19 Temmuz 2018 Perşembe

TİCARET SİCİLİ MÜDÜRLÜĞÜ PERSONELİ





Not: Bu makale TEMATİC Dergisi sayı 1, Ekim-Kasım-Aralık 2013’ te yayımlanmıştır.
Ticaret odaları veya ticaret ve sanayi odaları bünyesinde kurulu olan ticaret sicili müdürlüğünde görevli olan ticaret sicili müdürü ve ticaret sicili müdür yardımcıları gerek aranacak nitelikler bakımından gerekse işe alınma kararı bakımından odadaki diğer personelden ayrıksı bir duruma sahiptirler. Bu ayrıksılık, ticaret sicili müdürlüğünde istihdam edilen personel için hükümler ifade eden 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 26 ncı maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca 19/12/2012 tarihinde kararlaştırılıp 27.01.2013 tarih ve 28541 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Ticaret Sicili Yönetmeliğinin yayımlanması ile daha da belirgin hale dönüşmüştür.

A- Personelin İstihdamı

a-  Aranacak Şartlar
Müdürlüklerde; müdür veya müdür yardımcısı ile tescil işlemlerini yürütecek personel olarak ilk kez görev alacak kişilerde aşağıdaki şartlar aranır:
-      Vatandaşlık Şartı: Bir personelin ticaret sicili müdürlüğünde görevlendirilebilmesinin ilk şartı, ilgili kişinin Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olma şartıdır. Bu şart kapsamında; 06.01.2000 tarih ve 23928 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Hükümeti Arasında İki Ülke Vatandaşlarına İlave Kolaylıklar Tanınmasına İlişkin Anlaşma” hükümleri çerçevesinde Türkiye Cumhuriyeti, talepte bulunan KKTC vatandaşlarının 403 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu ve ilgili mevzuatın öngördüğü koşullara sahip olmaları halinde Bakanlar Kurulu Kararı ile Türk vatandaşlığına alınarak çifte vatandaşlık statüsüne kavuşturulmalarında öncelikli ve süratlendirilmiş bir yöntem benimseyeceği ve Kamu sektöründe görev alacak olan KKTC vatandaşlarıyla ilgili olarak Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına uygulanan kuralların esas alınacağı hükme bağlanmıştır.
Bunun dışında, 5337 sayılı Türk Soylu Yabancıların Türkiye’de Meslek Ve Sanatlarını Serbestçe Yapabilmelerine, Kamu, Özel Kuruluş Veya İşyerlerinde Çalıştırılabilmelerine İlişkin Kanuna dayanılarak yayımlanan Türk Soylu Yabancıların Türkiye’de Meslek Ve Sanatlarını Serbestçe Yapabilmelerine, Kamu Veya Özel Kurum, Kuruluş Veya İşyerlerinde Çalıştırılabilmelerine Dair Kanunun Uygulanması Hakkındaki Yönetmelik hükümleri çerçevesinde kendilerine serbestçe çalışma veya kamu ve özel kurum, kuruluş veya işyerlerinde çalıştırılabilme izni verilenler; personel, sosyal güvenlik, çalışma, çalıştırma, ücret, vergi, izin, sosyal haklar sağlık kuruluşlarında tedavi ve işyeri statülerine ilişkin diğer konularda, aynı işler çalışan Türk vatandaşlarına uygulanan mevzuat hükümlerine tabidirler. Bunlar, Türk vatandaşı olmamaları nedeniyle yukarıda belirtilen konularda farklı bir işleme tabi tutulamazlar.
Bulgaristan’dan Türkiye’ye mecburi olarak göç eden Türk soylu vatandaşların da Türk vatandaşı gibi muamele görecektir.
Ayrıca, 5901 Vatandaşlık Kanuna göre, doğumla Türk vatandaşı olup da çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığını kaybedenler ve kendileri ile birlikte işlem gören çocukları; millî güvenliğe ve kamu düzenine ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla askerlik hizmetini yapma yükümlülüğü, seçme ve seçilme, kamu görevlerine girme ve muafen araç veya ev eşyası ithal etme hakları dışında, sosyal güvenliğe ilişkin kazanılmış hakları saklı kalmak ve bu hakların kullanımında ilgili kanunlardaki hükümlere tabi olmak şartıyla Türk vatandaşlarına tanınan haklardan aynen yararlanmaya devam ederler.
-      Yaş Şartı: Ticaret sicili müdürü ve yardımcısı olarak atanacak kişinin 40 yaşını, diğer personelin 35 yaşını geçmemiş olması gerekmektedir. Ancak, Oda personelinden müdürlükte görevlendirilecekler için bu şart aranmamaktadır.
-      Askerlik Şartı: Ticaret sicili müdürlüğünde görevlendirilecek kişinin askerlikle ilişkisi bulunmaması gerekmektedir. Bu şart, ilgili kişinin atanma tarihinde askerlik durumu itibarıyla  (a) askerlikle ilgisi bulunmamak (b) askerlik çağına gelmemiş bulunmak (c) askerlik çağına gelmişse muvazzaf askerlik hizmetini yapmış yahut ertelenmiş veya yedek subaylığa geçirilmiş olmak” şartlarını gerçekleştirmiş olması gerekir. Askerlik şartı ile ilgili olarak işe alınacak personelin askerlikle ilgisinin olmaması gerekir ki bu kişinin askerlikten sağlık veya cinsiyet nedeniyle askerlik yapma zorunluluğu olmaması demektir. 1111 sayılı Askerlik Kanunun 1 nci maddesine göre; Türkiye Cumhuriyeti tebaası olan her erkek, işbu kanun mucibince askerlik yapmağa mecburdur. Bu nedenle kadınların askerlikle ilgisi bulunmamaktadır. Bunun dışından çeşitli sağlık nedenleriyle, örneğin göz bozukluğu, kişiler askerlik yapmaktan muaf tutulmuş olabilir. Bu kişilerinde askerlikle ilgileri bulunmamaktadır.
Askerlik şartı ile ilgili olarak kişinin askerlik çağına gelmemiş olması gerekmektedir ve bu çağ Askerlik Kanununa göre Askerlik çağı her erkeğin esas nüfus kütüğünde yazılı olan yaşına göredir ve yirmi yaşına girdiği sene Ocak ayının birinci gününden başlayarak 41 yaşına girdiği sene Ocak ayının birinci gününde bitmek üzere en çok yirmibir sene sürer.
Askerlik şartı ile ilgili olarak kişinin muvazzaf askerlik hizmetini yapmış olması veya ertelenmiş olması veya yedek sınıfına geçirilmiş olması gerekmektedir.
-      Tecrübe Şartı: Bu şart sadece müdür ve müdür yardımcıları için getirilmiştir. Buna göre müdür ve müdür yardımcısı olarak atanacak kişinin kamuda veya özel sektörde en az beş yıl iş tecrübesine sahip olması veya en az iki yıl müdürlükte çalışmış olması gerekmektedir.
-      Kamu haklarından mahrum bulunmama ve mahkum olmama şartı: Ticaret sicili müdürlüğünde görevlendirilecek personelin kamu haklarından mahrum olmaması ve Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile Devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkum olmaması gerekmektedir.
-      Sağlık Şartı: Ticaret sicili müdürlüğünde görevlendirilecek kişide görevini devamlı yapmasına engel olabilecek vücut yahut akıl hastalığı bulunmaması gerekmektedir.
-      Eğitim Şartı: Ticaret sicili müdürlüğünde görevlendirilecek kişinin en az dört yıl süre ile eğitim veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisadi ve idari bilimler, işletme, iktisat fakülteleri ile bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul edilen yurtiçi veya yurtdışındaki öğrenim kurumlarından birini bitirmiş olması gerekmektedir.
-      Sınav Şartı: Ticaret sicili müdürlüğünde görevlendirilecek kişinin Kamu Personeli Seçme Sınavında ilgili puan türünde Bakanlıkça belirlenen asgari puanı almış olması ve bu puanın süresin dolmamış olması gerekmektedir.
-      Diğer Şartlar: Ticaret sicili müdürlüğünde görevlendirilecek kişinin tacir veya esnaf sayılmalarını gerektiren bir faaliyette bulunmaması ve ayrıca kısıtlı bulunmaması gerekmektedir.

b- Atanmaları ve görevden alınmaları:

Ticaret sicili müdürü veya müdür yardımcısı ile tescil işlemlerinin yürütülmesinde görev alacak diğer personel, yapılan sınavda başarılı olanlar arasından seçilir[2]. Müdür ve müdür yardımcıları, ilgili oda yönetim kurulunun teklifi, Bakanlığın uygun görüşü ve oda meclisinin onayı ile atanırken, diğer personelin atanması yönetim kurulu kararı ile olmaktadır. Benzer şekilde müdür ile müdür yardımcılarının görevlerinden alınmalarında da yine yönetim kurulu teklifi, Bakanlık uygun görüşü ve Meclis onayı silsilesi takip edilmesi gerekirken, diğer personelin görevden alınmasında yönetim kurulu kararı yeterli olmaktadır.
Müdür ve müdür yardımcılarının görevden alınmasındaki bu silsilede eski Ticaret Sicili Tüzüğündeki usulden farklı olarak getirilen yeni düzenlemeye göre, görevden alınmasına karar verilen müdür ve müdür yardımcılarının görevden alınmasında “haklı gerekçe” gösterilmesi gerekmektedir. Bakanlık, haklı gerekçenin dayandığı bilgi ve belgeleri, 60 gün içinde yapacağı araştırma sonucunda uygun gördüğü takdirde görevden almaya yönelik talebin uygun olduğuna kanaat getirebilecektir.
Gerekli şartların yerine getirilmesinden sonra istihdam edilmeye başlanılan müdür, müdür yardımcıları ve tescil işlemlerinde görev alacak personel ile oda arasında yapılacak hizmet sözleşmeleri belirsiz süreli iş sözleşmesi şeklinde düzenlenmek zorundadır. İş ilişkisinin bir süreye bağlı olarak yapılmadığı hallerde iş sözleşmesi belirsiz süreli sayılır. Belirli süreli iş sözleşmesi ise belirli işlerde veya belli bir işin tamamlanması veya belli bir olgunun ortaya çıkması gibi objektif koşullara bağlı olarak işveren ile işçi arasında yazılı şekilde yapılan iş sözleşmesidir.
Müdürlükte görevli personelin özlük işlemlerinde öncelikle Ticaret Sicili Yönetmeliği hükümleri uygulanmalıdır. Yönetmelikte düzenlenmemiş hususlarda ise oda çalışanlarının tabi olduğu mevzuat uygulanır.

B- Müdürlüğün Yönetimi ve Vekalet Hususu
Ticaret sicili teşkilatı, ticaret sicili müdürü tarafından yönetilir. Müdür, müdür yardımcıları ve diğer personel arasındaki iş bölümünü, müdürlüğün iş yoğunluğunu dikkate alarak yapar, işlerin aksamaması için gereken tedbirleri alır. Sicil hizmetlerinin yürütülmesi sırasında ihtiyaç duyulacak personel ile çalışma yeri, arşiv, demirbaş ve diğer malzemeler oda yönetimince geciktirilmeksizin sağlanır.
Eğer müdürlük kadrosu bir şekilde boşalmış ise müdür yardımcısı müdürlüğe vekalet edecektir. Odada birden fazla müdür yardımcısının olması durumunda vekalet görevi en kıdemli olana aittir. Burada kıdemlilik kelimesini, ticaret sicili müdürlüğünde ki çalışma süresi olarak anlamak gerekmektedir.
Hem müdürlük hem de müdür yardımcılığı kadrolarının tamamen boşalması durumunda ticaret sicili personelinden bir personel vekaleten müdür olarak görevlendirilir ve bunun için oda meclisinin kararı gerekmektedir. Bu şekilde yapılacak vekaleten görevlendirmenin yazılı olarak Bakanlığa bildirilmesi zorunludur.
Vekalet görevlendirmeler 6 aydan fazla süremez. Bu süre zarfında müdür ve/veya müdür yardımcıları atanmaz ise Yönetmeliğin 5 nci maddesinde belirtilen müdürlüğün başka bir müdürlüğe bağlanması işlemi gerçekleştirilir.
Bunun dışında; eğer müdür herhangi bir nedenle görevi başında değilse, müdür yardımcısı müdürlüğe vekalet eder. Eğer birden fazla müdür yardımcısı var ise, kimin vekalet edeceğine müdür karar verir. Müdür ve yardımcıları birlikte görev başında olamayacaklar ise müdürlük personelinden biri müdürlüğe vekalet eder, ancak bu vekalet edecek kişinin isminin Oda meclisinin belirlenmesi ve Bakanlığa bildirilmesine bağlıdır.
Ticaret sicili müdür ve müdür yardımcılarına ve ayrıca tescil işlemlerinde görevli personele müdürlükteki görevleri dışında başka bir görev verilmesi yasaktır. Ayrıca, Odanın düzen ve işleyişine ilişkin verilecek talimatlar ile süreklilik arz etmeyecek şekilde odanın faaliyetleri ile ilgili veya odanın diğer hizmet birimleriyle işbirliğini gerektiren faaliyetlere ilişkin verilecek görev ve talimatlar dışında müdürlüğe sadece Bakanlık talimat verebilir.

C- Disiplin Hususları
Ticaret Sicili Yönetmeliği, ticaret sicili müdürlüğünde görevli personel için disiplin hükümlerini de ortaya koymuştur. Yapılan fiilin ağrılığına göre çeşitlenen yaptırımlar; uyarma, kınama, ücretten kesme ve görevden alma şeklinde belirlenmiştir.
5 yıl içersinde disiplin cezası verilmesine sebep olmuş bir fiil veya halin tekrarlanması halinde bir derece ağır disiplin cezası uygulanır. Aynı derecede cezayı gerektiren fakat ayrı fiil veya haller nedeniyle verilen disiplin cezalarının üçüncü uygulamasında bir derece ağır disiplin cezası verilir. Geçmiş hizmetleri sırasındaki çalışmaları olumlu olan ve ödül veya başarı belgesi alan müdürlük personeli için verilecek cezalarda ise bir derece hafif olanı uygulanabilir.
Ücretten kesme cezasını sınırı ise ilgili personelin brüt ücretinin en çok onda biri olarak sınırlandırılmıştır.
Hangi disiplin cezalarının kimler için, kim tarafından verileceği, bu cezaya karşı yapılacak itiraz yeri aşağıdaki gibidir:

İlgili Kişi
Verilecek Ceza
Cezayı Verecek Olan Makam
İtiraz Mercii
Ticaret Sicili Müdürü
Uyarma, kınama ve ücretten kesme
Genel sekreter ve yönetim kurulu başkanının müşterek imzası ile.
Oda meclisi
Ticaret Sicili Müdür Yardımcısı
Uyarma, kınama ve ücretten kesme
Müdür ve genel sekreterin müşterek imzası ile
Oda yönetim kurulu
Tescille Görevli Personel
Uyarma, kınama ve ücretten kesme
Müdür yardımcısı ve müdürün müşterek imzası ile
Genel sekreter


Ticaret sicili müdürü ve yardımcılarının görevden alma cezasını gerektirecek fiil işlemesi durumunda bu kişiler Oda tarafından doğrudan görevden alınamamakta, ancak görevden almak için Bakanlığa sunulması gereken “haklı gerekçe” olarak öne sürülebilmektedir.
Disiplin cezalarının verilebilmesi için ilgililere 7 günden az olmamak üzere savunma süresi verilir ve ilgililerin savunması alınmadan ceza verilemez. Verilen disiplin cezalarına itiraz ise, itirazın tebliğden itibaren sekiz gün içinde ilgili makama yapılır ve bu itirazlar en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Verilen disiplin cezaları Bakanlığa yazılı olarak derhal bildirilir. Yönetmelikte, diğer personelin görevden alınma cezası alması halinde itiraz mercii belirtilmemiştir. Bu durumda personelin içinde bulunduğu hukuki statü (idare hukuku veya iş hukukuna tabi olup olmaması) gereği idare mahkemesi veya iş mahkemesine başvurması gerekmektedir.
Bu fiil ve hallerin işlendiğinin öğrenildiği tarihten itibaren; uyarma, kınama ve ücretten kesme cezalarında bir ay içinde, görevden alma cezasında altı ay içinde disiplin soruşturmasına başlanmadığı veya disiplin cezasını gerektiren fiil ve hallerin işlendiği tarihten itibaren her halde iki yıl içinde disiplin cezası verilmediği takdirde ceza verme yetkisi zamanaşımına uğrar.
D-                Mali ve Hukuksal Sorumluluk

Yönetmelik, sicilin tutulmasından doğan bütün zararlardan Devlet ve ilgili odayı müteselsilen sorumlu tutmuştur. Devlet ve oda zararın doğmasında kusuru bulunanlara rücu eder. Sicilin tutulmasından doğan zarar nedeniyle oda aleyhine açılan davalar, müdürlük çalışanlarının görevleri ile ilgili soruşturma ve kovuşturmalar oda tarafından yazılı olarak derhal Bakanlığa bildirilir.
Sicil işlemlerinden doğabilecek zararları karşılamak amacıyla oda tarafından müdür, müdür yardımcıları ve tescil işlemlerinde görevli müdürlük personeline mesleki sorumluluk sigortası yaptırılabilir.
Müdür ve müdür yardımcıları ile diğer personel, görevleriyle ilgili suçlardan dolayı kamu görevlisi gibi cezalandırılır ve bunlara karşı işlenmiş suçlar kamu görevlisine karşı işlenmiş sayılır.

SONUÇ YERİNE

Yönetmeliğin yayımlanması ile birlikte;
Oda dışından bir kişinin ticaret sicili müdürlüğünde görevlendirilebilmesi için belirlenen şartları taşıması gerekmektedir, bunların en başında sınav şartı ve KPSS puan şartı gelmektedir.
Odada görevli bir personeli ticaret sicili müdürlüğünde görevlendirebilmek için sadece yaş şartı istisna tutulmuştur. Bu kişiler, ticaret sicili müdürlüğünde görevlendirilebilmek için eğitim şartına, KPSS şartına, ve sınav şartına tabidirler.
Ticaret sicili müdürlüğünde görevli müdür yardımcısı ve personelin görevde yükselebilmesi de belirlenen eğitim şartını yerine getirmesi gerekmektedir.
Bakanlık dışında hiçbir makam ticaret sicili müdürlüğüne talimat veremeyecektir.
Oda yönetimleri istedikleri zaman ticaret sicili müdür ve yardımcılarını görevden alamayacak, bunu haklı gerekçeye dayandırmak ve bu çerçevede Bakanlığın uygun görüşünü almak zorundadırlar.
Müdürlükte müdür ve yardımcıları arasında görev başında olmamasından kaynaklı vekalet etme işi kurumsallaştırılmıştır.
Disiplin cezalarının verilme aşamaları belirli bir çerçeveye oturtulmuştur.
Sicilin tutulmasından kaynaklanan zararların nasıl karşılanacağı belirlenmiştir.
Ticaret sicili müdürlüğünde görevli personelinin işledikleri suçlardan dolayı kamu görevlisi gibi cezalandırılacakları vurgulanırken, bunlara karşı işlenmiş suçların da kamu görevlisine karşı işlenmiş sayılacağının altı çizilmiştir.






[1] TEMATİC Dergisi sayı 1, Ekim-Kasım-Aralık 2013’ te yayımlanmıştır.
[2] Bunların göreve alınmalarına, görevde yükselmelerine ve yapılacak sınavlara ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılan tebliğde düzenlenir.

Hiç yorum yok: