25 Temmuz 2018 Çarşamba

BELEDİYE TOPTANCI HALLERİNİN ÖZELLEŞTİRİLMESİ



Not: Bu Makale Yerel Yönetim ve Denetim Dergisi, Cilt 17, Sayı 12,  Aralık 2012’ te yayımlanmıştır.
5957 sayılı Sebze ve Meyveler İle Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun veya kamuoyunda bilinen kısa adıyla Hal Kanunu, yürürlükten kalkmış 552 sayılı Yaş Sebze ve Meyve Ticaretinin Düzenlenmesi ve Toptancı Halleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve buna bağlı ikincil mevzuatın aksine, mevzuatta olmamasına rağmen uygulamada yer edinmiş eylemlerin hukuksal temellerini oluşturmuştur.
Sözü edilen eylemlerden biri de; belediye toptancı hallerinin işletme yetkilerinin özel sektöre devredilmesidir. Mülga KHK ve yönetmeliklerde bu devirlerin usul ve esaslarının nasıl olacağı konusunda herhangi bir hüküm olmamasına rağmen uygulamada bazı belediyelerin toptancı hallerini özel sektöre devrettikleri bilinmektedir.
5957 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin 3 üncü fıkrasında; “Belediyeler, kurdukları toptancı hallerinin işletilmesini belediye meclisince belirlenecek süre, bedel ve koşullarda devredebilir. Devir işlemlerinin tabi olacağı hükümler, devredilecek işletmelerde aranılacak şartlar ile devir işlemlerine ilişkin diğer usul ve esaslar Bakanlık ve İçişleri Bakanlığınca birlikte belirlenir”. Hükmü bulunmaktadır. Böylelikle eski mevzuat döneminde fiili olan durum hukuksal temele oturtulmuştur.
5957 sayılı Kanunun 3, 5, 9, 12, 15 ve 16 ncı maddelerine dayanılarak hazırlanan ve 7 Temmuz 2012 tarihli 28346 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmelik’ in “Toptancı hallerinin işletilmesi ve devri” başlıklı 14 ncü maddesi, belediye toptancı hallerinin işletim yetkilerinin devir usullerini düzenlemektedir.
Uygulamada işletme bakımından belediye toptancı hali, özel toptancı hali ve işletim yetkisi devredilmiş toptancı hali olmak üzere 3 tür toptancı hali olmasına rağmen mevzuat, işletim yetkisi devredilmiş toptancı hali kavramını tanımlamaktan kaçınmıştır. Yönetmeliğin kamuoyuna sunulan taslağında[1]; işletilmesi belediye meclisince belirlenecek süre, bedel ve koşullarda gerçek veya tüzel kişilere devredilen belediye toptancı halleri ibaresi İşletim yetkisi devredilmiş toptancı halinin tanımı olarak yapılmışken bu tanım yayımlanan yönetmeliğe girmemiştir. Bu noktada toptancı halinin mülkiyetinin dikkate alındığı görülmektedir. Zira, özel toptancı hallerinin aksine işletim yetkisi devredilmiş toptancı hallerinde halin mülkiyeti belediyeye aittir.
Sözü edilen Yönetmelik maddesine göre; Belediyeler, kurdukları toptancı hallerinin işletilmesini devredebilirler. Devrin süresi, bedeli ve şartları belediye meclisince belirlenir. Ancak yapılan devir, belediyenin sorumluluğunu ortadan kaldırmamaktadır. Örneğin, Belediyeler bu devir işlemini öne sürerek toptancı hallerinde gerçekleştirmeleri gereken modernizasyon çalışmaları, alt yapı eksiklerinin giderilmesi gibi sorumluluklarından kurtulamazlar.
Devir ile ilgili olarak Belediyelere verilen bu yetkiyi devralacak işletmelerin özellikleri anlamında sınırlandırılmıştır. Belediyeler her işletmeye devir yapamayacağı gibi her işletme de devir işleminde taraf olamayacaktır.
Devir işlemi, belediye ile halin işletilmesini devralacak işletmeler arasında sözleşmelerle yapılır ve sözleşmeler, yetkili temsilciler tarafından imzalanır.
İŞLETİM YETKİSİNİN DEVREDİLECEĞİ İŞLETMELERİN ÖZELLİKLERİ
Toptancı halin işletim yetkisini devralmak isteyen işletmelerde aranacak şartlar için Yönetmelik’in 12nci maddesinin birinci fıkrasına atıfta bulunulmuş, böylelikle bu işletmelerde aranacak şartlar ile özel toptancı hal kurucularında aranacak şartlar aynı düzlemde sayılmıştır.
Yönetmeliğin 12 nci maddesinin birinci fıkrasında belirlenen şartların işletim yetkisini devralacak işletmeler bağlamında, bu işletmelerin tüzel kişilerce kurulmasının esas olduğu ve aşağıda belirtilen şartlara sahip olması gerektiği belirtilmiştir:
a) Tüzel kişinin anonim şirket veya kooperatif şeklinde kurulması,
b) Tüzel kişinin ödenmiş sermayesinin küçük ve orta toptancı halleri için en az beş yüz bin, büyük toptancı halleri için ise en az bir milyon Türk Lirası olması,
c) Ana sözleşmesinin Kanun ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun olması ve bu sözleşmenin amaç bölümünde toptancı hal kurmak ve işletmek ibaresine yer verilmesi,
ç) Yönetim Kurulu üyelerinin yedinci fıkranın (c) bendinde aranılan şartlara sahip olması ve bu kişiler ile şirketin mali ve ticari itibar bakımından engel bir durumunun bulunmaması,
d) En az iki yüz elli bin Türk Lirası tutarında teminat verilmesi,
e) Vergi mükellefi olması,
f) İlgili mevzuatla aranılan diğer şartlara sahip olması gerekmektedir.

Bu işletmelerden ise aşağıdaki belgelerin istenileceği ikinci fıkrada hüküm altına alınmıştır:
a) Ana sözleşmenin onaylı örneği,
b) Birinci fıkrada belirtilen sermayenin ödendiğine dair yeminli mali müşavir raporu,
c) Yönetim Kurulu üyelerinin yedinci fıkranın (c) bendinde aranılan şartlara sahip olduğuna ve bu kişiler ile şirketin mali ve ticari itibar bakımından engel bir durumunun bulunmadığına ilişkin beyanname,
ç) Birinci fıkraya göre belediye adına ve lehine düzenlenmiş teminatlar ile gayri kabili rücu yetki belgesi,
d) Kayıtlı olunan vergi dairesi adı ve vergi kimlik numarası beyanı,
e) Temsile yetkili olanların bu yetkilerini gösterir imza sirküleri,
f) Toptancı hali kurulması ve işletilmesine ilişkin yönetim kurulu kararının onaylı örneği,
g) Bakanlıkça gerekli görülen diğer belgeler.

Anonim şirket veya kooperatif şeklinde kurulması
Yönetmeliğin taslak metninde hem gerçek hem de tüzel kişilere devredilebilmesine yönelik hüküm varken, yayımlanan metninde anonim şirket ve kooperatif olma zorunluluğu şeklinde sınırlama getirilmiştir.
Anonim şirket, Türk Ticaret Kanununun 329 uncu maddesinde ve devamında sermayesi belirli ve paylara bölünmüş olan, borçlarından dolayı yalnız malvarlığıyla sorumlu bulunan şirket olarak tanımlanmış,  kanunen yasaklanmamış her türlü ekonomik amaç ve konular için kurulabileceği hüküm altına alınmıştır. Anonim şirketin kurulabilmesi için pay sahibi olan bir veya daha fazla kurucunun varlığı şarttır. Anonim şirketlerin tamamı esas sözleşmede taahhüt edilmiş bulunan sermayeyi ifade eden esas sermaye ellibin Türk Lirasından ve sermayenin artırılmasında yönetim kuruluna tanınmış yetki tavanını gösteren kayıtlı sermaye sistemini kabul etmiş bulunan halka açık olmayan anonim şirketlerde başlangıç sermayesi yüzbin Türk Lirasından aşağı olamaz. Bu en az sermaye tutarı Bakanlar Kurulunca artırılabilir.
Kooperatif ise; 1163 sayılı Kooperatifler Kanunun 1 nci maddesinde; tüzel kişiliği haiz olmak üzere ortaklarının belirli ekonomik menfaatlerini ve özellikle meslek ve geçimlerine ait ihtiyaçlarını karşılıklı yardım, dayanışma ve kefalet suretiyle sağlayıp korumak amacıyla gerçek ve kamu tüzel kişileri ile özel idareler, belediyeler, köyler, cemiyetler ve dernekler tarafından kurulan değişir ortaklı ve değişir sermayeli teşekküllere denir şeklinde tanımlanmıştır.
Ödenmiş sermayesinin küçük ve orta toptancı halleri için en az beş yüz bin, büyük toptancı halleri için ise en az bir milyon Türk Lirası olması
Toptancı hallerini işyeri sayısına göre sınıflandıran Yönetmeliğin 5 nci maddesinin 12 nci fıkrasına göre toplam işyeri sayısı, 30 ila 100 olan toptancı halleri küçük, 101 ila 250 olan toptancı halleri orta, 251 ve üzeri olan toptancı halleri ise büyük toptancı hali olarak sınıflandırılmaktadır.
İşletim yetkisini devralacak işletmelerde aranacak ödenmiş sermaye miktarının işletim yetkisini devralacağı toptancı halin sınıfına göre değişim gösterdiği görülmektedir.
Belediyeler, işletim yetkisini devralacak şirketlerden sermayenin ödendiğine dair yeminli mali müşavir raporunu isterler.
Ödenmiş sermaye ile ilgili hüküm taslak metinde büyük toptancı halleri için en az bir milyon TL, orta büyüklükteki toptancı halleri için en az beş yüz bin TL ve küçük toptancı halleri için en az iki yüz elli bin TL ödenmiş sermayelerinin bulunması şeklinde iken Yönetmelikte küçük ve orta büyüklükteki toptancı halleri için aynı miktarın tespit edildiğini görülmektedir.
Öngörülen asgari ödenmiş sermaye miktarının yarıya kadar azaltılması veya arttırılması konusunda Bakanlığın yetkisi bulunmaktadır.
Ana sözleşmesinin Kanun ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun olması ve bu sözleşmenin amaç bölümünde toptancı hal kurmak ve işletmek ibaresine yer verilmesi
Yeni Türk Ticaret Kanunun deyimiyle esas sözleşmenin amaç bölümünde toptancı hal kurmak ve işletmek ibarelerinden her ikisine de yer verilmesi emredici hüküm olarak yer almıştır. Bu çerçevede, işletim yetkisini devralmak isteyen şirketin bu yönde yapacağı esas sözleşme değişikliğinde sadece “toptancı hal işletmek” ibaresine yer vermesi yetmeyecektir.
Belediyeler, işletim yetkisini devralacak şirketlerden, ana sözleşmelerinin onaylı bir örneğini isterler.
Yönetim kurulu üyelerinin yedinci fıkranın (c) bendinde aranılan şartlara sahip olması ve bu kişiler ile şirketin mali ve ticari itibar bakımından engel bir durumunun bulunmaması
İşletim yetkisini devir almak isteyen anonim şirket veya kooperatif yönetim kurulu üyelerinin; 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile;
-          Kasten işlenen bir suçtan dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle mahkûm olmamış olması,
-          Devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olmamış olması gerekmektedir.
Yönetim Kurulu üyelerinden, yukarda aranılan şartlara sahip olduğuna ve bu kişiler ile şirketin mali ve ticari itibar bakımından engel bir durumunun bulunmadığına ilişkin beyanname alınır. Yönetim kurulu üyelerinin adli sicil geçmişinin araştırılması ve kişilerin sabıka kayıtlarının yukardaki madde bağlamında değerlendirilmesi yükümlülüğünün Belediyelere ait olduğu açıktır.
En az iki yüz elli bin Türk Lirası tutarında teminat verilmesi
Yönetmelik, işletim yetkisini devralacak şirketlerden teminat alınmasını hüküm altına almış ve teminat miktarını ise en az iki yüz elli bin lira olarak belirlemiştir. İstenilecek belgeler arasında Belediye adına ve lehine düzenlenmiş teminatlar ile gayri kabili rücu yetki belgesi sayılmıştır. İşletim yetkisini devralacak işletmelerle ilgili olarak Yönetmeliğin 12 nci maddesinin birinci ve ikinci fıkralarıyla sınırlama yapıldığı için teminatın şekli konusunda herhangi bir düzenleme bulunmamaktadır. Ancak özel toptancı halleri için Yönetmeliğin 12 nci maddesinin 4 üncü fıkrasında belirlenen teminat şekillerinin burada da uyarlanabilineceği mümkün gözükmektedir. Buna göre teminat nakit olarak verilebileceği gibi bu tutara eşit olarak banka teminat mektubu, Hazine bonosu, Devlet tahvili, hisse senedi, mali sorumluluk sigortası ve gayrimenkul rehni olarak da verilebilir. Toplam teminat içinde, gayrimenkul rehni oranı yüzde elliden fazla olamaz.
Ödenmiş sermaye miktarında olduğu gibi, Bakanlığın teminat miktarını yarıya kadar azaltmaya veya arttırmaya yetkisi bulunmaktadır.
Vergi mükellefi olması,
Vergi mükellefiyeti ile ilgili olarak kayıtlı olunan vergi dairesi adı ve vergi kimlik numarası beyanı istenilmektedir.
İşletim yetkisi devredilmiş toptancı halinin Yönetmelikte belirtilen şartları kaybetmesi durumunda veya işletim yetkisini devralmış tüzel kişiliğin kendisinin veya yöneticilerinden herhangi birinin taşıması gereken şartları kaybetmesi durumunda ne olacağının Yönetmelikte düzenlenmemesi eksiklik olarak dikkat çekmektedir.
İŞLETİM YETKİSİ DEVREDİLMİŞ TOPTANCI HALLERİN YÖNETİMİ

Yönetmeliğin 18 nci maddesinde işletim yetkisi devredilmiş toptancı hallerinin özel toptancın hallerinde olduğu gibi işletmecileri tarafından yönetileceği ve buralarda hal yöneticisi ve diğer personelin işletmeci tarafından istihdam olunacağı hüküm altına alınmıştır.

Hal Yöneticisi
Yönetmelik, işletim yetkisi devredilmiş toptancı halinde görev yapacak hal yöneticisi konusunda işletmeye sınırsız bir özgürlük tanımamıştır. Hal yöneticisinin Yönetmelik’in 20 nci maddesinde belirlenen şartları haiz olması ve görevlendirilmesinde belediyenin uygun görmesi kuralına bağlanmıştır.
Buna göre hal yöneticisi olarak atanacak kişinin;
Kamu haklarından mahrum bulunmaması,
5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olmaması
Askerlikle ilgisi bulunmaması (askerlik çağına gelmemiş bulunmak, askerlik çağına gelinmiş ise muvazzaf askerlik hizmetini yapmış yahut erteletmiş veya yedek sınıfa geçirilmiş olmak),
Görevini devamlı yapmasına engel olabilecek akıl hastalığı bulunmaması,
İllerdeki toptancı halinde görev yapacak hal yöneticisinin en az lisans, ilçe veya beldelerdeki toptancı halinde görev yapacak hal yöneticisinin ise en az lise mezunu olması gerekmektedir.
Eğer işletme, hal yöneticisine yardımcı görevlendirmek isterse bu kişinin de aynı şartları taşıması zorunludur. Hal yöneticisi ve yardımcısı, toptancı halinde görev yaptığı sürece, işletmenin diğer işlerinde çalıştırılamaz ve birimlerinde görevlendirilemez. Ancak Yönetmeliğin geçici maddesine konulan bir hükümle, görevlendirilememe kuralının bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte görevde bulunan toptancı hal yöneticileri ve yardımcıları hakkında uygulanmayacağı belirtilmiştir.
Hal yöneticisi; toptancı halini sevk ve idare etmek, halde yürütülen faaliyet ve işlemleri denetlemek, hal yönetim biriminin idari işlerini ve çalışmalarını düzenlemek, koordine etmek ve yönetmek, personelin görev ve yetki dağılımını yapmak, hal yönetim biriminin faaliyetleri, hesapları ve işlemleri ile personelinin çalışmalarını denetlemek, personele gerekli emir ve talimatları vermek, toptancı halinin çalışması, sorunları ve ihtiyaçları hakkında raporlar hazırlamak ve bunları önerileri ile birlikte yönetime sunmak, toptancı halindeki faaliyetlere ilişkin Bakanlıkça istenecek raporların düzenlenmesini sağlamak, hal yönetim birimince yapılan işlemlerle ilgili kayıt ve defterlerin tutulmasını, gerekli belgelerin düzenlenmesini ve bunların muhafazasını sağlamak, personelin beceri ve mesleki bilgi açısından daha iyi yetişmesi amacıyla gerektiğinde eğitim programlarının tertip edilmesini, yurt içi ve dışında düzenlenen kurs, seminer ve toplantılara katılmasını sağlamak, personelin işe alınması, yükselmesi, ödüllendirilmesi, cezalandırılması ve işine son verilmesi konusunda yönetime önerilerde bulunmak, personelin izinlerini düzenlemek, hal kayıt sisteminin kullanılmasına yönelik yetkilendirme işlemlerini yapmak gibi görevleri bulunmaktadır.

Hal Zabıtası ve Denetim
İşletim yetkisi devredilmiş toptancı hallerinde denetim hizmetlerinin yerine getirilmesi amacıyla Belediyelerce toptancı hal zabıtası görevlendirilir. Hal zabıtasının sayısı toptancı halin sınıfına bağlı olarak değişmektedir. Bu göre hal zabıtası sayısı küçük toptancı hallerinde üç, orta toptancı hallerinde on beş, büyük toptancı hallerinde ise otuz kişiden az olamaz. Buralarda görevlendirilen zabıtalar hiyerarşik anlamda hal yöneticisine bağlı olmayıp, onunla koordineli çalışmakla yükümlüdürler.
İşletim yetkisi devredilmiş toptancı hal işletmeleri ve bu işletmelerde görevli kişiler, denetim yapamaz ve ceza tutanağı düzenleyemezler.
Taslak metnin 16 ncı maddesinde de aynı hüküm yer almıştır. Nitekim taslak metinde “işletim yetkisinin devri, hal içinde ve dışındaki denetim faaliyetleri sonucunda ceza kesme görev ve yetkisini kapsayamaz” ve “ İşletim yetkisini devralmış olan kişilere hal dışında denetim yapma yetkisi verilemez” şeklindeki düzenlemenin benzer şekilde de Yönetmelik hükmü halinde yayımlanması, bu husustaki kesin kararlığı göstermektedir.

Hiç yorum yok: