“Kontrol Ve Denetim Noktalarının Kurulmasına ve
İşletilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ” 04 Ağustos 2016 tarihli
ve 29791 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmış ve yürürlüğe girmiştir.
Bu yazı, Belediyelerin sebze ve meyve ticareti
mevzuatı çerçevesinde kurdukları kontrol ve denetim noktaları hakkında
çıkarılmış bulunan 98/1, 2007/1, 2007/2 Sayılı Genelgeler ile yukarda
belirtilen tebliğ çerçevesinde düzenlemelerin evrimini inceleyecektir.
Belediye
toptancı halleri ve yaş sebze ve meyve ticaretinin düzenlenmesine ilişkin mülga
552 sayılı KHK, belediye sınırları ve mücavir alanları içinde malların toptancı
haller dışında alınıp satılmasına imkan tanımamış, malların perakende olarak
satılması halinde bunun toptancı halden satın alındığını belgelemek zorunluluğu
olduğunu vurgulamış, cari 11/3/2010 tarihli ve 5957 sayılı Sebze ve Meyveler
ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin
Düzenlenmesi Hakkında Kanun malların bildirilmesi yükümlülüğünü getirmiştir ve
malların toptancı halden satın alınması zorunluluğunu ortadan kaldırarak
sisteme bildirim yükümlülüğü getirmiştir.
Belediyelerin,
malların toptancı halden çıkıp çıkmadığını denetlemek, kaçak tabir edilen
malların kayıt altına girmesini sağlamak üzere 1998 yılında Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı tarafından 98/1 sayılı Genelge olarak bilinen bir genelge
çıkartılarak şehir giriş ve çıkışlarında kontrol ve denetim noktaları
oluşturulmuştur. Ancak, zaman içinde ortaya çıkan aksaklıklar, kontrol ve
denetim noktalarının kuruluş, işleyiş ve çalışma şartlarının yeniden
düzenlenmesini zaruri hale getirmiş, 2007/1 sayılı Genelge çıkartılarak 98/1
sayılı Genelge hükümleri iptal edilmiştir. 552 sayılı KHK’nın bazı maddelerini
değiştiren 23 Mayıs 2007 tarihli 5652 sayılı Kanunun yayımlanmasından sonra
kontrol ve denetim noktaları ile ilgili olarak ortaya çıkan sorunlara ilişkin
13/06/2007 tarihinde Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından 2007/2 sayılı
Genelge yayımlanmıştır.
Ancak, 5957
sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer
Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun genel itibarıyla 1/1/2012
tarihinde yürürlüğe girmiş ve bu Kanuna istinaden 7/7/2012 tarihli ve
28346 sayılı Resmi Gazete’de Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri
Hakkında Yönetmelik yayımlanmıştır. Bu Yönetmeliğin 59 uncu maddesinde kontrol
ve denetim noktalarının nasıl kurulacağına ilişkin usul ve esaslar da
düzenlenmiştir. Mevcut kontrol ve denetim noktalarına ilişkin usul ve esasları
düzenleyen ve mülga 24/6/1995 tarihli ve 552 sayılı Yaş Sebze ve Meyve
Ticaretinin Düzenlenmesi ve Toptancı Haller Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname’ye dayanılarak çıkarılan 17/4/2007 tarihli ve 2007/1 sayılı “Toptancı
Halleri Kontrol ve Denetim Noktalarının Kuruluş, İşleyiş ve Çalışma Esaslarına
Dair Genelge” ile 13/6/2007 tarihli ve 2007/2 sayılı “552 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin Uygulanması Hakkında Genelge”, Bakanlık tarafından 2012/1 sayılı
Genelge ile yürürlükten kaldırılmıştır. olup bundan sonra kontrol ve denetim noktaları
söz konusu Yönetmeliğin 59 uncu maddesine göre oluşturulacaktır.
Bakanlık,
5957 sayılı Kanunun 15’nci maddesindeki (15-1/e) “Bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili olarak her
türlü idari tedbiri almaya, talimat vermeye, denetimi yapmaya, tebliğ ve yönetmelikler
çıkarmaya” hükmündeki yetki ile 17’ nci maddesindeki (17-6) “İl ve ilçe
merkezlerinin giriş ve çıkışları ile şehirlerarası yollarda kontrol ve denetim
noktası kurulması ve işletilmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık ve İçişleri
Bakanlığınca birlikte belirlenir”
hükmündeki yetkisini kullanarak “Kontrol
Ve Denetim Noktalarının Kurulmasına Ve İşletilmesine İlişkin Usul Ve Esaslar
Hakkında Tebliğ”i 04 Ağustos 2016 tarihli ve 29791 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanmış ve yürürlüğe girmiştir.
Bu tebliğ
ile 5957 sayılı Kanun uyarınca belediyelerce gerekli denetim faaliyetlerinin
icra edilebilmesini sağlayabilmek için il ve ilçe merkezlerinin giriş ve
çıkışları ile şehirlerarası yollarda kontrol ve denetim noktalarının kurulması
ve işletilmesine ilişkin usul ve esaslar belirlenmiştir.
Bahsi
geçen düzenlemeler aşağıdaki gibidir:
Genelge Adı
|
Dayandığı Kanun adı ve Tarihi
|
98/1 Sayılı Genelge
|
552 Sayılı 24.06.1995 tarihli ve 552 sayılı Yaş Sebze ve Meyve
Ticaretinin Düzenlenmesi ve Toptancı Halleri Hakkındaki Kanun Hükmündeki
Kararname
|
2007/1 Sayılı Genelge
|
5652
Sayılı Yaş Sebze Ve Meyve
Ticaretinin Düzenlenmesi Ve Toptancı Halleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin Bazı
Maddelerinin Değiştirilerek Kabulüne
İlişkin Kanun
|
2007/2 Sayılı Genelge
|
5652
Sayılı Yaş Sebze Ve Meyve
Ticaretinin Düzenlenmesi Ve Toptancı Halleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin Bazı
Maddelerinin Değiştirilerek Kabulüne İlişkin Kanun
|
2016 Tarihli Tebliğ
|
5957 sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan
Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun
|
Sözü edilen
üç Genelge (98/1, 2001/1 ve 2007/2) ve Tebliği karşılaştırırsak;
Yer açısından
98/1 de Kontrol ve denetim noktalarının
kuruluş yerlerinin belirlenmesi ilin yerleşim durumuna göre şehre giriş ve
çıkış noktaları iken, 2007/1’ de
aynı esas korunarak yer belirleme işi tamamen Valilikler ve kaymakamlıklara
bırakılmış, toptancı hallerin bulunduğu yerleşim yerleri ibaresi eklenerek
kontrol ve denetim noktalarının sadece toptancı hal bulunan yerleşim yerleri
olabileceğinin altı zimnen çizilmiştir.
Tebliğ de ise; Kontrol ve denetim
noktalarının kurulması belediyelerin inisiyatifine bağlıdır. Bu konuda
belediyelere bir zorunluluk getirilmemiştir. Kontrol ve denetim noktaları il ve
ilçe merkezlerinin giriş ve çıkışlarında olması gerekmektedir. Benzer şekilde
şehirlerarası yollarda da kontrol ve denetim noktası kurulabilir. Bu takdirde
buraların trafik düzenini ve güvenliğini olumsuz etkilemeyecek konumda ve
yapıda olması gerekmektedir.
Kontrol
ve denetim noktası olarak belirlenen noktanın, kontrol ve denetim noktası
olabilmesi için; Büyükşehir belediyelerince belirlenen yerler ilin, Diğer belediyelerce belirlenen yerler ise
noktanın il belediyesince kurulması halinde ilin, ilçe belediyesince kurulması
halinde ise ilçenin mülki amiri tarafından onaylanması gerekmektedir.
Belediyeler
kendilerince herhangi bir noktayı kontrol ve denetim noktası olarak belirleyemezler.
Kontrol ve denetim noktaları, mevcut
güzergâh üzerinde yol kenarı denetim yetkisi bulunan diğer kurumların denetim
noktalarına uygun bir uzaklıkta olmak ve nakil vasıtalarının, can ve mal
güvenliğini riske atmadan duraklayabileceği ya da giriş ve çıkış yapabileceği
şekilde, bu noktalarda görev yapacak personelin ihtiyaçları da göz önünde
bulundurulmak suretiyle tesis edilmesi gerekmektedir.
Kontrol
ve denetim noktalarında gerekli her türlü teknik donanım, araç, gereç ve
demirbaşlar belediyeler tarafından karşılanır.
Belediye
sınırları içinde yer alan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı
tarafından yurt genelinde kurulan yol kenarı denetim istasyonlarının
belediyelerce kontrol ve denetim maksadıyla kullanılabilecektir. Bunun için;
“Ticari Amaçla Yük ve Yolcu Taşımacılığı Yapan Araçlara Yönelik Yol Kenarı
Denetim Hizmetlerinin Yürütülmesi Hakkında Protokol”e Belediyenin taraf olması
gerekmektedir. Belediyelerin bu protokole taraf olabilmesi için, belediyelerin
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına başvurması gerekmektedir.
Protokole taraf olunması kabul edildiği takdirde, belediyelerce Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yol kenarı denetim istasyonlarında, tahsis
edilen açık veya kapalı alan, oda, masa, internet bağlantısı ve diğer tüm
altyapı imkânlarından faydalanılabilir.
Diğer
taraftan, Belediyelerce kurulmuş ya da kurulacak olan kontrol ve denetim
noktaları diğer kurumlarla yapılacak protokoller kapsamında ortak denetim
noktası olarak kullanılabilir.
Tebliğin yürürlüğe giriş tarihinden
önce kurularak işletilmekte olan kontrol ve denetim noktaları bu Tebliğde
belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde kullanılmaya devam edileceğinin altı
çizilmiştir.
Görev alacak personel açısından;
98/1 sayılı Genelgede; “ belirlenecek kontrol ve denetim
noktalarında; kolluk kuvvetlerinden, belediye zabıtasından, toptancı halden, bu
illerde faaliyet gösteren ticaret ve sanayi odası veya ticaret odası ile
ticaret borsasından, o yer ziraat odasından toptancı haldeki komisyoncuların kurduğu
dernek veya odalardan birer görevli bulundurulacaktır. Bu noktalarda valilikçe
gerekli görülmesi halinde mali denetimi sağlamaya yönelik olarak defterdarlık
denetim elemanları ile diğer kurum ve kuruluş personeli arasından da
görevlendirme yapılabilir” şeklinde yapılan düzenleme 2007/1 sayılı Genelgede,
Kontrol ve denetim noktalarında; kolluk kuvvetlerinden ve Belediye personelinden görevli bulundurulması
esastır. Gerekirse valilikçe ve kaymakamlıkça o yer defterdarlığından/mal
müdürlüğünden, ziraat odasından, toptancı haldeki komisyoncuların kurduğu
dernek veya odalardan ve diğer kurum ve kuruluş personeli arasından da
görevlendirme yapılabilir. “ şekline dönüştürülerek, kontrol ve denetim
noktalarında esasında hiç bulun(durul)mayan görevlilere ilişkin durum
düzeltmesi yapılmıştır. Esasında ideal sistem olarak uygulamaya konulan görevli
bulundurma hususu, kurumların görevli göndermemesi sebebiyle uygulanabilirliği
hiç kalmamıştır. 2007/1 sayılı Genelge görevlilerde esasen kimselerin belediye
personeli ve kolluk kuvvetleri olduğunu saptayarak başka kurumlardan personelin
bulundurulma durumunu ihtiyari olarak, valilik ve kaymakamlıklara bırakmıştır.
Ayrıca, 98/1’ de belediye zabıtası zikredildiği halde 2007/1’ de bu
genişletilerek belediye personeline yer verilmiştir.
Tebliğ de ise; Kontrol ve denetim
noktalarındaki denetimler hal yöneticisi ya da hal zabıtası ve/veya hal
yöneticisince görevlendirilen diğer personelce yerine getirilir. Denetimlerin
süre ve personel planlaması belediyelere bırakılmıştır. Bu bağlamda da ne zaman
ve kaç personel ile denetim yapılacağına ilişkin planlama sebze ve meyve
sezonları dikkate alınarak yapılır. Kontrol ve denetim noktalarında kolluk
kuvveti görevlendirilmesi ihtiyaç haline bağlıdır. Bu çerçevede
görevlendirilecek kolluk kuvveti belediyenin talebi üzerine mülki amirin
görevlendirmesine bağlıdır.
İşleyiş açısından
Gerek 98/1
gerekse 2007/1 sayılı Genelgelerde kontrol ve denetim noktalarının kurulması,
işler hale getirilmesi ve alınacak diğer
tedbirler Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğüne bırakılmış, bu genelge
hükümlerinin yerine getirilmesi çerçevesinde Bakanlıkça alınan tedbirlere ve
verilen talimatlara kontrol ve denetim noktalarında görev yapan personelin
ilgili bulunduğu kuruluşların uyacağı hükmü tekrarlanmıştır.
98/1’ de; kontrol ve denetim noktalarının
gerektirdiği çalışma yeri, teknik donanım, haberleşme ve ulaştırma araçları ve
diğer araç, gereç ve demirbaşların hizmete tahsisinde ortaya çıkacak her türlü
masraf ve harcamaların, belediyeler, odalar, borsalar ve komisyoncu dernek ve
odaları tarafından müştereken karşılanması hükmü bu masrafların belediyeler
tarafından karşılanması şeklinde değiştirilmiştir.
Tebliğ’
de ise; Kontrol ve denetim noktalarında gerekli her türlü teknik donanım, araç,
gereç ve demirbaşlar belediyeler tarafından karşılanır denilmiş, Belediyeler,
kontrol ve denetim noktalarında yürütülecek denetim faaliyetinin, trafik
güvenliğini olumsuz etkilemeyecek şekilde yürütülmesine yönelik gerekli her türlü
tedbiri almakla sorumlu tutulmuşlardır.
Aranacak Evraklar açısından
98/1 sayılı
Genelgede kontrol ve denetim noktası görevlilerince o yerleşim birimine giriş
yapan yaş sebze ve meyve yüklü araçlar durdurularak;
1- Malın
üreticilerden alındığını kanıtlayan müstahsil makbuzu ve söz konusu üreticiye ait kayıtlı bulunduğu
Ziraat Odasından alınmış çiftçilik belgesi veya fatura,
2- Toptancı
hal çıkış faturası,
3- Malın
sahibi ve üreticisi olmak kaydıyla kendisinin halen üretici olduğuna dair
üretim bölgesinde bulunan ziraat odasından alınan oda kayıt belgesi,
4- Maliye
Bakanlığınca belirlenen örneğine uygun olarak düzenlenmiş sevk irsaliyesinin
aranacağını,
(1), (2), ve (4) bentlerinde sayılan
belgelerden hiç birinin mevcut olmadığının tespit edilmesi üzerine bu mallar
hakkında; araçların trafik ruhsatnameleri
alıkonularak toptancı hal müdürlüklerince yedi, hakem kurulu kararıyla on beş
gün süreyle parka çekilmek suretiyle faaliyetten men edileceği, bu araçlarda
bulunan mallar hakkında belediye sınırları ve mücavir alanlar içinde
toptancı hal dışında malların toptan veya her ne şekilde olursa olsun toptancı
halden satın alınmadan perakende satışa sunulduğunun tespiti halinde, malların
toptancı hale girişi sağlanarak hal müdürlüğünce açık artırma ile satışı
yapılır veya yaptırılır. Bu durumda belediye veya işletme payı % 25 olarak
uygulanır hükmünü ihtiva eden 17 nci
maddenin üçüncü fıkrasına göre işlem
yapılacağını belirten KHK’nın 5 inci madddesinin 4 üncü fıkrası hükmü
vurgulanmıştır.
Araç
üzerinde, 3. bentte sayılan malın sahibi ve üreticisi olmak kaydıyla kendisinin
halen üretici olduğuna dair üretim bölgesinde bulunan ziraat odasından alınan
oda kayıt belgesinin bulunulması halinde
eğer malın başka bir yerleşim birimine sevk edileceği beyan edilmişse mala ve
araca ilişkin bilgilerin kayda alınarak nakil aracının yola devamına izin
verileceği ve bu aracın bulunulan yerleşim biriminden çıkıp çıkmadığının ayrıca
kontrol edileceği, eğer malın o yerleşim birimi toptancı halinde veya toptancı
hal dışında diğer gerçek ve tüzel kişilere satılacağının beyan edilmesi halinde
nakil vasıtası ruhsatı alıkonularak, malların toptancı halde satıldığının veya
bildirim yükümlülüğünün yerine getirilerek, %15 oranındaki belediye payının
ilgili belediyeye ödendiğinin tespiti üzerine araç ruhsatı ilgilisine iade
edileceği hüküm altına alınmıştır.
Ancak 2007/1
sayılı Genelgede konu detaylı bir şekilde ve basitleştirerek ele alınmıştır.
Buna göre, kontrol ve denetim noktası görevlilerince o yerleşim birimine giriş
yapan yaş sebze ve meyve yüklü araçlar durdurularak ve araçlar kontrol
edilerek;
a) Toptancı
hal çıkış faturası bulunan ve bu faturanın arkasının malın çıkış yaptığı
toptancı hal müdürlüğünce tarihli olarak imzalanmış ve mühürlenmiş bulunan
malları taşıyan,
b) Üretici
birlikleri tarafından gerçek usulde vergi mükellefi olan perakendecilere veya
belirli bir toptancı haldeki komisyoncuya gönderildiği belirtilen araçlardaki
üretici birliği tarafından tarihli olarak
imzalanmış ve mühürlenmiş sevk irsaliyeli ve faturalı malları taşıyan
c) Malın
sahibi ve üreticisi olmak kaydıyla halen üretici olduğuna dair üye bulunduğu
ziraat odasından alınan çiftçilik belgesi/çiftçilik kimliği ile birlikte kendi
ürettikleri ve satışını o yerin toptancı halinde yapacaklarını belirttikleri ve
kendi tasarrufu altındaki veya kiraladıkları malları taşıyan,
d) Malın
üreticilerden alındığını kanıtlayan müstahsil makbuzu ve söz konusu üreticiye ait kayıtlı bulunduğu
ziraat odasından alınan çiftçilik belgesi veya ilgili ziraat odasınca imzalı,
tarihli ve mühürlü onaylanmış sureti ve fatura ile birlikte malları taşıyan,
e) İhracat
kayıtlı sevk irsaliyesi ve faturası ile birlikte İhraç edilecek yaş sebze ve
meyveleri taşıyan
f) Salça,
konserve, meyve suyu ve meyve konsantresi gibi sınai üretimde kullanılmak üzere
bu işletmelerce satın alındığı ispatlanan veya bu işletmelere götürülen yaş
sebze ve meyveleri taşıyan,
g) Organik
tarım kanununa tabi ürünleri taşıyan,
h) Başka bir
yerleşim biriminde bulunan alıcılar tarafından satın alındığı belgelendirilmiş
malları taşıyan ve o yerleşim yerinden transit geçen araçların tamamen serbest
bırakılacağı,
bunun dışında
kalan ve geçerli bir belge olmaksızın belediye ve mücavir alanlar içerisinde
yaş sebze ve meyvelerin toptan alınarak sevkedildiği araçlar hakkında 11 Eylül
1998 tarihli ve 23460 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Hal Zabıtası Teşkilatı
Personelinin Çalışma Usul ve Esasları hakkında Yönetmeliğin 8’inci maddesi, 552
sayılı KHK’ nın 5 inci maddesinin 4 üncü bendi ve 17 inci maddesinin 3 üncü
bendine göre işlem yapılacağı hükme bağlanmıştır.
Eğer, mal üretici
tarafından bizzat sevk edilip denetimin yapıldığı yere satılmış veya mal
üreticiden alınmış şekliyle sevk ediliyor yani o yerden alınmış ise trafik
ruhsatnameleri alıkonulup,. belediyeye bildirim ve mal bedelinin % 15 i
oranındaki belediye payının ödendiğine dair belge ibraz edilmesi halinde
ruhsatnameler iade edileceği belirtilmiştir.
Başka bir
yerleşim biriminde bulunan alıcılar tarafından satın alındığı belgelendirilmiş
malları taşıyan ve o yerleşim yerinden transit geçen araçların plakası ile yükün
miktarı ve cinsi kaydedilerek serbest bırakılır, araçlara ve mallara ilişkin bilgiler, seyyar ekiplere
bildirilerek araçların şehirden çıkıp çıkmadığının denetleneceği ayrıca
vurgulanmıştır.
2007/1 sayılı
Genelge belediyelere denetimlerini mücavir alan ve belediye sınırı içerisinde
yapmaları konusunda kesin kural koyarak, zaman zaman kendi sınırları haricinde
denetim yapan belediyelerin işlemlerini engellemiştir.
Ayrıca,
belgesiz veya geçerli bir belge olmaksızın toptan satışa sunulduğu veya sevk edildiği
tespit edilen araçlar üzerindeki mallara uygulanan %25 lik cezanın malların
mutlak açık arttırma ile satışının
yapılmasından sonra uygulanabileceğini belirterek, kontrol ve denetimlerde
peşin tahsil uygulamasına son vermiştir.
Ayrıca
Bakanlık kontrol ve denetim noktalarında tutulan tespit tutanaklarına da
standart getirmiş, bu tespit tutanaklarındaki bilgilerin değerlendirmeye tabi
tutulacağı hatırlatılmıştır.
552 sayılı
KHK’nın bazı maddelerini değiştiren 23 Mayıs 2007 tarihli 5652 sayılı Kanunun yayımlanmasından
sonra kontrol ve denetim noktaları ile ortaya çıkan sorunlara ilişkin
13/06/2007 tarihinde Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından yayımlanan 2007/2
sayılı Genelge, bu kanunun çıkışından sonra belediyelerce uygulamaya konulan,
şehre her giren ve şehirde her satılan maldan rüsum alınma uygulamasına da
kesin çözüm bulmuştur.
5652 sayılı
Kanunla; üretildiği il veya ilçe dışına sevk edilen malların satışa / tüketime
sunulacağı yer haline girmesi ve bunlardan alınacak rüsum veya rüsum ile
birlikte diğer kanuni kesintilerinin, bu yer belediyesince tahsil edilmesi
zorunlu kılınmıştır. 2007/2 sayılı Genelge bu noktada devreye girerek söz
konusu malların üretici merkezindeki toptancı halinden satın alınarak tüketim
merkezine sevk edilmiş olması durumunda, o yer belediyesince münhasıran
belediye payı tahsil edileceğini, malların herhangi bir komisyoncu işleminden
geçirilmeyeceğini hüküm altına almıştır.
5652 sayılı
Kanunun uygulamaya konulması ile birlikte herhangi bir halden çıkan malların
satışa sunulacağı yer haline fiziken sokulması uygulamasına son verilerek,
malların fiilen girmesinin gerekli olmadığı, zaten hal çıkışlı ve onaylı
belgelerdeki miktar ve değerlerin esas alınacağı ve ilgililerin yazılı
beyanının yeterli olduğu hükmü getirilmiştir.
Genelge
ayrıca şehirlerden transit yapan ve nereye gideceği belli olan malların geçiş
yaptıkları yer haline sokulması ihtimalini de düşünerek, bu malların kesinlikle
geçiş yerleri haline sokulamayacağı ve bu surette hiçbir belediyenin rüsum
isteme ve ceza uygulama yetkisinin bulunmadığının altını çizmiştir.
Genelge,
birden fazla tüketim bölgesine sevk edilen malların, tek ya da daha fazla
araçla bir arada taşınması durumunda, her bir parça mal için ayrı ayrı belge
düzenlenmesini zorunlu kılmış, araç üzerindeki malların tamamından değil o
yerde ne kadar satılacaksa o miktar kadar rüsum
alınacağını belirtmiştir.
Tebliğ’ de ise Kontrol ve denetim noktalarında
durdurulan araçlarda yüklü bulunan sebze ve meyvelerin, Sisteme bildirilip
bildirilmediği Sistem üzerinden alınan künye belgelerinin kontrolü ile tespit
edilir. Bu kontrol ibraz edilecek künye belgesi üzerinde yer alan ya da nakil
esnasında beyan edilecek künye numarasının Sistemden sorgulanması şeklinde
yapılır.
Bilindiği gibi bildirimciler
toptan satış miktarı veya üzerindeki sebze ve meyvelerin her ne şekilde olursa
olsun alımı, satımı ve devrini yapan gerçek veya tüzel kişilerdir. Organik ve
iyi tarım uygulamaları kapsamında üretilen sertifikalı ürünlerin alım satım ve
devrini yapan kişiler de buna dahildir. Bu çerçevede tanımı yapılan
bildirimciler; sınaî üretimde kullanmak üzere mal satın alan sanayiciler, ihraç
etmek üzere mal satın alan ihracatçılar, ilgili mevzuatı çerçevesinde mal ithal
eden ithalatçılar, üretici örgütleri,
komisyoncular, tüccarlar, üreticiden temin ettiği malları, tüketiciye satan
market, manav, pazarcı ve diğer perakendeciler, üreticiden temin ettiği malları
münhasıran kendi tüketiminde kullanan lokanta, otel, yemekhane, hastane ve yurt
gibi kuruluşlardır.
Bildirimciler,
sisteme kaydolmakla, toptan satış miktarı veya üzerinde alım, satım ve devri
yapılan mallara ilişkin bildirimde bulunmakla, bildirime bağlı olarak sistem
tarafından gönderilen bilginin doğruluğunu kontrol etmek, eksiklik veya
yanlışlıkların derhal düzeltilmesini sağlamakla, bildirim üzerine tahakkuk eden
hal rüsumunu beş iş günü içinde ödemek veya ödenmesini sağlamakla yükümlü
kılınmışlardır.
Toptan
satış miktarı veya üzerindeki malların üretildiği yerden veya girdiği gümrük
kapısının bulunduğu yerden her ne sebeple olursa olsun sevkinden önce
bildirimciler tarafından sisteme yapılan beyan işlemi olarak tanımlamış ve 3
farklı bildirim usulü getirmiştir.
Doğrudan
toptancı haline başvurularak yapılacak bildirim:
Bu usulde bildirimci doğrudan toptancı haline başvurarak bildirimi
yapabilecektir. Bildirim, bildirimcinin veya yetkilendirdiği kişinin beyanına
göre toptancı halinde görevli personelce sistem üzerinden yapılacaktır.
Sistem
web sayfası üzerinden: http://hks.hal.gov.tr/ ‘ yi ifade eden
sistem web sayfasına bildirimci tarafından giriş yapılarak bildirimci
tarafından yapılabilecektir.
Çağrı
merkezi yoluyla yapılacak bildirim: Bildirimcinin çağrı
merkezini (444 0 425) aramak suretiyle beyan edeceği bilgiler doğrultusunda
çağrı merkezinde görevli personelce yapılacak olan bildirimdir.
Bahsedilen
tüm bildirim usullerinde bildirim sistem üzerinden gerçekleşecektir.
Bildirim
sonucunda bir künye numarası oluşur. Künye, Malların üretim yerini, cinsini,
miktarını, hangi üretici ve işletmeye ait olduğunu, varsa sertifika bilgilerini
ve Bakanlık ile Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca uygun görülecek diğer
hususları ihtiva eden barkodlu etiketi veya bu bilgileri içeren belgedir.Bir
malın üretim yerini, cins ve miktarını, hangi üretici ve işletmeye ait
olduğunu, varsa sertifika bilgilerini içeren künye, mala ait yapılan bildirim
işleminden sonra sistem tarafından üretilen numara ile ifade edilen bir çeşit
malın kimliğidir. Bu kimlik, künye belgesi adı verilen bir belge ile delillendirilecektir.
Kontrol
ve denetim noktası personelince durdurulan araçlardaki malların bildirimsiz
olduğu tespit edilince araç üzerindeki mallar için cezalı hal uygulaması
yapılmak zorundadır.
Eğer
bir mal;
Sisteme
bildirilmeden toptan alınıp satılmış, perakende satılmış veya sınaî üretimde
kullanılmak veya ihraç edilmek üzere satın alınıp bildirimde bulunulmadan iç
piyasada satışa sunulmuş ise,
Miktarına,
değerine, üretim şekline veya künyesinde belirtilen diğer hususlara ilişkin
gerçeğe aykırı beyanda bulunulmuş ise,
Bu
mallar için hal rüsumu cezalı olarak hesaplanır. Hesaplama, tespitin yapıldığı
yerdeki toptancı halinde o mallar için oluşan bir önceki gün birim fiyatlarının
en yükseği, bir önceki gün fiyat oluşmamışsa o mallar için oluşan en son birim
fiyatlarının en yükseği esas alınarak belirlenen toptan satış bedelinin yüzde
yirmi beşi oranında cezalı olarak yapılır. Eğer tespitin yapıldığı yerde
toptancı hali bulunmaması durumunda cezalı hal rüsumu, o yere en yakın il, ilçe
veya belde merkezindeki belediye toptancı halinde oluşan fiyatlar esas alınarak
hesaplanır. Bu hesaplama yapılırken o malın türü ve cinsi de dikkate alınır.
Hal
rüsumunun cezalı olarak alınmasına veya idari para cezası uygulanmasına yetkili
personelce düzenlenen ceza tutanağına istinaden ilgili belediye encümenince
tutanakların düzenlendiği günü takip eden ilk belediye encümen toplantısında
gündeme alınarak görüşülür ve karar verilir. Bu kararla birlikte tahakkuk
işlemi gerçekleşmiş olur. Eğer belediye encümeni ceza kesilmemesine karar
vermiş ise bu karar gerekçeli olarak alınır.
Cezalı
hal rüsumu uygulamasında, denetim yapmakla görevli ve yetkili personelce, Sebze
ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında Yönetmeliğin 1 ve 2 nolu
eklerinde yer alan tutanaklar düzenlenir. Bu ceza tutanakları, üç nüsha olarak
düzenlenir, tutanakların bir nüshası ilgiliye verilir, bir nüshası belediye
encümenine sunulur, sabit nüshası ise dip koçan olarak saklanır. Tutanaklar,
otokopili kâğıtlara seri itibarıyla matbu cilt ve sıra numarası taşıyacak şekilde
bastırılır, yetkili personele zimmet karşılığında verilir ve kullanılan
ciltlerin dip koçanları teslim alınmadan yeni cilt verilmez. Tutanaklar
üzerinde kazıntı ve silinti yapılmaz, yanlış tanzim edilen tutanaklar, üzerine
gerekli açıklama yapılmak suretiyle iptal edilir ve dip koçanlarıyla birlikte
muhafaza edilir.
Cezalı
hal rüsumuna ilişkin ödemeler, ilgili belediyece bu iş için açılan banka
hesabına yatırılmak suretiyle yapılır.
Cezalı hal rüsumundan, malları taşıyan
nakliyeciler ya da depolayanlar, mal sahibi ile birlikte müteselsilen
sorumludur. Ceza tutanakları üç nüsha olarak düzenlenir. Bu tutanakların bir
nüshası ilgiliye verilir, bir nüshası ceza tutanaklarına ilişkin rapora
eklenir, sabit nüshası dip koçan olarak saklanır.
Özel
toptancı hal işletmeleri ile belediye toptancı halinin işletim yetkisini
devralan işletmeler ve bu işletmelerde görevli kişiler, denetim yapamaz ve ceza
tutanağı düzenleyemez.
Düzenlemelerin
Özet şeklindeki görünüşü aşağıdaki gibidir:
Düzenleme Adı
|
98/1 Sayılı Genelge
|
2007/1 Sayılı
Genelge
|
2007/2 Sayılı Genelge
|
2016 Tarihli Tebliğ
|
Personel
|
-
Kolluk kuvveti,
-
Belediye zabıtası,
-
Toptancı hal personeli
-
Ticaret ve sanayi odası veya ticaret odası ile ticaret borsasından, o yer ziraat odası personeli
-
Komisyoncuların kurduğu dernek veya oda görevlisi
|
-
kolluk kuvvetlerinden ve Belediye
personeli esas olarak
-
Defterdarlık/mal müdürlüğü personeli
-
ziraat odası personeli
-
Komisyoncuların kurduğu dernek veya odası personeli
-
Diğer kurum ve kuruluş personeli
|
-
kolluk kuvvetlerinden ve Belediye
personeli esas olarak
-
Defterdarlık/mal müdürlüğü personeli
-
ziraat odası personeli
-
Komisyoncuların kurduğu dernek veya odası personeli
-
Diğer kurum ve kuruluş personeli
|
-
Hal yöneticisi ya da hal zabıtası ve/veya hal yöneticisince
görevlendirilen diğer personelce
-
kolluk kuvveti görevlendirilmesi ihtiyaç halinde
|
Yer Açısından
|
ilin
yerleşim durumuna göre şehre giriş ve çıkış noktaları
|
Toptancı
Halin bulunduğu yerdeki ilin yerleşim durumuna göre şehre giriş ve
çıkış noktaları
|
Toptancı
Halin bulunduğu yerdeki ilin yerleşim durumuna göre şehre giriş ve
çıkış noktaları
|
il ve ilçe merkezlerinin giriş
ve çıkışlarında veya şehirlerarası yollarda
|
Aranacak Evraklar
|
-
Müstahsil makbuzu Ziraat Odasından alınmış çiftçilik belgesi
veya fatura,
-
Toptancı hal çıkış faturası,
-
Ziraat odasından alınan oda
kayıt belgesi,
-
Sevk irsaliyesi
|
- Toptancı
hal çıkış faturası,
-
Üretici birliği tarafından tarihli olarak
imzalanmış ve mühürlenmiş sevk irsaliyesi ve fatura
- ziraat
odasından alınan çiftçilik belgesi/çiftçilik kimliği,
- Malın
üreticilerden alındığını kanıtlayan müstahsil makbuzu, çiftçilik belgesi veya
ilgili ziraat odasınca imzalı, tarihli ve mühürlü onaylanmış sureti ve fatura
- İhracat
kayıtlı sevk irsaliyesi ve faturası,
- Salça,
konserve, meyve suyu ve meyve konsantresi işletmelerince satın alındığını
gösterir belge,
- Organik
tarım belgesi
- Başka
bir yerleşim biriminde bulunan alıcılar tarafından satın alındığı belgesi
|
- Toptancı
hal çıkış faturası,
-
Üretici birliği tarafından tarihli olarak
imzalanmış ve mühürlenmiş sevk irsaliyesi ve fatura
- ziraat
odasından alınan çiftçilik belgesi/çiftçilik kimliği,
- Malın
üreticilerden alındığını kanıtlayan müstahsil makbuzu, çiftçilik belgesi veya
ilgili ziraat odasınca imzalı, tarihli ve mühürlü onaylanmış sureti ve fatura
- İhracat
kayıtlı sevk irsaliyesi ve faturası,
- Salça,
konserve, meyve suyu ve meyve konsantresi işletmelerince satın alındığını
gösterir belge,
- Organik
tarım belgesi
- Başka
bir yerleşim biriminde bulunan alıcılar tarafından satın alındığı belgesi
|
Künye numarası
|
Yapılacak İşlem
|
Malın hale çekilmesi, açık
arttırma ve satış
%25 ceza uygulaması
|
Malın hale çekilmesi, açık
arttırma ve satış
%25 ceza uygulaması
|
Malın hale çekilmesi, açık
arttırma ve satış
%25 ceza uygulaması
|
%25 cezalı hal rüsmu
|
Sonuç
Kontrol ve denetim
noktalarının kuruluş, personel ve işleyiş anlamındaki evrimi düzenlemelerin
dayanağının mevzuata bağlı olduğu açıkça görülmektedir. Mevzuat düzenlemeleri
ilerledikçe ona bağlı olan genelge/tebliğler deki düzenlemeler de daha kolay
hale gelmektedir.
Kontrol ve denetim
noktasındaki personel sayısından başlayarak özellikle aranacak evraklar bağlamında
daha sade ve anlaşılabilir şekilde yapılan düzenlemeler Bakanlık düzenlemeleri
çerçevesinde gerekli denetim ve uygulamaları yapmakla görevli ve yetkili olan
Belediyeleri rahatlatmaktadır.
Belediyeler kontrol ve
denetim noktalarının kurulması ve işletilmesinde yıllar itibarıyla güç
kazanmış, nerdeyse tek yetkili hale gelmiş ve gelirleri bu çerçevede artmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder