GİRİŞ
Trafik siciline tescilli olan otomobil, arazi
taşıtı, minibüs, kamyonet ve kamyon niteliğindeki motorlu kara taşıtlarını
ifade eden ikinci el motorlu kara taşıtlarının ticaretine ilişkin usul ve
esasları düzenlemek amacıyla Gümrük ve Ticaret Bakanlığı (Bakanlık) tarafından
hazırlanan Yönetmelik taslağı kamuoyunun görüşüne açılmıştır.
İkinci
el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden gerçek ve tüzel kişi tacirler
ile esnaf ve sanatkârların ikinci el taşıt alım satım faaliyetlerini,
noterlerin bu faaliyetlere ilişkin yükümlülüklerini, yetki belgesi ve satış
sertifikası verilmesi, yenilenmesi ve iptaline ilişkin usul ve esasları, ikinci
el taşıt ticareti yapılan işletme, toplu işyeri ve pazarlarda aranan şartları,
Bakanlık ve İşyeri açma ve çalışma ruhsatını vermeye yetkili belediye veya il
özel idareleri ile diğer idareleri olan yetkili idarelerin ikinci el taşıt
ticaretine ilişkin görev, yetki ve sorumluluklarını kapsayan bu taslak
14/1/2015 tarihli ve 6585 sayılı Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında
Kanunun 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine dayanılarak
hazırlanmıştır[1].
İKİNCİ EL TAŞIT TİCARETİYLE İŞTİGAL EDEBİLECEK KİŞİLER KİMLERDİR.
İkinci el taşıt ticareti
bundan sonra yetki belgesi ve satış sertifikasına sahip olanlar tarafından gerçekleştirilecektir.
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce işyeri açma ve çalışma ruhsatı
alarak ikinci el taşıt ticaretiyle iştigal etmeye başlamış olan gerçek ve tüzel
kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârlar durumlarını üç yıl içinde yetki belgeleri
ve satış sertifikalarını almak zorundadırlar
Yetki Belgesi ve Satış Sertifikası Alma Zorunluluğu
İkinci el taşıt ticareti
tacirler ile esnaf ve sanatkârlar tarafından yapılır. İkinci el taşıt
ticaretiyle iştigal edecek tacirler ile esnaf ve sanatkârların her bir
işletmesi için ayrı ayrı yetki belgesi alması gerekmektedir.
İkinci el taşıt ticaretiyle
iştigal edilebilmesi için ticari işletmeler ile esnaf ve sanatkâr işletmeleri
tarafından alınması gereken belgeyi ifade eden yetki belgesi alınabilmesi için
gerçek kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârların kendileri, ticaret
şirketlerinde ve diğer tüzel kişi tacirlerde temsile yetkili kişilerden en az
birinin, şubelerde ise şube müdürünün;
·
Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olması,
·
Müflis olmaması veya konkordato ilan etmemiş
olmaması,
·
Başvuru tarihinden önceki son beş yıl içinde
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu çerçevesinde hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat
karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı
değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından hüküm giymemiş olmaması ve
·
Satış sertifikasına sahip olması gerekmektedir.
Satış
Sertifikası Nedir?
Satış sertifikası; yetki belgesi almak zorunluluğu bulunan
kişiler ile ikinci el taşıt ticareti yapılan işletmelerde pazarlama ve satış
personeli olarak çalışan kişilerce alınması gereken belgeyi ifade etmektedir.
Satış sertifikasına sahip olmayan gerçek kişiler bir
takvim yılı içinde, kendileri veya başkaları adına tescilli üçten fazla ikinci
el taşıt satışı yapamaz.
Satış sertifikasına sahip olan gerçek kişiler bir
takvim yılı içinde üçten fazla ikinci el taşıt satışını yalnızca sahibi,
temsilcisi veya müdürü olduğu ya da pazarlama ve satış personeli olarak
çalıştığı işletme adına yapabilir.
İkinci el taşıt ticaretiyle iştigal etmeyen esnaf ve
sanatkârlar, tacirler ve tacir olmayan özel hukuk tüzel kişilerinin bir takvim
yılı içinde, kendileri adına tescilli üçten fazla ikinci el taşıt satışı
yapabilmeleri için, bu taşıtların en az üç yıldır kendileri adına tescilli
olması gerekir.
Vakıf ve dernekler ile ticaret şirketleri gibi özel
hukuk tüzel kişilerinin tasfiyesi, ticari işletmeler ile esnaf ve sanatkâr
işletmelerinin ise kapanışı nedeniyle yapacakları satışlarda bu şart aranmaz.
İkinci el taşıt ticareti yapılan işletmelerde pazarlama
ve satış personeli olarak çalışılabilmesi için satış sertifikası alınır.
Satış sertifikası alabilmek için;
·
Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak,
·
Müflis olmaması veya konkordato ilan etmemiş
olmamak,
·
Başvuru tarihinden önceki son beş yıl içinde
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu çerçevesinde hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat
karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı
değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından hüküm giymemiş olmamak ve
·
Satış sertifikası eğitimi ve sınavını başarmış
olmak gerekmektedir.
Satış sertifikası eğitimi ve sınavı
Eğitim programı, ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarının görüşleri alınarak Bakanlık tarafından veya Bakanlıkça uygun
görülen üniversite ya da kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşu tarafından
hazırlanır ve uygulanır.
Eğitim programı; ikinci el taşıt stok yönetimi,
sözleşme hukuku, temel araç bilgileri, bilgi teknolojileri, satış ve pazarlama,
satış prosedürleri ve satış sonrası işlemler, tüketici hakları, müşteri
ilişkileri yönetimi, iş güvenliği, etkili iletişim yöntemleri ve meslek etiği
dersleri ile Bakanlıkça belirlenen diğer dersleri içerir.
Eğitim programındaki derslerin en az yüzde
yetmişine katılım sağlayanların başarılı olduğu kabul edilir.
Bakanlık, eğitim programına ek olarak yazılı
sınav şartı da getirebilir. Bu durumda başarılı sayılabilmek için her bir
dersin en az yüzde yetmişine katılım sağlanmalı ve sınavdan en az altmış puan
alınmalıdır.
Eğitim ve sınava ilişkin diğer usul ve esaslar
ile satış sertifikası eğitim ve sınav ücretleri Bakanlıkça belirlenir.
Yetki belgesi ve satış sertifikasının
verilmesi, yenilenmesi ve iptali
Yetki belgesi ve satış sertifikasının verilmesi,
yenilenmesi ve iptal edilmesine ikinci el taşıt ticaretinin yapıldığı
işletmenin bulunduğu yerdeki Ticaret il müdürlüğü yetkilidir. Yetki belgesi ve
satış sertifikasının içeriği Bakanlık tarafından belirlenir Yetki belgesine
sahip işletmelerin güncel listesi her yıl ocak ayında Ticaret il müdürlüğünce
ilgili ticaret sicili müdürlüğüne yazılı olarak gönderilir.
Yetki belgesi verilmesi veya
yenilenmesine ilişkin başvurularda yetki belgesi verilme şartlarının, satış
sertifikasının verilmesi veya yenilenmesine ilişkin başvurularda ise satış
sertifikası verilme şartların sağlandığını gösterir belgeler aranır.
Yetki belgesi veya satış
sertifikası alınması için gerekli şartlardan birinin kaybedilmesi halinde bu
durum, yetki belgesi veya satış sertifikası sahibi tarafından il müdürlüğüne
yazılı olarak derhal bildirilir. Bu bildirim ya da anılan şartların
kaybedildiğinin il müdürlüğünce tespiti üzerine yetki belgesi veya satış
sertifikası iptal edilir.
Yetki belgesi ve satış
sertifikasının geçerlik süresi beş yıldır. Yetki belgesi ve satış sertifikası
devredilemez. Yenileme talebi, geçerlik süresinin sona ermesinden en az otuz
gün önce yapılır. Posta yoluyla yapılan başvurular geçersizdir.
Yetki belgesi ve satış
sertifikası yenileme işlemlerinde eğitim şartı aranmaz. Ancak, Bakanlık,
yenileme öncesinde eğitim ve/veya sınav şartı getirebilir.
Yetki belgesine sahip işletmenin
iştigal konusunu değiştirmesi veya ticareti terk etmesi gibi hallerde bu durum,
ticaret sicili veya esnaf ve sanatkarlar sicilinde tescilin yapıldığı tarihten
itibaren on beş gün içinde ilgili sicil müdürlüğü ve işletme tarafından il
müdürlüğüne yazılı olarak bildirilir. Bildirim üzerine yetki belgesi iptal
edilir.
İKİNCİ EL TAŞIT SATIŞI İŞLEMLERİ
Aracılık Ve Taşıt Teslim Belgesi
Satışa sunulmak üzere ikinci el taşıt ticaretiyle
iştigal eden işletmelere teslim edilen ikinci el taşıtlar için taşıtın adına
tescilli olduğu kişi ile işletme arasında taşıt teslim belgesi düzenlenir.
Taşıt teslim belgesi, birer nüshası taraflarda kalacak
şekilde en az iki nüsha olarak düzenlenir ve bu belgede aşağıdaki bilgilere yer
verilir:
·
Tarafların adı ve soyadı veya ticaret unvanı ve
işletme adı ile kimlik ve iletişim bilgileri.
·
Satışa sunulmak üzere işletmeye teslim edilen
ikinci el taşıtın ruhsat ve kilometre bilgileri ile boyalı ve değişen parça
bilgileri; ikinci el taşıt sahibi tarafından beyan edilen taşıta ilişkin arıza
ve kusur bilgileri ile güvenlik, iç donanım, dış donanım ve multimedya
özellikleri gibi diğer bilgiler.
·
İkinci el taşıt ticaretiyle iştigal eden
işletmeye hizmeti karşılığında ödenecek ücretin
tutarı.
·
İkinci el taşıtın satışa sunulmak üzere
işletmede kalacağı süre.
·
Tarafların tebligat adresleri ve imzaları.
Satışa sunulmak üzere işletmeye
teslim edilen ikinci el taşıtta, taşıt teslim belgesinde belirtilen süre içinde
oluşabilecek herhangi bir arıza ve maddi hasardan ikinci el taşıt ticaretiyle
iştigal eden işletme sorumludur.
Taşıt teslim belgesinin şekli ve
ikinci el taşıt ticaretiyle iştigal eden işletmeye hizmeti karşılığında
ödenecek ücretin üst sınırı Bakanlıkça belirlenebilir.
İkinci el taşıtın tanıtımı
Satışa sunulan ikinci el taşıtın üzerinde kolaylıkla
görülebilir ve okunabilir şekilde taşıta ilişkin tanıtıcı bilgilerin yer aldığı
bir tanıtım kartı bulundurulur. Tanıtım kartında yer alan bilgiler taşıt teslim
belgesindeki bilgilerle uyumlu olmalıdır.
Tanıtım kartında; taşıtın üretim yılı, markası ve
modeli, motor ve şasi numarası, plakası, yakıt türü, kilometresi, satış fiyatı,
boyalı ve değişen parçaları ile hasar kaydı olması halinde Trafik Sigortaları
Bilgi Merkezi kayıtlarındaki bilgilere yer verilir.
Satışa sunulan ikinci el taşıtlar elektronik ortamda da
tanıtılabilir. Bu halde, ikinci el taşıt ticaretiyle iştigal edenler ikinci
fıkrada belirtilen bilgilere elektronik ortamda da yer verir.
Ekspertiz Raporu
Yetki belgesine sahip işletme tarafından ikinci el
taşıt satışı öncesinde ekspertiz raporu alınır ve raporun bir nüshası satış
esnasında alıcıya teslim edilir. On yaş veya iki yüz bin kilometrenin
üzerindeki ikinci el taşıtlar için ekspertiz raporu alınması zorunlu değildir.
Ekspertiz raporu masrafı yetki belgesine sahip işletme
tarafından karşılanır.
Ekspertiz raporunda ikinci el taşıtın özellikleri ile
arıza ve hasar durumuna ilişkin bilgilere yer verilir.
Ekspertiz raporu, Bakanlık veya Bakanlıkça belirlenen
kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşu tarafından yetkilendirilen kişiler
tarafından düzenlenir.
Ekspertiz raporunda yer verilecek diğer bilgiler,
ekspertiz raporunu düzenleyecek kişilerde aranan nitelikler ve bu kişilerin
yetkilendirilmesine ilişkin hususlar ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının görüşü
alınarak Bakanlıkça belirlenir.
Alıcıya teslimi sırasında ekspertiz raporunda yer
verilen motor, şanzıman, kilometre, boya ve değişen parça bilgilerinden bir
veya birden fazlasına uygun olmayan ikinci el taşıtlar kusurlu kabul edilir.
İkinci el taşıt satışını yapan işletmeler ile ekspertiz
raporunu düzenleyen kişiler ekspertiz raporundaki bilgilerin taşıtın gerçek
durumunu yansıtmamasından müteselsilen sorumludur.
Kusurlu ikinci el taşıtlar hakkında bu maddede yer
almayan hususlarda 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Borçlar Kanunu ile
7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve
ikincil mevzuatının ayıplı mala ilişkin hükümleri uygulanır.
Ekspertiz raporuna ilişkin olarak elirtilen hususlar,
bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde
belirlenir.
İkinci El
Taşıtlarda Garanti
İkinci el taşıtın motor, şanzıman, tork
konvertörü, diferansiyel ve elektrik sistemi, satış tarihinden itibaren altı ay
veya on bin kilometre, satışı yapan veya satışa aracılık eden işletmenin
garantisi altındadır. Bu parçalarda; garanti süresi içinde meydana gelen
arızalar işletme tarafından, arızanın niteliğine göre üç ayı geçmeyen makul bir
süre içinde giderilir. Arızanın giderilmesine ilişkin masraflar işletmeye
aittir. Üç aylık sürenin tespitinde taşıt sahibinin işletmeye yazılı olarak
başvurduğu tarih dikkate alınır.
Arızanın giderilmesi amacıyla taşıtın işletmeye
teslim edildiği tarihten itibaren üç gün içinde, işletme tarafından taşıt
sahibine arıza süresince kullanılmak üzere ücretsiz ikame taşıt tahsis edilir.
İşletmeler birinci fıkrada belirtilenlere ilave
garantiler verebilir.
İkinci el taşıt satışlarında aşağıdaki parça,
durum, işlem ve arızalar garanti kapsamı dışındadır:
·
On yaş veya iki yüz bin kilometrenin üzerindeki
ikinci el taşıtlar.
·
Aracın normal kullanımı nedeniyle kayışlar, egzoz,
amortisör, debriyaj, ön dişli takımı, fren balataları ve pabuçları, diskler,
contalar gibi parçalarda meydana gelen aşınma ve yıpranmalar.
·
Garanti kapsamındaki bir parçada meydana gelen
arızanın doğrudan sonucu olarak hasar görmedikçe veya zayi olmadıkça; bujiler,
katalitik konvertörler, hava filtresi, yağ filtresi, yakıt filtresi, cam
silecek lastikleri, klima devresinin doldurulması için kullanılan maddeler,
ilave edilen yağlar, soğutma sıvıları, fren sıvıları ve diğer katkı maddeleri.
·
Garanti kapsamındaki bir parçada meydana gelen
arızanın doğrudan sonucu olarak hasar görmedikçe veya zayi olmadıkça, koltuk
aksesuarlarının temizlenmesi ve onarılması dahil olmak üzere kaportanın ve
kabinin normal bakımı için yapılan masraflar.
·
Kaporta işleri, süslemeler, paspas, lastikler,
jantlar, akü, farlar, park lambaları, camın ve farların kırılması veya
çatlaması.
·
Elektronik parçalar ve komponentler.
·
Parça değişimi yapılarak veya yapılmaksızın,
düzenli önleyici işlemler, kontroller ve ayarlamalar.
·
İkaz lambaları sistem arızası gösterdiği halde
aracı kullanmaya devam etmenin veya bilerek veya bilmeyerek uygun olmayan ya da
kalitesiz yağların veya yakıtın kullanılmasının sebep olduğu arızalar.
·
Hatalı kullanım, kaza, hırsızlık, hırsızlık
girişimi, yangın, infilak, vandallık veya doğal afetler nedeniyle hasar gören
veya zayi olan parçalar.
·
Taşıtın ihmal edilmesinin veya uygun olmayan bir
şekilde kullanılmasının veya aracın gereği gibi çalışması için lüzumlu olan
sıvıların donmasının sebep olduğu arızalar.
·
Bakım işlemlerinin muayene ve bakım planına
uygun olarak yapılmaması nedeniyle meydana gelen arızalar.
·
Taşıt üreticisinin veya ithalatçısının
sorumluluğunda bulunan ve satış sonrasında taşıta yapılan herhangi bir eklenti
nedeniyle oluşan hasar ve arızalar.
·
Trafik sicilinde “Trafikten çekilerek tescili
silinmiştir.” kaydı bulunan taşıtlar.
Noterlerin yükümlülükleri
·
İkinci el taşıt ticaretiyle iştigal eden işletme
adına yapılan ikinci el taşıt satışlarında, bu işletme adına düzenlenmiş yetki
belgesi aranır ve bu belge ibraz edilmeden satış işlemi gerçekleştirilemez.
·
İkinci el taşıt ticaretiyle iştigal eden
işletmelerde pazarlama ve satış personeli olarak çalışan kişilerce vekâleten
yapılan ikinci el taşıt satışlarında, bu personelin satış sertifikası ve adına
satış yapılan işletmenin yetki belgesi aranır. Bu belgeler ibraz edilmeden
satış işlemi gerçekleştirilemez.
·
Gerçek kişilerce bir takvim yılı içinde asaleten
veya vekâleten yapılan üçüncü satıştan sonraki ikinci el taşıt satışlarında,
yetki belgesi ve satışı yapan kişi adına düzenlenmiş satış sertifikası aranır.
Bu belgeler ibraz edilmeden satış işlemi gerçekleştirilemez.
·
İkinci el taşıt ticaretiyle iştigal etmeyen
esnaf ve sanatkârlar, tacirler ve tacir olmayan özel hukuk tüzel kişileri adına
tescilli ikinci el taşıtların satışında, bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinin
dördüncü fıkrasına göre işlem tesis edilir.
·
İbraz edilen yetki belgesi ve satış
sertifikasının birer örneği noter tarafından muhafaza edilir.
İKİNCİ EL
TAŞIT TİCARETİ YAPILAN YERLERDE ARANAN ŞARTLAR
İkinci el taşıt
ticareti; bireysel, toplu işyerleri ve taşıt pazarlarında yapılır. Her birinde
aranacak şartlar farklılaştırılmıştır.
İkinci el taşıt ticareti yapılacak işletmelerin aşağıda belirtilen
şartları haiz olup olmadığı işyeri açma ve çalışma ruhsatı verilmeden önce
yetkili idareler tarafından kontrol edilir ve bu şartları haiz olmayan
işletmelere ruhsat verilemez. Toplu işyeri projelerinin aşağıda belirtilen
fiziksel şartları haiz olup olmadığı yapı ruhsatı verilmeden önce yetkili
idareler tarafından kontrol edilir ve bu şartları haiz olmayan işyerlerine
ruhsat verilemez.
Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce oluşturularak faaliyete geçen, ikinci el taşıt
ticaretinin bir yapı veya alan bütünlüğünde yürütüldüğü ve içinde ikinci el
taşıt ticaretiyle iştigal eden en az üç işletme bulunan işyerleri, Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde Yönetmeliğe uygun hale
getirilir.
Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulan ikinci el taşıt pazarları, Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl içinde Yönetmeliğe uygun hale
getirilir.
Bireysel ikinci
el taşıt ticareti yapılan işletmeler
Bireysel olarak ikinci el taşıt ticareti yapan
işletmelerin;
·
İmar mevzuatı çerçevesinde belirlenen ticaret
alanlarında, çevreye ve trafiğe yük getirmeyecek yerlerde ve ikamet amaçlı
kullanılmayan yapılarda açılması,
·
En az iki yüz metrekare alana sahip olması,
·
Net yüksekliğinin üç metreden fazla olması,
·
LPG’li ikinci el taşıtların teşhir edilebileceği
açık alana sahip olması,
·
Taşıtların giriş ve çıkış yapmalarına uygun
olarak düzenlenmiş giriş ve çıkış kapılarının bulunması, çıkış kapısının
tehlikeli durumlarda kolay tahliyeye imkân verecek nitelikte olması,
·
Mali sorumluluk sigortasının yapılmış ve satışa
sunulan ikinci el taşıtların mali sorumluluk sigortası kapsamına alınmış
olması,
·
Yetki belgesine sahip olması gerekmektedir
İkinci el taşıt ticaretinin yapıldığı işletmelerde
LPG’li taşıtlar açık alanda teşhir
edilir.
Toplu işyerleri
İkinci el taşıt ticaretinin birden fazla işletme
tarafından bir arada yürütülebilmesi amacıyla, bir yapı veya alan bütünlüğünde
en az üç işletmenin faaliyet göstereceği toplu işyerleri oluşturulabilir. Toplu
işyerleri oluşturulurken, bu işyerlerinin çevreye ve trafiğe getireceği yükler
ile ikamet amaçlı kullanılan yerlere uzaklığı ve ulaşım imkânları dikkate
alınır.
Toplu işyerleri;
·
Yönetim odası, kadın ve erkekler için ayrı ayrı
olacak şekilde ibadet yeri, çalışanların beslenme ihtiyaçlarının karşılanacağı
işyeri alanı, dinlenme alanı ve yeterli sayıda tuvalete sahip olması.
·
En az on işletmenin faaliyet gösterdiği veya
toplam çalışan sayısı en az elli olan toplu işyerlerinde sağlık odası ve en az
bir sağlık personeli bulunması.
·
Toplam inşaat alanının en az dörtte biri
oranında otoparka sahip olması gerekmektedir.
Toplu işyerlerinde, taşıt alım ve
satımı ile devir işlemlerinin hızlı ve etkin bir şekilde yapılabilmesi amacıyla
noter ve banka şubesi gibi birimlere yer verilebilir.
Toplu işyerlerindeki işletmeler bireysel ikinci el
taşıt ticareti yapılan işletmeler için öngörülen
şartları haiz olmalıdır.
İkinci el taşıt
pazarları
İkinci el taşıt pazarları belediyeler tarafından
kurulur ve işletilir. Belediyeler bu yerlerin kurulması ve işletilmesi
yetkisini özel hukuk tüzel kişilerine devredebilir.
İkinci el taşıt pazarı olarak kurulan ve
işletilen alanlar;
·
Çevreye ve trafiğe getireceği yükler ile ikamet
amaçlı kullanım yerlerine uzaklığı ve ulaşım imkânları dikkate alınarak
belirlenen uygun alanlarda kurulması,
·
Nüfusu on binden az olan yerlerde en az beş bin
metrekare, on binden fazla olan yerlerde en az on bin metrekare büyüklüğünde
olması,
·
İkinci el taşıt satışı için ayrılan alanların
zemininin beton, asfalt veya diğer uygun malzemelerden oluşturulması ve olumsuz
hava şartlarından korunmak amacıyla gerekli tedbirlerin alınmış olması,
·
İhtiyaca cevap verebilecek şekilde hoparlör
sistemi, çöp kutuları, aydınlatma sistemi, yangın söndürme araç ve gereçleri,
güvenlik kamerası, zabıta bürosu, kadın ve erkekler için ayrı ayrı olacak
şekilde ibadet yeri, taşıt yıkama yerleri, tuvalet ve dinlenme yerlerinin
bulunması,
·
Beş bin metrekareden küçük olan ikinci el taşıt
pazarlarında en az üç adet bağımsız giriş ve çıkış kapısı, beş bin metrekareden
büyük olan ikinci el taşıt pazarlarında ise en az beş adet bağımsız giriş ve
çıkış kapısının bulunması, giriş ve çıkışların iç ve dış trafiği aksatmayacak
şekilde düzenlenmesi ve yönlendirme levhalarıyla gösterilmesi ve ihtiyaca cevap
verebilecek şekilde ziyaretçiler için ücretsiz otopark alanına sahip olması
gerekmektedir.
DENETİM VE CEZA
HÜKÜMLERİ
Uygulamada çıkan sorunlar ve şikâyetlerle ilgili olarak
ikinci el taşıt ticaretinin yapıldığı işletmeler ile toplu işyerleri ve ikinci
el taşıt pazarları nezdinde denetim yapmaya Bakanlık yetkilidir. Bakanlık bu
yetkisini il müdürlükleri aracılığıyla da kullanabilir.
Yetkili idareler, Bakanlığın talebi üzerine, ikinci el
taşıt ticaretinin yapıldığı işletmeler ile toplu işyerleri nezdinde ön inceleme
mahiyetinde denetim yapmakla görevlidir. Yetkili idareler tarafından yapılan
denetimin sonuçları, denetimin sonuçlandığı tarihten itibaren on beş gün içinde
il müdürlüğüne bildirilir.
Belediyeler, yetkilerini devrettikleri özel hukuk tüzel
kişilerince kurulan ve işletilen ikinci el taşıt pazarları nezdinde denetim
yapmakla görevli ve yetkilidir.
Yönetmeliğe aykırı hareket eden işletmeler hakkında üç bin Türk
lirası idari para cezası
Bakanlığın talebi üzerine yetkili idareler tarafından
Denetime yetkili olanlara bilgi ve belge vermeyen,
eksik veren veya denetim elemanlarının görevlerini yapmalarını engelleyenler
hakkında iki bin Türk lirası idari para cezası ise
Bakanlık tarafından uygulanır
İkinci el taşıt pazarlarını kuran ve işleten özel hukuk
tüzel kişileri hakkında üç bin Türk
lirası, idari para cezası
doğrudan ya da Bakanlığın talebi üzerine belediyeler tarafından uygulanır.
Bakanlık idari para cezası uygulama yetkisini Genel
Müdürlüğe ve il müdürlüklerine devredebilir.
SONUÇ
29/01/2015
tarihinde Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 6585 sayılı Perakende
Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun uygulamasına yönelik olarak ikinci el
motorlu kara taşıtlarının ticaretine ilişkin usul ve esasların düzenlenmesi
amacıyla “İkinci El Motorlu Kara Taşıtlarının Ticareti Hakkında Yönetmelik
Taslağı” ikinci el motorlu kara taşıtı alım satımı gibi ticari faaliyetleri
yürütenlere yönelik mesleki davranış kurallarının belirlenmesi ve bu
faaliyetlerin yürütülmesine ilişkin düzenlemelerin yapılması hedeflenmektedir.
Bu doğrultuda, ikinci el motorlu kara taşıtlarının ticaretine ilişkin genel
ilkeler, ikinci el taşıt ticaretiyle iştigal edebilecek kişilerin nitelikleri,
ikinci el taşıt ticareti ile iştigal edilebilmesi için alınması gerekli eğitim
ve belgeler, ikinci el taşıt ticaretinin yapılacağı yerlerde aranan şartlar,
kusurlu ikinci el taşıtlar ve sorumluluk, ikinci el taşıtlarda garanti gibi
hususların düzenlenmesi planlanmıştır.
Yönetmeliğin
yayımlanmasıyla birlikte, ikinci el taşıt, ikinci el taşıt ticareti, satış
sertifikası gibi Taslağa ilişkin temel kavramlar hukuk literatürüne girecektir.
Yönetmelikle ikinci el taşıt
ticaretinde uyulması gereken genel ilkeler ortaya konulmuş, ikinci el taşıt
ticaretiyle iştigal edebilecek kişilerin nitelikleri açık bir şekilde
düzenlenmiş ve satışa sunulan ikinci el taşıtlarla ilgili hususlar detaylı bir şekilde
belirtilmiştir
[1]
Söz konusu bend şu
şekildedir: “b) Taşınmaz ve ikinci el motorlu kara taşıtı alım satımı gibi ticari faaliyetleri yürütenlere
yönelik mesleki davranış kurallarını belirlemeye ve bu faaliyetlerin
yürütülmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder