerlerde araç bulundurulmasına, satış yeri numarasını gösterir levhaya[21], tahsis[22] sahiplerince[23] kullanılacak kimlik kartlarına[24] ve bunlarca giyilecek kıyafetlere[25] ilişkin olarak 5957 sayılı Yasa uyarınca çıkarılan yönetmeliklerdeki usul ve esaslara aykırı hareket edilmesi.

B-    Cezalı Hal Rüsumu

Kanunun 8 nci maddesinde; toptancı haline bildirilmeden toptancı hali dışında malların toptan alınıp satılması, malların, sınaî üretimde kullanılmak veya ihraç edilmek üzere satın alınıp iç piyasada satışa sunulması, malların, toptancı halinden satın alınmadan veya toptancı haline bildirilmeden perakende satılması, malın miktarına, değerine, üretim şekline veya künyesinde belirtilen diğer hususlara ilişkin gerçeğe aykırı beyanda bulunulması durumlarında hal rüsumunun, tespitin yapıldığı yerdeki toptancı halinde bir önceki gün o mallar için oluşan birim fiyatların en yükseği esas alınarak belirlenen toptan satış bedelinin yüzde yirmi beşi oranında cezalı olarak alınacağı ve bu kararın belediye encümenince verileceği hüküm altına alınmıştır.
Hal rüsumunun cezalı olarak alınmasında malları taşıyan nakliyeciler ya da depolayanların mal sahibiyle birlikte müteselsilen sorumlu oldukları vurgulanarak sorumluluklar genişletilmiştir.
Benzer düzenleme Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’in 47 nci maddesinde de yapılmıştır. Yönetmelikte, toptancı haline bildirilme yerine Bakanlık bünyesinde elektronik ortamda kurulan ve internet tabanlı çalışan merkezi hal kayıt sistemini ifade eden, internet sayfası olarak  www.hal.gov.tryi kullanan “sistem”e bildirimi tercih etmiştir.
Tespitin yapıldığı yerdeki toptancı halinde o mallar için bir önceki gün fiyat oluşmamışsa o mallar için oluşan en son birim fiyatlarının en yükseğinin esas alınacağı, tespitin yapıldığı yerde toptancı hali bulunmaması durumunda cezalı hal rüsumu, karayolu mesafesi esas alınmak üzere o yere en yakın il, ilçe veya belde merkezindeki belediye toptancı halinde oluşan fiyatlar esas alınarak hesaplanacağı belirtilmiştir.
Cezalı hal rüsumuna yönelik olarak Yönetmelik ekinde bulunan EK-2 tutanağı yetkili personelce düzenlenir ve Encümene havale edilir. Tutanak, Tutanağın düzenlendiği günü takip eden ilk belediye encümen toplantısında gündeme alınarak görüşülür ve karara bağlanır. Eğer Encümence ceza verilmemesine karar vermişse buna ilişkin kararını gerekçeli olarak almak zorundadır.
Encümence görüşülüp karara bağlanan cezalı hal rüsumlarına ilişkin, ilgili belediyece bu amaçla açılan banka hesabına yatırılmak suretiyle yapılır. Bu hesapta toplanan tutarın yarısı her ayın sonunda tespit ve/veya yakalama eylemine bizzat ve fiilen katılan kamu görevlilerine ikramiye olarak ödenir. Ancak, kamu görevlisine ödenen ikramiyenin tutarı olay başına (2.000) ve yılda (90.000) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucunda bulunacak tutarı geçemez. Hesapta kalan kısım ise belediyeye gelir olarak kaydedilir.

C-    Uygulamaya Yönelik Bir Kaç Örnek

Örnek 1: “X” Belediyesi Zabıtalarından “A” ve “B” aldıkları bir ihbarı üzerine “Y” Manavında 01.09.2012 tarihinde yaptıkları denetimde;
-      Manavın satış reyonlarında hal kayıt sistemine bildirilmemiş 500 kg domates, 1000 kg salatalık,
-      Manavın işyerinin arka kısmında hal kayıt sistemine bildirilmemiş 3000 kg starking elma tespit etmişlerdir.
-      Bir önceki gün halde oluşan en yüksek fiyat domates için 4 TL, salatalık için 2 TL ve starking elma için 5 TL’ dir.

İşlem Yapılacak Mal
Uygulanacak Ceza
Toplam fiyat
Ceza Miktarı
Tutanağın Sevk Yeri
Cezanın Paylaşımı
500 kg domates
Cezalı Hal Rüsumu[26]
2000 (500*4)
500 (2000.25/100)
Belediye Encümeni
A
B
Belediye
125
125
250
1000 kg salatalık
Cezalı Hal Rüsumu[27]
2000
(1000*2)
500 (2000*25/100)
Belediye Encümeni
125
125
250
3000 kg starking elma
Cezalı Hal Rüsumu[28] ve İdari Para Cezası[29]
15000
(3000*5)

3750 (15000*25/100)
+
2000
(İdari para cezası)
Belediye Encümeni
937,5
937,5
3875
(1875+2000)
İdari para cezasından kaynaklanan gelirin tamamı Belediyeye aktarılır

-              “Y” Manavında 15.09.2012 tarihinde Belediye Zabıtası “c”, “d”, ve “e” tarafından yapılan denetimde, manavın işyerinin arka kısmında hal kayıt sistemine bildirilmemiş 2000 kg ithal muz tespit edilmiştir. İthal muz için bir önceki gün oluşan fiyat 2,5 TL’ dir. Bu eylemde Cezalı Hal Rüsumu Tutanağı ve İdari Para Cezası Tutanağı ayrı ayrı düzenlenerek tahakkuku için Belediye Encümenine gönderilir.
İşlem Yapılacak Mal
Toplam fiyat
Ceza Miktarı
Cezanın Paylaşımı
2000 kg muz
4500
(2000 kg*2,5 TL)

1125 TL[30](4500*25/100)
+
4000 TL[31](İdari para cezası- bir takvim yılında aynı eylem 2. Kez tekrarlandığı için)

C
D
E
Belediye
187,5
(1125/2/3)
187,5
(1125/2/3)
187,5
(1125/2/3)
4562,5
(1125/2+4000)

Örnek 2: İlçe Belediyeleri zabıtaları “a” ve “b”, Pazar yeri denetimleri esnasında;
-        “c” isimli pazarcının yüksek sesle bağırmak suretiyle satış yaptığını
-        “d” isimli pazarcının mal atıklarını Pazar geçiş yollarına bıraktığını
-         “e” isimli pazarcının tezgâhında hal kayıt sistemine bildirilmemiş 1000 kg patates bulunduğu tespit etmişlerdir.

İşlem Yapılacak Pazarcı
Uygulanacak Ceza
Toplam fiyat
Ceza Miktarı
Cezanın Paylaşımı




A
B
Belediye
C
İdari Para Cezası[32]
-
50
0
0
50
D
İdari Para Cezası[33]
-
50
0
0
50
F
Cezalı Hal Rüsumu
1000
(1000*1[34])
250
(1000*25/100)
62,5
62,5
125




[1] 04.08.2012 tarih ve 28374 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
[2] 12.07.2012 tarih ve 28351 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
[3] 11.07.2012 tarih ve 28350 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
[4] 07.07.2012 tarih ve 28346 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
[5] Pazar yeri; Belediyelerce tespit edilecek yer ve günlerde kurulan üretici ve semt pazarlarını ifade etmektedir. Semt pazarı Üreticiler ve pazarcılar tarafından malların doğrudan tüketicilere perakende olarak satıldığı açık veya kapalı pazar yerlerini belirtirken, üretici pazarı ise Üreticilerin kendi ürettikleri malları perakende olarak doğrudan tüketicilere sattıkları açık veya kapalı pazar yerlerini vurgulamaktadır.
[6]Belediye toptancı hali, işletilmesi özel sektöre devredilmiş toptancı hali ve özel toptancı hali ayrımı yapılmamıştır.
[7]Toptan satış miktarına yönelik Kanun ve Yönetmeliklerde bir tanım olmamakla birlikte Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’in 4 ncü maddesi, Pazar Yerleri Yönetmeliğinin 4 üncü maddesi ve Sebze ve Meyve Üretici Örgütleri Hakkında Yönetmelik’in 3 üncü maddesinde bildirim miktarının tanımı yapılarak aynı şey kastedilmiştir. Buna göre; adet ile yapılan satışlarda 150 adet, bağ ile yapılan satışlarda 50 bağ, kilogram ile yapılan satışlarda 100 kilogram toptan satış miktarını ifade etmektedir. Belirtilen bu miktarlar üzerindeki satışlar toptan satış anlamına gelmektedir.
[8]Toptancı hal yönetimince belirlenen ve malların üretici, üretici örgütü, komisyoncu ve tüccarlar tarafından toptancı halinde toptan olarak alım satımının yapıldığı yerler işyeri olarak tanımlanmaktadır.
[9]Tek seferde bildirim miktarının altında yapılan satışı perakende satış olarak tanımlanmıştır.
[10] Üretici, Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’in 4 üncü maddesinde malları üretenler olarak, Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik’in 4 üncü maddesinde Organik ve iyi tarım uygulamaları kapsamında üretilen sertifikalı ürünler dâhil sebze veya meyve üretenler olarak tanımlanmıştır.
[11]Sebze ve Meyve Üretici Örgütleri Hakkında Yönetmelik’ in 4 üncü maddesinde Üreticilerce 24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu, 18/4/1972 tarihli ve 1581 sayılı Tarım Kredi Kooperatifleri ve Birlikleri Kanunu ile 1/6/2000 tarihli ve 4572 sayılı Tarım Satış Kooperatifleri ve Birlikleri Hakkında Kanuna istinaden kurulan kooperatifler ve 29/6/2004 tarihli ve 5200 sayılı Tarımsal Üretici Birlikleri Kanununa göre kurulan tarımsal üretici birlikleri, üretici örgütü belgesi almak kaydıyla üretici örgütü olarak kabul edileceği hükme bağlanmıştır.
[12]Söz konusu fıkra: “ malların toptan satışı; üreticiler, üretici örgütleri, komisyoncular ve tüccarlar tarafından yapılır” şeklindedir.
[13] Burada yasaklanan eylem, aynı hal içerisinde komisyoncudan komisyoncuya veya tüccardan tüccara satıştır. Aynı hal içinde komisyoncudan tüccara satışın önünde engel olmadığı gibi, bir haldeki tüccardan başka bir haldeki tüccara yapılan satış serbesttir.
[14]Kanunda Sanayi ve Ticaret Bakanlığı geçmesine rağmen, 640 sayılı Gümrük ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Geçici Madde 2 hükmü gereği Bakanlık, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı olmuştur.
[15]Sözkonusu sözleşme Kanunun 5. maddesinin 13. Fıkrasında; “Bakanlık, gerekli görülmesi hâlinde, tarafların haklarının korunması ve yükümlülüklerinin tespit edilmesi, sözleşmelerin tarafların aleyhine dengesizliğe yol açmayacak ve iyi niyet kurallarına uygun düşecek biçimde düzenlenmesinin sağlanması amacıyla, üreticiler ile meslek mensupları arasında veya meslek mensuplarının kendi aralarında yaptığı alım satım işlemlerini düzenleyen sözleşmelerde bulunması gerekli asgarî şartları ve bilgileri belirlemeye yetkilidir” şeklinde yer almış, ancak henüz Bakanlık tarafından buna yönelik düzenleme yapılmamıştır.
[16]Kanunda Tarım ve Köyişleri Bakanlığı geçmesine rağmen 639 sayılı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 32. Maddesi hükmü gereği bu bakanlık Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı olmuştur.
[17]Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’in42 nci maddesinde; bildirim yapıldıktan sonra, sistem tarafından bu işleme ilişkin bir künyenin oluşturulacağı ve künyenin, malın üretim yerini, cinsini, miktarını, hangi üretici/işletmeye ait olduğunu, varsa sertifika bilgilerini ve Bakanlıkça uygun görülen diğer hususları içereceği belirtilmiş, Geçici 1. Maddede ise künye yerine, malın adı, cinsi, miktarı, üretim yeri ve ait olduğu üretici/işletmecisine ilişkin bilgileri içeren ilgili mevzuata göre düzenlenmiş fiyat etiketi, fatura ve benzeri belgelerin de 1/1/2014 tarihine kadar kullanılabilineceği hüküm altına alınmıştır.
[18]Malların ticareti ile iştigal eden ilgili meslek odalarına kayıtlı kişiler.
[19]Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik’in 20 nci maddesine göre; Satışa sunulan her bir mal çeşidi için, 23/2/1995 tarihli ve 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanuna göre düzenlenen ve mala ilişkin bilgilerin yer aldığı, Ek-3’teki şekle uygun fiyat etiketi kullanılır, etiketlerde, tüketicileri yanıltacak ifadelere yer verilemez. Etiketler, mürekkepli veya tükenmez kalem ile doldurulur ve etiketlerde kazıntı ve karalama yapılamaz, etiketlerde, satış birimi olarak kilogram, adet, bağ, paket veya kutu ibareleri kullanılır. Satış birimi kullanılırken küsurata yer verilmez, fiyat etiketleri, belediye veya belediyece uygun görülmesi halinde ilgili meslek kuruluşu tarafından bastırılır ve dağıtılır.
[20]Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik’in 17 nci maddesine göre; Belediyelerce belirlenen saatler dışında; mal getirilmez, yükleme ve boşaltma yapılmaz, araç bulundurulmaz.
[21]Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik’in 17 nci maddesine göre; Tanıtım levhası, satış yerinin herkes tarafından kolaylıkla görülebilecek bir yerine yerleştirilir.
[22]Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik’in 3 ncü maddesine göre tahsis;  26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu uyarınca tahsil edilen işgaliye harcı karşılığında, semt ve üretici pazarlarındaki satış yerlerinin geçici olarak kullanım hakkını ifade etmektedir.
[23]Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’in 4 ncü maddesi ile Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik’in 3 ncü maddesinde tahsis sahibi; pazar yerlerinde adına satış yeri tahsis edilmiş olan pazarcı ve üreticileri olarak belirtilmiştir.
[24]Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik’in 28 nci maddesinde; belediyece, tahsis sahipleri ile bunların çalıştırdıkları kişilere, EK-5’te belirtilen şekle uygun kimlik kartı verileceği ve bu kişilerin, verilen kimlik kartlarını yakalarına takmak zorunda oldukları belirtilmiştir.
[25]Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik’in 29 uncu maddesinde; tahsis sahipleri ile bunların çalıştırdıkları kişiler, mevsim şartlarına uygun olarak özellikleri ilgili meslek kuruluşunun görüşü alınarak belediyelerce belirlenen kıyafeti giymek zorunda oldukları hüküm altına alınmıştır.

[26]5957 sayılı Kanunun 8 nci maddesi 8/c gereğince.
[27]5957 sayılı Kanunun 8 nci maddesi 8/c gereğince.
[28]5957 sayılı Kanunun 8 nci maddesi 8/c gereğince.
[29]5957 sayılı Kanunun 14 üncü Maddesi 1/ç gereğince.
[30]5957 sayılı Kanunun 8 nci maddesi 8/c gereğince.
[31]5957 sayılı Kanunun 8 nci maddesi 8/c, 14 üncü Maddesi 1/ç ve 3. fıkralar gereğince.
[32]5957 sayılı Kanunun 13 üncü Maddesi 1/j ve 14 üncü maddesi 2. Fıkra gereğince.
[33]5957 sayılı Kanunun 13 üncü Maddesi 1/k ve 14 üncü maddesi 2. Fıkra gereğince.
[34]Bir önceki gün patates için halde oluşan en yüksek fiyat 1 TL olarak varsayılmıştır.

Hiç yorum yok: