Not: Bu Makale Yerel Yönetim ve Denetim Dergisi Eylül 2012 sayısında yayımlanmıştır.
26.03.2010 tarihli ve 27533 Resmi
Gazetede yayımlanan 5957 sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep
Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun veya
kamuoyunda bilinen kısa adıyla Hal Kanununa dayanılarak Sebze ve Meyve Üretici
Örgütleri Hakkında Yönetmelik[1],
Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik[2], Hal
Hakem Heyeti ve Toptancı Hal Konseyi Hakkında Yönetmelik[3] ile
Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik[4]’ ler
yayımlanmıştır.
Gerek Kanunda gerekse Yönetmeliklerde,
emredici hükümlere aykırılık neticesinde uygulanacak yaptırımlar açık biçimde
yazılarak mücavir alanı içerisinde toptancı hal olsun veya olmasın tüm
belediyelere para cezası verme ve uygulama görevi verilmiştir.
Söz konusu idari para cezaları eylem ve
yer bazında miktar sınırlamasına tabi kılınmıştır. Böylelikle idari para
cezasına karşılık gelen eylemler Kanun ve yönetmeliklerde sayılmış, bazı eylemlerin
pazar yerinde[5] yapılmasına verilecek
cezalar farklılaştırılmıştır.
Yasaklar karşılığında verilecek cezalar
Kanunun 14 üncü maddesinde hüküm altına alınmıştır. Bu çerçevede idari para
cezalarını; genel olarak idari para cezaları ve pazar yerlerindeki tahsis
sahipleriyle ilgili idari para cezaları olarak ayırmak mümkündür. İdari para
cezalarının yanısıra bazı eylemlerin tekrarı halinde Belediyelerin faaliyetten
men cezası verme yetkileri bulunmaktadır.
İdari para cezasının uygulanması halinde,
Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’ in ekinde yer
alan EK-1 tutanağı denetim yapmakla görevli personelce düzenlenir ve
düzenlendiği günü takip eden ilk toplantıda görüşülüp karar alınmak üzere
Encümene havale edilir. Eğer Encümence ceza verilmemesine karar verilecekse bu
kararın gerekçesini belirtmek zorundadır.
A- İdari Para Cezaları
1- Genel Olarak İdari Para Cezaları
100 TL İdari Para Cezası Uygulanacak Eylemler;
·
Malların etiketlenmesine,
pazar yerine mal getirilmesine, bu yerlerde araç bulundurulmasına, satış yeri
numarasını gösterir levhaya, tahsis sahiplerince kullanılacak kimlik kartlarına
ve bunlarca giyilecek kıyafetlere ilişkin olarak bu Kanun uyarınca çıkarılan
yönetmeliklerdeki usul ve esaslara aykırı hareket edilmesi,
500 TL İdari Para Cezası Uygulanacak
Eylemler;
·
Toptancı halindeki işyeri
dışında yada buralardaki geçiş yollarında mal teşhir edilmesi, satılması, mal
veya boş kap bulundurulması,
·
Toptancı halinde, çevreyi
rahatsız edecek şekilde satış yapılması, alıcı veya tüketiciye karşı sözlü veya
fiilî kötü muamelede bulunulması,
·
Toptancı halinde, atık
malzemelerin belirlenen şekilde veya alanlarda toplanmaması yadaişyerinin temiz
tutulmaması.
2.000 TL İdari Para Cezası
Uygulanacak Eylemler;
·
Komisyoncuların satış
bedeli üzerinden alacakları komisyon oranını yüzde sekizin üzerinde tespit
etmesi ve fiilen aracılık hizmeti verilmedikçe komisyon ücreti alınması,
·
Komisyoncuların teslim
aldıkları malları cinslerine, doğal özelliklerine, standartlarına, gıda
güvenilirliğine ve kalitesine ilişkin şartlara göre özenle korumaması ve
gerekli bilgileri vermemesi,
·
Kanunî kesintileri satış
bedelinden düştükten sonra mal bedelini satış tarihinden itibaren on beş iş
günü içinde üreticiye[10]
veya üretici örgütüne[11]
ödeme zorunluluğunu yerine getirmemesi,
·
Teslim alınan malların
satış bedeli ile satın alınan malların alış bedelinden kanuni kesintiler
dışında başka kesintiler yapılması,
·
Üreticiler ve üretici
örgütleri hariç, Kanunun 5. maddesinin 8. fıkrasında sayılan[12]
komisyoncular ve tüccarların toptancı halleri içinde kendi aralarında mal
alması, satması veya devretmesi[13],
·
Kanuna aykırı olarak üretici,
üretici örgütleri veya tüccarların komisyonculuk faaliyetinde bulunması,
·
İşyerinde izin
alınmaksızın değişiklik yapılması veya bu yerlere ilaveler yapılması,
·
Aynı kap veya ambalaj
içine değişik kalitede ve/veya üzerinde yazılı olan miktardan az mal konulması,
·
Ölçü ve tartı aletlerinin
hileli bir şekilde kullanılması yada hileli olarak karışık veya standartlara
aykırı mal satılması,
·
Toptancı halinden satın
alınmayan veya toptancı haline bildirilmeyen malların taşınması veya
depolanması,
·
Gümrük ve Ticaret
Bakanlığınca[14]
belirlenen asgarî şartların ve bilgilerin sözleşmelerde[15]
bulundurulmaması,
·
Malların, gıda
güvenilirliğine, kalite ve standardına, teknik ve hijyenik şartlara aykırı
olarak satışa sunulması.
3.000 TL İdari Para Cezası
Uygulanacak Eylemler;
·
Malın miktarının, satış
değerinin, komisyon oranı veya ücretinin yada kanunî kesintilerin üreticiye
gerçeğe uygun olmayarak intikal ettirilmesi,
·
Halde oluşan mal
atıklarının ayıklanarak hal içinde yada dışında toptan veya perakende
satılması,
5.000 TL İdari Para Cezası
Uygulanacak Eylemler;
·
Perakende satış yapan
üreticiler ile toptan veya perakende satış yapan diğer satıcıların; malları
cinsine, doğal özelliklerine, kalite ve standartlarına göre sınıflandırmak,
gıda güvenilirliğine, teknik ve hijyenik şartlara uygun olarak ürünün
özelliğine göre satışa sunmak ve satışa sunulan malların izlenebilirliğine
yönelik bilgileri içeren, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Gıda, Tarım ve
Köyişleri Bakanlığınca[16]
belirlenecek teknik özelliklere sahip künyelerin[17]
kap veya ambalajlarının üzerinde bulundurulmaması,
·
Malın kalitesine,
standardına veya gıda güvenilirliğine ilişkin belgelerde yada künyesinde
bilerek değişiklik yapılması, bunların tahrif veya taklit edilmesi yada
bunlarda üçüncü şahısları yanıltıcı ifadelere yer verilmesi.
10.000 TL İdari Para Cezası
Uygulanacak Eylemler;
·
Meslek mensuplarının[18],
serbest rekabeti engellemek amacıyla kendi aralarında veya üreticilerle ticarî
anlaşmalar yapmaları, uyumlu eylemde bulunmaları ve hâkim durumlarını kötüye
kullanmaları,
·
Piyasada darlık yaratmak,
fiyatların yükselmesine sebebiyet vermek veya fiyatların düşmesine engel olmak
için malların belirli ellerde toplanması, satışından kaçınılması, stoklanması,
yok edilmesi, bu amaçla propaganda yapılması veya benzeri davranışlarda
bulunulması,
·
Gerçeğe aykırı analiz
raporu düzenlenmesi veya gerçeğe aykırı bu raporun düzenlenmesine yardımcı
olunması,
2-
Pazar Yerlerindeki Tahsis
Sahipleriyle İlgili İdari Para Cezaları
200 TL idari para cezası verilecek eylemler;
·
Malların, gıda güvenilirliğine,
kalite ve standardına, teknik ve hijyenik şartlara aykırı olarak satışa
sunulması,
·
Aynı kap veya ambalaj
içine değişik kalitede ve/veya üzerinde yazılı olan miktardan az mal konulması,
·
Ölçü ve tartı aletlerinin
hileli bir şekilde kullanılması ya da hileli olarak karışık veya standartlara
aykırı mal satılması.
50
TL idari para cezası verilecek eylemler;
·
Pazar yerindeki satış
yeri dışında yada buralardaki geçiş yollarında mal teşhir edilmesi, satılması,
mal veya boş kap bulundurulması,
·
Pazar yerinde, çevreyi
rahatsız edecek şekilde satış yapılması, alıcı veya tüketiciye karşı sözlü veya
fiilî kötü muamelede bulunulması,
·
Pazar yerinde, atık
malzemelerin belirlenen şekilde veya alanlarda toplanmaması yada satış yerinin
temiz tutulmaması.
İdari para cezasını gerektiren fiillerin bir takvim yılı içinde tekrar
edilmesi halinde idari para cezası miktarı her tekrarda bir önceki cezanın iki
katı olarak verilir. Cezayı gerektiren fiilin 2. kez tekrar edilmesi halinde 2
kat, 3. kez tekrar edilmesi halinde verilecek olan ceza ilk cezanın 4 katı, 4.
kez tekrar edilmesi halinde ise 8 kat idari para cezası verilecektir. İdari
para cezalarının katlanarak verilebilmesi için ihlal edilen yasağın aynı
fiillerin tekrarı şeklinde gerçekleşmesi gerekmektedir.
Katlamalı idari para cezasının uygulanabilmesi fiillerin aynı takvim yılı
içinde olmasına bağlıdır. İhlallerden birisinin nisan ayında diğerinin ertesi
yıl şubat ayında olması halinde katlamalı idari para cezası verilemez.
3-
Belediyelerce Verilen
Faaliyetten Men Edilme Cezaları
Aşağıdaki
yazılı fiillerin bir takvim yılı içinde iki kez olması halinde aykırı
davranışta bulunan kişiler belediye encümeni tarafından bir aya kadar
faaliyetlerinden faaliyetten men edebilirler. Buradaki 1 aylık süre azami süre
olup daha az süreyle men cezası verme belediyenin takdirine bırakılmıştır.
Ayrıca, ihlalin ikinci kez olup olmadığı hususunun tespitinde takvim yılı esas
alınacaktır. Bu filler şunlardır;
·
Toptancı halinde yada
pazar yerindeki işyeri veya satış yeri dışında yada buralardaki geçiş
yollarında mal teşhir edilmesi, satılması, mal veya boş kap bulundurulması,
·
Toptancı halinde veya
pazar yerinde, çevreyi rahatsız edecek şekilde satış yapılması, alıcı veya
tüketiciye karşı sözlü veya fiilî kötü muamelede bulunulması,
·
Toptancı halinde veya
pazar yerinde, atık malzemelerin belirlenen şekilde veya alanlarda toplanmaması
yada satış yeri veya işyerinin temiz tutulmaması,
·
Malların etiketlenmesine[19],
pazar yerine mal getirilmesine[20],
bu yerlerde araç bulundurulmasına, satış yeri numarasını gösterir levhaya[21],
tahsis[22]
sahiplerince[23]
kullanılacak kimlik kartlarına[24]
ve bunlarca giyilecek kıyafetlere[25]
ilişkin olarak 5957 sayılı Yasa uyarınca çıkarılan yönetmeliklerdeki usul ve
esaslara aykırı hareket edilmesi.
B-
Cezalı Hal Rüsumu
Kanunun 8 nci maddesinde; toptancı haline bildirilmeden
toptancı hali dışında malların toptan alınıp satılması, malların, sınaî
üretimde kullanılmak veya ihraç edilmek üzere satın alınıp iç piyasada satışa
sunulması, malların, toptancı halinden satın alınmadan veya toptancı haline
bildirilmeden perakende satılması, malın miktarına, değerine, üretim şekline
veya künyesinde belirtilen diğer hususlara ilişkin gerçeğe aykırı beyanda
bulunulması durumlarında hal rüsumunun, tespitin yapıldığı yerdeki toptancı halinde
bir önceki gün o mallar için oluşan birim fiyatların en yükseği esas alınarak
belirlenen toptan satış bedelinin yüzde yirmi beşi oranında cezalı olarak
alınacağı ve bu kararın belediye encümenince verileceği hüküm altına
alınmıştır.
Hal rüsumunun cezalı olarak alınmasında malları taşıyan
nakliyeciler ya da depolayanların mal sahibiyle birlikte müteselsilen sorumlu
oldukları vurgulanarak sorumluluklar genişletilmiştir.
Benzer
düzenleme Sebze
ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’in 47 nci maddesinde
de yapılmıştır. Yönetmelikte, toptancı haline bildirilme yerine Bakanlık
bünyesinde elektronik ortamda kurulan ve internet tabanlı çalışan merkezi hal
kayıt sistemini ifade eden, internet sayfası olarak www.hal.gov.tryi
kullanan “sistem”e bildirimi tercih etmiştir.
Tespitin yapıldığı yerdeki toptancı
halinde o mallar için bir önceki gün fiyat oluşmamışsa o mallar için oluşan en
son birim fiyatlarının en yükseğinin esas alınacağı, tespitin yapıldığı yerde
toptancı hali bulunmaması durumunda cezalı hal rüsumu, karayolu mesafesi esas
alınmak üzere o yere en yakın il, ilçe veya belde merkezindeki belediye
toptancı halinde oluşan fiyatlar esas alınarak hesaplanacağı belirtilmiştir.
Cezalı hal rüsumuna yönelik olarak
Yönetmelik ekinde bulunan EK-2 tutanağı yetkili personelce düzenlenir ve
Encümene havale edilir. Tutanak, Tutanağın düzenlendiği günü takip eden ilk
belediye encümen toplantısında gündeme alınarak görüşülür ve karara bağlanır.
Eğer Encümence ceza verilmemesine karar vermişse buna ilişkin kararını
gerekçeli olarak almak zorundadır.
Encümence görüşülüp karara bağlanan
cezalı hal rüsumlarına ilişkin, ilgili belediyece bu amaçla açılan banka
hesabına yatırılmak suretiyle yapılır. Bu hesapta toplanan tutarın yarısı her
ayın sonunda tespit ve/veya yakalama eylemine bizzat ve fiilen katılan kamu
görevlilerine ikramiye olarak ödenir. Ancak, kamu görevlisine ödenen
ikramiyenin tutarı olay başına (2.000) ve yılda (90.000) gösterge rakamının
memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucunda bulunacak tutarı geçemez. Hesapta
kalan kısım ise belediyeye gelir olarak kaydedilir.
C-
Uygulamaya Yönelik Bir
Kaç Örnek
Örnek
1: “X” Belediyesi Zabıtalarından “A” ve “B” aldıkları bir ihbarı üzerine “Y”
Manavında 01.09.2012 tarihinde yaptıkları denetimde;
-
Manavın satış
reyonlarında hal kayıt sistemine bildirilmemiş 500 kg domates, 1000 kg
salatalık,
-
Manavın işyerinin arka
kısmında hal kayıt sistemine bildirilmemiş 3000 kg starking elma tespit
etmişlerdir.
-
Bir önceki gün halde
oluşan en yüksek fiyat domates için 4 TL, salatalık için 2 TL ve starking elma
için 5 TL’ dir.
İşlem Yapılacak Mal
|
Uygulanacak Ceza
|
Toplam fiyat
|
Ceza Miktarı
|
Tutanağın Sevk Yeri
|
Cezanın Paylaşımı
|
||
500 kg domates
|
Cezalı Hal Rüsumu[26]
|
2000 (500*4)
|
500 (2000.25/100)
|
Belediye Encümeni
|
A
|
B
|
Belediye
|
125
|
125
|
250
|
|||||
1000 kg salatalık
|
Cezalı Hal Rüsumu[27]
|
2000
(1000*2)
|
500 (2000*25/100)
|
Belediye Encümeni
|
125
|
125
|
250
|
3000 kg starking elma
|
15000
(3000*5)
|
3750 (15000*25/100)
+
2000
(İdari para cezası)
|
Belediye Encümeni
|
937,5
|
937,5
|
3875
(1875+2000)
İdari para cezasından kaynaklanan
gelirin tamamı Belediyeye aktarılır
|
-
“Y” Manavında 15.09.2012
tarihinde Belediye Zabıtası “c”, “d”, ve “e” tarafından yapılan denetimde,
manavın işyerinin arka kısmında hal kayıt sistemine bildirilmemiş 2000 kg ithal
muz tespit edilmiştir. İthal muz için bir önceki gün oluşan fiyat 2,5 TL’ dir.
Bu eylemde Cezalı Hal Rüsumu Tutanağı ve İdari Para Cezası Tutanağı ayrı ayrı
düzenlenerek tahakkuku için Belediye Encümenine gönderilir.
İşlem Yapılacak Mal
|
Toplam fiyat
|
Ceza Miktarı
|
Cezanın Paylaşımı
|
|||
2000 kg muz
|
4500
(2000 kg*2,5 TL)
|
1125 TL[30](4500*25/100)
+
4000 TL[31](İdari
para cezası- bir takvim yılında aynı eylem 2. Kez tekrarlandığı için)
|
C
|
D
|
E
|
Belediye
|
187,5
(1125/2/3)
|
187,5
(1125/2/3)
|
187,5
(1125/2/3)
|
4562,5
(1125/2+4000)
|
Örnek
2: İlçe Belediyeleri zabıtaları “a” ve “b”, Pazar yeri denetimleri esnasında;
-
“c” isimli pazarcının
yüksek sesle bağırmak suretiyle satış yaptığını
-
“d” isimli pazarcının mal
atıklarını Pazar geçiş yollarına bıraktığını
-
“e” isimli pazarcının tezgâhında hal kayıt
sistemine bildirilmemiş 1000 kg patates bulunduğu tespit etmişlerdir.
İşlem Yapılacak Pazarcı
|
Uygulanacak Ceza
|
Toplam fiyat
|
Ceza Miktarı
|
Cezanın Paylaşımı
|
||
|
|
|
|
A
|
B
|
Belediye
|
C
|
İdari Para Cezası[32]
|
-
|
50
|
0
|
0
|
50
|
D
|
İdari Para Cezası[33]
|
-
|
50
|
0
|
0
|
50
|
F
|
Cezalı Hal Rüsumu
|
1000
(1000*1[34])
|
250
(1000*25/100)
|
62,5
|
62,5
|
125
|
[1] 04.08.2012 tarih ve 28374 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanmıştır.
[2] 12.07.2012 tarih ve 28351 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanmıştır.
[3] 11.07.2012 tarih ve 28350 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanmıştır.
[4] 07.07.2012 tarih ve 28346 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanmıştır.
[5] Pazar yeri; Belediyelerce tespit edilecek yer ve
günlerde kurulan üretici ve semt pazarlarını ifade etmektedir. Semt pazarı
Üreticiler ve pazarcılar tarafından malların doğrudan tüketicilere perakende
olarak satıldığı açık veya kapalı pazar yerlerini belirtirken, üretici pazarı
ise Üreticilerin kendi ürettikleri malları perakende olarak doğrudan tüketicilere
sattıkları açık veya kapalı pazar yerlerini vurgulamaktadır.
[6]Belediye
toptancı hali, işletilmesi özel sektöre devredilmiş toptancı hali ve özel
toptancı hali ayrımı yapılmamıştır.
[7]Toptan satış miktarına yönelik Kanun ve Yönetmeliklerde
bir tanım olmamakla birlikte Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında
Yönetmelik’in 4 ncü maddesi, Pazar Yerleri Yönetmeliğinin 4 üncü maddesi ve
Sebze ve Meyve Üretici Örgütleri Hakkında Yönetmelik’in 3 üncü maddesinde
bildirim miktarının tanımı yapılarak aynı şey kastedilmiştir. Buna göre; adet
ile yapılan satışlarda 150 adet, bağ ile yapılan satışlarda 50 bağ, kilogram
ile yapılan satışlarda 100 kilogram toptan satış miktarını ifade etmektedir.
Belirtilen bu miktarlar üzerindeki satışlar toptan satış anlamına gelmektedir.
[8]Toptancı hal
yönetimince belirlenen ve malların üretici, üretici örgütü, komisyoncu ve
tüccarlar tarafından toptancı halinde toptan olarak alım satımının yapıldığı
yerler işyeri olarak tanımlanmaktadır.
[10] Üretici, Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı
Halleri Hakkında Yönetmelik’in 4 üncü maddesinde malları üretenler olarak,
Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik’in 4 üncü maddesinde Organik ve iyi tarım
uygulamaları kapsamında üretilen sertifikalı ürünler dâhil sebze veya meyve
üretenler olarak tanımlanmıştır.
[11]Sebze ve Meyve
Üretici Örgütleri Hakkında Yönetmelik’ in 4 üncü maddesinde Üreticilerce
24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu, 18/4/1972 tarihli ve
1581 sayılı Tarım Kredi Kooperatifleri ve Birlikleri Kanunu ile 1/6/2000
tarihli ve 4572 sayılı Tarım Satış Kooperatifleri ve Birlikleri Hakkında Kanuna
istinaden kurulan kooperatifler ve 29/6/2004 tarihli ve 5200 sayılı Tarımsal Üretici
Birlikleri Kanununa göre kurulan tarımsal üretici birlikleri, üretici örgütü
belgesi almak kaydıyla üretici örgütü olarak kabul edileceği hükme
bağlanmıştır.
[12]Söz konusu
fıkra: “ malların toptan satışı; üreticiler, üretici örgütleri, komisyoncular
ve tüccarlar tarafından yapılır” şeklindedir.
[13] Burada yasaklanan eylem, aynı hal içerisinde
komisyoncudan komisyoncuya veya tüccardan tüccara satıştır. Aynı hal içinde
komisyoncudan tüccara satışın önünde engel olmadığı gibi, bir haldeki tüccardan
başka bir haldeki tüccara yapılan satış serbesttir.
[14]Kanunda Sanayi ve Ticaret Bakanlığı geçmesine rağmen,
640 sayılı Gümrük ve Ticaret Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin Geçici Madde 2 hükmü gereği Bakanlık, Gümrük ve Ticaret
Bakanlığı olmuştur.
[15]Sözkonusu sözleşme Kanunun 5. maddesinin 13.
Fıkrasında; “Bakanlık, gerekli görülmesi hâlinde, tarafların haklarının
korunması ve yükümlülüklerinin tespit edilmesi, sözleşmelerin tarafların
aleyhine dengesizliğe yol açmayacak ve iyi niyet kurallarına uygun düşecek
biçimde düzenlenmesinin sağlanması amacıyla, üreticiler ile meslek mensupları
arasında veya meslek mensuplarının kendi aralarında yaptığı alım satım
işlemlerini düzenleyen sözleşmelerde bulunması gerekli asgarî şartları ve bilgileri
belirlemeye yetkilidir” şeklinde yer almış, ancak henüz Bakanlık tarafından
buna yönelik düzenleme yapılmamıştır.
[16]Kanunda Tarım ve Köyişleri Bakanlığı geçmesine rağmen
639 sayılı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 32. Maddesi hükmü gereği bu bakanlık Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı olmuştur.
[17]Sebze ve Meyve
Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’in42 nci maddesinde; bildirim
yapıldıktan sonra, sistem tarafından bu işleme ilişkin bir künyenin
oluşturulacağı ve künyenin, malın üretim yerini, cinsini, miktarını, hangi
üretici/işletmeye ait olduğunu, varsa sertifika bilgilerini ve Bakanlıkça uygun
görülen diğer hususları içereceği belirtilmiş, Geçici 1. Maddede ise künye
yerine, malın adı, cinsi, miktarı, üretim yeri ve ait olduğu
üretici/işletmecisine ilişkin bilgileri içeren ilgili mevzuata göre düzenlenmiş
fiyat etiketi, fatura ve benzeri belgelerin de 1/1/2014 tarihine kadar
kullanılabilineceği hüküm altına alınmıştır.
[19]Pazar Yerleri
Hakkında Yönetmelik’in 20 nci maddesine göre; Satışa sunulan her bir mal çeşidi
için, 23/2/1995 tarihli ve 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanuna
göre düzenlenen ve mala ilişkin bilgilerin yer aldığı, Ek-3’teki şekle uygun
fiyat etiketi kullanılır, etiketlerde, tüketicileri yanıltacak ifadelere yer
verilemez. Etiketler, mürekkepli veya tükenmez kalem ile doldurulur ve
etiketlerde kazıntı ve karalama yapılamaz, etiketlerde, satış birimi olarak
kilogram, adet, bağ, paket veya kutu ibareleri kullanılır. Satış birimi
kullanılırken küsurata yer verilmez, fiyat etiketleri, belediye veya belediyece
uygun görülmesi halinde ilgili meslek kuruluşu tarafından bastırılır ve dağıtılır.
[20]Pazar Yerleri
Hakkında Yönetmelik’in 17 nci maddesine göre; Belediyelerce belirlenen saatler
dışında; mal getirilmez, yükleme ve boşaltma yapılmaz, araç bulundurulmaz.
[21]Pazar Yerleri
Hakkında Yönetmelik’in 17 nci maddesine göre; Tanıtım levhası, satış yerinin
herkes tarafından kolaylıkla görülebilecek bir yerine yerleştirilir.
[22]Pazar Yerleri
Hakkında Yönetmelik’in 3 ncü maddesine göre tahsis; 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye
Gelirleri Kanunu uyarınca tahsil edilen işgaliye harcı karşılığında, semt ve
üretici pazarlarındaki satış yerlerinin geçici olarak kullanım hakkını ifade
etmektedir.
[23]Sebze ve Meyve
Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’in 4 ncü maddesi ile Pazar
Yerleri Hakkında Yönetmelik’in 3 ncü maddesinde tahsis sahibi; pazar yerlerinde
adına satış yeri tahsis edilmiş olan pazarcı ve üreticileri olarak
belirtilmiştir.
[24]Pazar Yerleri
Hakkında Yönetmelik’in 28 nci maddesinde; belediyece, tahsis sahipleri ile
bunların çalıştırdıkları kişilere, EK-5’te belirtilen şekle uygun kimlik kartı
verileceği ve bu kişilerin, verilen kimlik kartlarını yakalarına takmak zorunda
oldukları belirtilmiştir.
[25]Pazar Yerleri
Hakkında Yönetmelik’in 29 uncu maddesinde; tahsis sahipleri ile bunların
çalıştırdıkları kişiler, mevsim şartlarına uygun olarak özellikleri ilgili
meslek kuruluşunun görüşü alınarak belediyelerce belirlenen kıyafeti giymek
zorunda oldukları hüküm altına alınmıştır.
[26]5957 sayılı Kanunun 8 nci maddesi 8/c gereğince.
[27]5957 sayılı Kanunun 8 nci maddesi 8/c gereğince.
[28]5957 sayılı Kanunun 8 nci maddesi 8/c gereğince.
[29]5957 sayılı Kanunun 14 üncü Maddesi 1/ç gereğince.
[30]5957 sayılı Kanunun 8 nci maddesi 8/c gereğince.
[31]5957 sayılı Kanunun 8 nci maddesi 8/c, 14 üncü Maddesi
1/ç ve 3. fıkralar gereğince.
[32]5957 sayılı Kanunun 13 üncü Maddesi 1/j ve 14 üncü
maddesi 2. Fıkra gereğince.
[33]5957 sayılı Kanunun 13 üncü Maddesi 1/k ve 14 üncü
maddesi 2. Fıkra gereğince.
[34]Bir önceki gün patates için halde oluşan en yüksek
fiyat 1 TL olarak varsayılmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder